2022-07-20, 18:21
Medlem
360STARs avatar
Hej,

Jag har en tvättmaskin från Huskvarna/Elektrolux med produktnummer: 914603803 00. Har fått upp felmeddelande E20 under en längre tid och efter mycket letande på nätet landat i att det är pumpen som gått sönder. Jag var i kontakt med Elektrolux och beställde hem en ny pump. Jag har hittat en video på hur jag enkelt byter denna men har ett stort plastlock/kåpa på hela undersidan av min tvättmaskin.

Hur får jag bort detta plastlock för att ha maskinen öppen på undersidan och komma åt och byta pumpen.

Se video för att lättare förstå vad jag ska byta

https://www.youtube.com/watch?v=_ez03p_kmrg
Citera
2022-07-20, 18:34
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 360STAR
Hej,

Jag har en tvättmaskin från Huskvarna/Elektrolux med produktnummer: 914603803 00. Har fått upp felmeddelande E20 under en längre tid och efter mycket letande på nätet landat i att det är pumpen som gått sönder. Jag var i kontakt med Elektrolux och beställde hem en ny pump. Jag har hittat en video på hur jag enkelt byter denna men har ett stort plastlock/kåpa på hela undersidan av min tvättmaskin.

Hur får jag bort detta plastlock för att ha maskinen öppen på undersidan och komma åt och byta pumpen.

Se video för att lättare förstå vad jag ska byta

https://www.youtube.com/watch?v=_ez03p_kmrg

Du menar samma sida som videon ? Där är det dolda plastclips på ovansidan av locket (Ur perspektivet maskinen står upprätt) Där böjer du försiktigt plastlocket nedåt tills ett clips släpper och går hela vägen till alla clips snäpper ur sitt läge horisontellt. Det bär vara en 3-4 stycken clips. Ta det lugn. Det behövs inte mycket kraft
Senast redigerad av Opaque 2022-07-20 kl. 18:38.
Citera
2022-07-20, 18:46
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Sitter antagligen bara med clips. Är du säker på att pumpen är trasig? Inte bara en knappnål i den?
Du kan känna om den går runt när du tar bort nålfällan. Kolla också att det inte är stopp vid avloppsslangens ände.
Citera
2022-07-20, 19:10
Medlem
360STARs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Du menar samma sida som videon ? Där är det dolda plastclips på ovansidan av locket (Ur perspektivet maskinen står upprätt) Där böjer du försiktigt plastlocket nedåt tills ett clips släpper och går hela vägen till alla clips snäpper ur sitt läge horisontellt. Det bär vara en 3-4 stycken clips. Ta det lugn. Det behövs inte mycket kraft

Hej, tack för svar. Jag har ingen skarv på framsidan längst ner som han på videon har. Jag misstänker då att jag måste byta pumpen underifrån?
På videon är undersidan på maskinen helt öppen men för mig täcks undersidan av ett plastlock/kåpa som jag inte vet hur eller om man ens kan ta bort.
Jag öppnade även baksidan av maskinen och plastlocket ser ut att vara väldigt stort och ser inte ut att kunna komma bort lätt. Ser även ut att vara en del sladdar och annat i vägen, så vågar inte slita.
Kommer inte heller åt pumpen via luckan på baksidan så undrar vilken väg jag ska gå för att byta pumpen. Ser dock ut att finns lite klipps på kåpan/luckan men även om jag lossar dom är luckan större än själva hålet undertill och luckan "ligger" på insidan av maskinen.
Citera
2022-07-20, 19:12
Medlem
360STARs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Sitter antagligen bara med clips. Är du säker på att pumpen är trasig? Inte bara en knappnål i den?
Du kan känna om den går runt när du tar bort nålfällan. Kolla också att det inte är stopp vid avloppsslangens ände.

Hej, Se ovan svar för clips. Ja nästan helt säker, fjädern har gått av till pumpen så snurrar men inte med samma motstånd som jag nu kan känna att den nya har. Kollat luddfilter och pumpen gick sönder i samband med att jag flyttade in och den var helt överfull med hår
Citera
2022-07-20, 21:15
Moderator
Tystnads avatar
Jag kollade sprängskisserna på den maskinen (914603803) och det ser ut vara en kombi maskin med både tvätt och torktumlare funktion inbyggd, detta innebär den är smockfull med komponenter eftersom det är två maskiner i en.
Bottenplåten ser inte ut som den går att lossa utan verkar vara en vital del som många komponenter skruvas fast i.
På skissen ser det ut som där i bottenplåten är en rund tallriksliknande grej ? är det ett plast lock du nämnde?
Är alltså sprängskisser så går ej se hur det sätts i hopp.
Är det ett plast lock tror jag det är enda möjligheten komma åt byta som "lekman".
Fast jag tror service montörerna gör på helt annat sätt , men dom har ju också manualer och utbildning på dessa maskiner.

Har bytt pumpmotorer själv på liknande maskiner som var i filmen dvs utan torktumlare och med stort hål i botten, det var enkelt om man tiltade den, men denna maskin vete sjutton hur man skall göra, hoppas i alla fall du får lite nytta av ovan.
Citera
2022-07-21, 20:34
Medlem
360STARs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Jag kollade sprängskisserna på den maskinen (914603803) och det ser ut vara en kombi maskin med både tvätt och torktumlare funktion inbyggd, detta innebär den är smockfull med komponenter eftersom det är två maskiner i en.
Bottenplåten ser inte ut som den går att lossa utan verkar vara en vital del som många komponenter skruvas fast i.
På skissen ser det ut som där i bottenplåten är en rund tallriksliknande grej ? är det ett plast lock du nämnde?
Är alltså sprängskisser så går ej se hur det sätts i hopp.
Är det ett plast lock tror jag det är enda möjligheten komma åt byta som "lekman".
Fast jag tror service montörerna gör på helt annat sätt , men dom har ju också manualer och utbildning på dessa maskiner.

Har bytt pumpmotorer själv på liknande maskiner som var i filmen dvs utan torktumlare och med stort hål i botten, det var enkelt om man tiltade den, men denna maskin vete sjutton hur man skall göra, hoppas i alla fall du får lite nytta av ovan.

Hej, tack så mycket för extremt bra svar. Får höra av mig till en servicetekniker och hoppas dom kan hjälpa mig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in