• 4
  • 5
2022-11-18, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
Bra gjort!

Bättre och billigare.

Haha tackar. Det som är roligt är att alla andra tycker jag är en idiot som köpt ett 4080 som är överprisat. Men saken är ju att det är ju i princip nästan alla grafikkort förutom ev. amds grafikort. T.o.m. ett 3080 ti kostar upp emot 14.000 kr. Jag har inte lust att vänta x antal år/månader på bättre priser. För mig spelar det absolut ingen roll egentligen. Pengar kommer och går och är till för att användas. Nu ska det här vara lite snabbare än 3090 ti och det räckte för att jag skulle nappa.
Citera
2022-11-19, 01:13
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robeloto
Haha tackar. Det som är roligt är att alla andra tycker jag är en idiot som köpt ett 4080 som är överprisat. Men saken är ju att det är ju i princip nästan alla grafikkort förutom ev. amds grafikort. T.o.m. ett 3080 ti kostar upp emot 14.000 kr. Jag har inte lust att vänta x antal år/månader på bättre priser. För mig spelar det absolut ingen roll egentligen. Pengar kommer och går och är till för att användas. Nu ska det här vara lite snabbare än 3090 ti och det räckte för att jag skulle nappa.
Kortet är inte bara snabbare än 3090ti, strömförbrukningen är också betydligt lägre och överklockningspotentialen är betydligt bättre.

Om man ska gå efter riktpriset så får man mer GPU för pengarna med 4090 men tyvärr så är det svårt att få 4090 för rikspriset på 1599$ + moms.

tuf 3090 oc såldes för 13290 sek ganska länge men nu finns det inte längre nytt till vettigt pris tyvärr så 4080 är det bättre alternativet för att köpa nytt (AMD har inget konkurrerande kort i det segmentet än).
Citera
2022-11-19, 01:21
Medlem
adolf512s avatar
nvidia kan komma att sänka priset på 4080 än aning kanske ner till 1000$ + moms för att istället sälja 4080ti för 1200$ (den fulla AD103 kretsen troligtvis).

Problemet är att ofta så sitter man inte på befintlig hårdvara som räcker för ens behov och då kan det vara väldigt ovärt att vänta för att spara 2700 kronor, kan vara värt att betala mer för att slippa använda 1060 i två månader till.

Vidare är det långt ifrån säkert att vi kommer se bättre priser ifrån nvidia. Inflationen verkar inte försvinna och nvidia kommer inte sänka priset om folk inte är beredda att byta till AMD.
Citera
2022-12-05, 01:32
Medlem
Vänta några månader till så kommer 3090 ha sjunkit ett par tusenlappar hos de flesta återförsäljarna.
Nu har ju mining och GPU rushen minskat rejält dessutom så alla "äldre" kort kommer att falla i priser nu när både NVIDIA och AMD släpper/släppt nya kort innan året är slut.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in