2022-07-20, 22:57
Medlem
Influencerna JLC har skapat en "rom och cola". Problemet är bara att den smakar sockrad-isglass och absolut ingen rom. Faktum är att det kan vara det blaskigte jag druckit. Oavsett kan man inte sälja en rom-dryck på 4.5% och tro att skiten kan smaka rom.

https://www.systembolaget.se/produkt/cider-blanddrycker/joluca-cocktails-113215/

Som kronan på verket kostar den 22kr för en 250ml
burk.
Hur stor sannolikhet tror ni att det är att få den fälld genom att anmäla drycken till "årets matbluff"?
Citera
2022-07-20, 23:06
Medlem
nedboys avatar
Bluff vet jag inte om det kan tas som bara för att du inte tycker om den. Dålig smak enligt någon är inte en bluff.

Däremot kan du väl granska vad det är för rom de använder och om det är bluff/tveksamt så är det en annan sak.
Citera
2022-07-20, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Bluff vet jag inte om det kan tas som bara för att du inte tycker om den. Dålig smak enligt någon är inte en bluff.

Däremot kan du väl granska vad det är för rom de använder och om det är bluff/tveksamt så är det en annan sak.

Ja. Om det skall få kallas rom måste alkoholhalten vara minst 37.5%. Det kan inte vara mer än 3cl 37.5% oindentiferat rom i den flaskan. Jag kan i alla fall inte finna på systembolagets hemsida vilken rom de använder.
Senast redigerad av kastenhof 2022-07-20 kl. 23:23.
Citera
2022-07-20, 23:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Ja. Om det skall få kallas rom måste alkoholhalten vara minst 37.5%. Det kan inte vara mer än 3cl 37.5% oindentiferat rom i den flaskan. Jag kan i alla fall inte finna på systembolagets hemsida vilken rom de använder.

Den säljs inte som rom, utan som blanddryck.
Citera
2022-07-20, 23:35
Medlem
Citat:
Influencerna JLC har skapat en "rom och cola". Problemet är bara att den smakar sockrad-isglass och absolut ingen rom. Faktum är att det kan vara det blaskigte jag druckit. Oavsett kan man inte sälja en rom-dryck på 4.5% och tro att skiten kan smaka rom.

https://www.systembolaget.se/produkt/cider-blanddrycker/joluca-cocktails-113215/

Som kronan på verket kostar den 22kr för en 250ml
burk.
Hur stor sannolikhet tror ni att det är att få den fälld genom att anmäla drycken till "årets matbluff"?
Jag provade en burk för nån vecka sedan och tyckte den var skit. Smakade mest citronsyra. Mitt aktiva val är att inte köpa den igen, tycker fler som jag bör de inse sitt problem. Enkelt.
Citera
2022-07-20, 23:48
Medlem
nedboys avatar
Citat:

Fast den kallas väl inte för "rom". Det står att den har en "ton av rom" i smaken. Det är väl två helt skilda saker va?
Citera
2022-07-20, 23:52
Medlem
Det är väl vad drycker i det segmentet har för styrka på ett ungefär. De håller ju inte grogg-klass typ 50/50. Smirnoff Ice är 4 % och Breezer likaså. Någon har lite mer men inte mycket. Det är ungefär som öl och skattas väl även lika. Det är en drink och de är inte starkare på krogen.
Citera
2022-07-21, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Fast den kallas väl inte för "rom". Det står att den har en "ton av rom" i smaken. Det är väl två helt skilda saker va?

Det står rom och cola på burken. Längst ner på fronten står det dessutom att det skulle vara en perfekt mix av rom och cola
Citera
2022-07-21, 08:43
Bannlyst
Citat:
Det står rom och cola på burken. Längst ner på fronten står det dessutom att det skulle vara en perfekt mix av rom och cola

Dom tycker förmodligen att det är en perfekt mix.
Enligt produktbeskrivningen har den här blanddrycken en ”ton av rom”.
Vari ligger bluffen?
Citera
2022-07-21, 08:51
Medlem
nedboys avatar
Citat:

Ja det har du faktiskt rätt i. Hur kunde jag vara så blind för det.

Men är det bluff? Saknar den rom, har den fejkrom eller vad är bluff?
Citera
2022-07-21, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Jag provade en burk för nån vecka sedan och tyckte den var skit. Smakade mest citronsyra. Mitt aktiva val är att inte köpa den igen, tycker fler som jag bör de inse sitt problem. Enkelt.

Jag tycker den smakar Redbull-cola eller som isglassen calippo. Inget fel på smaken egentligen, hade absolut inte druckit den igen, men den smakar då ingen rom
Senast redigerad av kastenhof 2022-07-21 kl. 09:32.
Citera
2022-07-21, 12:59
Medlem
Burk 250 ml

·

4,5 %

Produktnummer: Nr 1132
Nr 1132

21:90

21 kronor och 90 öre
+ pant 1,00 kr

87,60 kr/l

Vad landar priset på om man istället köper en flaska rom+ Coca-Cola?

Billigaste Romen + Coop extra cola.

Dyrare + Coca cola.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här