2022-07-21, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Kan ge exempel från den lilla orten Arboga, en HSB förening ringugnen 2005 och crugska gården 2017.
Dessutom diskuterades det mycket om en förening i nacka på det här forumet för ett par år sen.
Så det händer men då oftast små föreningar som vanskötts.

Vad hände med ringugnen - går HSB brf i konkurs - borgar inte stor HSB ut

Wikeborg o Sander är tydligen ett annat skumraskbolag i branschen
Citera
2022-07-21, 16:57
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Kan ge exempel från den lilla orten Arboga, en HSB förening ringugnen 2005 och crugska gården 2017.
Dessutom diskuterades det mycket om en förening i nacka på det här forumet för ett par år sen.
Så det händer men då oftast små föreningar som vanskötts.
Crugska gården kan ju knappast räknas. Det var en jätteliten förening med bara ett par lägenheter i en gammal kulturfastighet som drabbades av en massiv vattenskada som inte täcktes av försäkringen. Det hade ju varit lika illa om man bott i en privatägd fastighet och drabbats av en likadan skada som inte ersätts. Jag tror fortfarande att det inte är helt slutbråkat kring Crugska gården faktiskt.

Kan lova att för varje person som förlorat sin bostadsrätt och insats så går det lätt hundratals, om inte tusentals personer vars villor/hus har tagits av Kronofogden eller som blivit vräkta från hyreslägenheter.
Citera
2022-07-21, 17:07
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430

a
Du får nog läsa på lite hur det fungerar med bostadsrättsföreningar och vad HSB gör. Herregud...

Wikeborg och Sander var en duo som byggde riktigt mycket i Västra hamnen i Malmö i början av 00-talet tills de gjorde ett par riktigt fula konkurser. Som jag minns det var det Sander som uppförde sig mest kriminellt. Tror han flyttade utomlands sen. Wikeborg var inte lika skyldig och bor nog till och med kvar i ett av husen. Jag var inte i fastighetsbranschen då men hade en gammal klasskamrat som köpte i ett av de drabbade husen (där man köpt bostadsrätter i tron att föreningen ägde marken. Det gjorde man inte och ingen kollade upp det).

Det var ingen BRF som gick i konkurs pga Wikeborg och Sander. Flera förlorade dock väldigt mycket pengar pga okunskap och inte läst avtalen.
Senast redigerad av TeEsEr 2022-07-21 kl. 17:09.
Citera
2022-07-21, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
a
Du får nog läsa på lite hur det fungerar med bostadsrättsföreningar och vad HSB gör. Herregud...

Wikeborg och Sander var en duo som byggde riktigt mycket i Västra hamnen i Malmö i början av 00-talet tills de gjorde ett par riktigt fula konkurser. Som jag minns det var det Sander som uppförde sig mest kriminellt. Tror han flyttade utomlands sen. Wikeborg var inte lika skyldig och bor nog till och med kvar i ett av husen.

Det var ingen BRF som gick i konkurs pga Wikeborg och Sander. Flera förlorade dock väldigt mycket pengar pga okunskap och inte läst avtalen.

Beroende på att de var tillräckligt välbeställda för att fylla på.

Statshotellet norrtälje var inte sån - bara EN hade råd att köpa om
Citera
2022-07-21, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430

Nej HSB Riksbyggen etc. skapar bara föreningen och sen kan vara med och förvaltar den.
Hamnar den sedan på obestånd tar de inget ansvar.
Citera
2022-07-21, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Crugska gården kan ju knappast räknas. Det var en jätteliten förening med bara ett par lägenheter i en gammal kulturfastighet som drabbades av en massiv vattenskada som inte täcktes av försäkringen. Det hade ju varit lika illa om man bott i en privatägd fastighet och drabbats av en likadan skada som inte ersätts. Jag tror fortfarande att det inte är helt slutbråkat kring Crugska gården faktiskt.

Kan lova att för varje person som förlorat sin bostadsrätt och insats så går det lätt hundratals, om inte tusentals personer vars villor/hus har tagits av Kronofogden eller som blivit vräkta från hyreslägenheter.

