Vad finns det för seriösa och relativt trygga alternativa investeringa? Speciellt nu med hög inflation och trolig lågkonjunktur.
En enskild investering sla gå att göra med vettiga summor. Under 50tkr är inte lönt, över 1M finns inte möjlighet till för mig (eller många andra)
Imvesteringen ska ge avkastning. Alltså inte bara spekulera i värdeuppgång som t.ex. guld. Och absolut inte i kombination med högrisk galenskap såsom krypto/nft med greater fool förhoppning.
Saker jag redan gör:
- Hyresfastighet / extra bostad för uthyrning
- Räntepapper
- Digitala tillgångar med avkastning (t.ex. rättigheter på foton, musik)
- Delägande i privatägda, ej noterade företag
- Krypto mining. Endast mindre skala och som kan realiseras.
Saker jag tittar på:
- Solceller, Vindkraft, Vattenkraft. Har väldigt svårt att hitta något vettigt utöver solceller på eget tak.
- Skog. Men direkt löliga överpriser tyvärr.
- P2P lån. Har hållt på med det innan men inte längre. Kreditförluster
Jadu, enklast är väl att titta på stabila bolag med lågt P/E och bra direktavkastning. De kommer ge avkastning och öka i värde på sikt. Det man oroar sig lite för är att om inflationen biter sig fast och räntorna ökar till över 5%, så kommer bolagen sannolikt värderas till ganska låga P/E-tal framöver, kanske 4-5.
Googlade investeringsmöjlighet och fann en sida som erbjuder att man kan investera i deras affiliate-verksamhet. www.säkerhetonline.com
Och www.snabbutbetalning.se de länkar folk som söker lån till olika långivare.