2022-07-21, 19:25
Medlem
CockWitchs avatar
Förra vintern fick en närstående betala 7000 för el i december. Det dubbla kommer nog inte ens räcka i vinter. Men visst. 14 000 per månad då. Eller 20 000? Det är helt vansinnigt. Det blir katastrof.
Citera
2022-07-21, 19:27
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Det var linje 2 som vann...
Avveckla med förnuft under 25 år.
Under dom 25 åren, så utbildade chalmers och kth nuclear experter, men knappt något intresse visades för förnybara alternativ och forskning kring detta.
Nu forskas det så det knakar. Asien med kina, korea och japan i spetsen för solid state lösningar etc.
Alltsmedans chalmers och kth experterna sjunger kutsarnas lov.
Man är efter, så det är skamligt. Man borde varit först.
Fel, alla förlorade.
Förnybara alternativen innebär uppenbarligen att Kina öppnar ett kolkraftverk i veckan och Indien skiter fullkomligt i miljön. Vi straffbeskattar relativt ren energi så industrin flyttar utomlands.
Solkraft och vindkraft ger el när solen skiner respektive det blåser. Där emellan är det vanligt med att köra naturgas och kolkraft.
Exempelvis Danmark som kör massor med skit när det inte blåser.

Se mer här så blir du också upplyst
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
Citera
2022-07-21, 19:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Tacka nu alla linje 3 med nej till kärnkraft.
Vi har stängt 6 reaktorer och har endast 6 kvar.
Visst ska äldre reaktorer stängas men givetvis ersättas med nya.

Något som inte ens miljöminister Annika Strandhäll fattat.
En minister som har obetalda skulder som gått till kronofogden.

Ni som medverkat till att rösta på sådana politiker borde skämmas.
Hoppas ni fryser till vintern när elen kostar över 10kr/kwh

https://www.varldenidag.se/nyheter/miljoministern-i-blasvader-hade-fel-om-karnkraftverk/repukw!H3xuvVDiudhdTk7eP8dCNw/
Bra talat! Helt ofattbart hur politiker kan komma undan med nästan vilken skit som helst och ingenting händer! Som Ynkeman som lämnade ut hemliga register till utlandet, nu är han belönad med en ministerpost! När han egentligen borde sitta inne för brott mot rikets säkerhet.

Elpriserna kommer bara fortsätta uppåt precis som bränslepriserna. Ingen gör något. Var är protesterna, demonstrationerna, ilskan?

Sverige är just nu den mest rövknullade nationen i världshistorien.

"Alla ska ha elbil! Det är bra för miljön!" - hur åstadkommer man det? - Jo man höjer priset på el med 500% och lägger ner kärnkraften.
Citera
2022-07-21, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CockWitch
Förra vintern fick en närstående betala 7000 för el i december. Det dubbla kommer nog inte ens räcka i vinter. Men visst. 14 000 per månad då. Eller 20 000? Det är helt vansinnigt. Det blir katastrof.

Jag har en klump i magen. Jag hade 10.000+ i december 2021.
Har garderat och gjort förändringar men priset som skall dubbleras kan jag inte rå på. Får sälja bilen och annat i hemmet för att kunna överleva. Jag jobbar 100% men kanske får söka något helgjobb också
Hemskt att staten tar ut sådana hutlösa avgifter på fakturorna 40% går till elbolaget och 60% går till staten.
Det är bisarrt land vi lever i där staten snarare stjälper än hjälper
Citera
2022-07-21, 19:43
Medlem
smokingdogs avatar
Hoppas inte detta blir offtopic men jag passar på och frågar. Bor i hyresrätt med en årsförbrukning på ca 2000 kWh/år. Har rörligt pris idag som baseras på ett måndssnitt på alla dagspriser den månaden. Finns ju timme för timme debitering och undrar om det kan vara ett sätt att minska mina kostnader att använda diskmaskin, , tvättmaskin, dammsugare och torktumlare när timpriset är relativt lågt någon dag vid någon rimlig tid på dygnet. Eller är ett fastpris bättre?
Citera
2022-07-21, 20:09
Medlem
https://samnytt.se/svenska-kraftnat-elavbrott-och-40-kronor-per-kwh-hotar-sydsverige/

"Det som är nytt är att priserna kommer vara skyhöga. Vi pratar om 40 kronor per kilowattimme. Det är enormt höga priser." - Niclas Damsgaard, chefsstrateg på Svenska kraftnät.

"I värsta fall leder det till en situation där elen stängs av för abonnenter i södra Sverige. Ett sådant elavbrott kan inträffa, samtidigt som Sverige exporterar el.

– Det kan uppfattas som en märklig situation att man avkortar bud i Sverige i ett läge där vi exporterar. Det kommer säkert finnas många som har synpunkter på det, konstaterar Damsgaard."

"– Det skulle absolut kunna pågå under en hel dag.[Bortkoppling av el] Det kan inte uteslutas, säger Damsgaard."
Citera
2022-07-21, 20:14
Medlem
Sunimods avatar
Se här: (länk nedan)

Och hur mycket vi exporterar och ändå får vi betala skyhöga pris för el.

Citera
2022-07-21, 20:14
Medlem
Så vi ska spara på elen för att vi ska kunna exportera mera till Tyskland?
Detta är vansinne.
Citera
2022-07-21, 20:44
Medlem
StigaSols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Bor man i lägenhet är det ganska sak samma, de flesta förbrular inte mer än några hundra kWh. Och elbolagen kommer ju knappast ge dig ett bättre fast pris än vad de förväntar sig av priset på spoten. Och då blir liksom frågan vem som känner elmarknaden bäst, du eller E.ON:s analytiker.
Jag fick min elmätare utbytt i slutet av juni, på begäran till timmätare, mycket bättre för mig, för nu kan jag anpassa mig efter dagspriset.
Citera
2022-07-21, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Se här: (länk nedan)

Och hur mycket vi exporterar och ändå får vi betala skyhöga pris för el.

Mycket pengar in till elbolagen, svenska kraftnät och staten. De investeras så vi får ett ännu bättre elnät och ännu mer elproduktion. Sverige blir världens rikaste land. Förr var det oljestater som drog in mest, nu blir det elstater.
Citera
2022-07-21, 20:58
Bannlyst
Kommer bli en katastrof för svensk liberal/proggresiv medelklass i elområde 3/4 när månads räkningen ligger kring 15k mellan december till påsk.

Per månad.
Citera
2022-07-21, 21:00
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Mycket pengar in till elbolagen, svenska kraftnät och staten. De investeras så vi får ett ännu bättre elnät och ännu mer elproduktion. Sverige blir världens rikaste land. Förr var det oljestater som drog in mest, nu blir det elstater.
Med 10-20 fler kärnkraftverk hade vi kunnat exportera ännu mer och ersätta kol och gas i övriga Europa och göra oss oberoende av rysk gas.

Ersatt koldioxid påverkan från olja / kol och gas. Även beroendet av Ryssland

Hur svårt kan det vara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in