Jag kan bara hålla med dig om att risken att du själv hamnar på obestånd är nog större jämfört med en brf. Men frågan var om man kände till några brf som gått omkull efter milenieskiftet inte om det var en stor mängd.
Sen kan jag hålla med om Crugska det var mycket runt den föreningen som inte var riktigt sunt, men det är en annan femma.
Är man noggrann och kollar upp föreningens ekonomi och styrelse kan man vara rätt säker, men det förekommer att brf. går i konkurs.
Citera
2022-07-21, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peripheryy
En välskött BRF går inte under hur som helst. Det skulle väl i så fall vara om det blev stor arbetslöshet i samhället och ingen i föreningen kan betala sina avgifter. Men i det stora hela lär dom flesta i samhället bli lika drabbade, och även dom som hyr sina lägenheter... Jag tror inte en hyresvärd vill ha kvar hyresgäster som inte betalar sina hyror i ett helt hus. Majoriteten som hyr kanske man kan anta oftast sämre ställt och har nog inte en lika långsiktig privatekonomi.

Du kanske bör försöka titta upp vad det är för BRF som går i konkurs och hur många som faktiskt inte gör det innan du drar alla föreningar över en och samma kam.

Precis, då är lägenheten det minsta problemet
Citera
2022-07-21, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sokcrates
Den köpeskillingen på 3 miljoner är också marknadspriset, rätten att äga osv. Görs bostadsrätten om till hyresrätter så kan varken köparen eller säljaren sälja lägenheten och få ut dessa, de försvinner. Jag köpte för 3 miljoner, pengarna går till säljaren. Vi antar att bostadsrätten görs om till hyresrätter, då kvittar det var dessa 3 miljoner är eftersom man inte ens kan sälja till marknadspriset längre för att få ut pengarna. Det blir pengarna i sjön och hyresrättsägaren tar över mim betalning till föreningen som tidigare funkade som "rätten att få bo där". Hyresrättsägaren köper alltså upp min insats gratis eftersom jag inte får ett skit. Jag blir hyresrättsloser i en lägenhet som jag har köpt åt hyresrättsägaren, säkert till förhöjd hyresavgift dessutom.

Exakt. Nästa grad i helvetet är nog den medlem som har kvar lån med lgh som säkerhet. Blanco-lån med ränta och amortering för ´ingenting´.
Detta hände min ena förälder för mycket länge sedan. Men det var på en ort 20 mil från Sthlm, stor arbetslöshet, placeringar från migrationsverket. Lägenheterna gick inte att sälja, de lämnades tillbaka till föreningen. Och insatsen var 24.000:-. På den orten finns idag ca 10 st hyresrätter om 2 rok för omgående inflyttning, dvs ingen kötid.
Citera
2022-07-21, 23:40
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Brukar väl vara små föreningar samt föreningar med billiga lägenheter, om man betalat 50k för en brf lgh gör det inte så mycket att brfen inte står som ägare för fastigheten längre.

När det gäller lägenheter för miljoner i brfer med 50+ lägenheter är risken för kk tämligwn liten, väldigt många måste sluta betala avgift pch det brukar vara det sista man slutar betala vid ekonomiska problem.

Ett förfarande som blivit vanligare är olika andel på lån också, att man kan betala av brf:ens lån på sin egen lägenhet för lägre avgift, då skulle det ju vara ännu tråkigare med kk.
Citera
2022-10-23, 18:05
Medlem
Vad tror ni om en stor brf (ej ansluten till HSB), där styrelsen sluter avtal med ett företag om stambyte för flera miljoner innan de fått lån? Sen visare det sig att de inte får något lån och avtalet med företaget tickar på och kostar pengar. Inget stambyte sker eftersom det inte finns några pengar, men skulden till företaget växer eftersom de har avsatt personal och tid för uppdraget. När styrelsen inser att det blivit fiasko avgår ordföranden och ytterligare någon i styrelsen flyttar ifrån föreningen. Nu riskerar föreningen att gå i konkurs. Kan det vara brottsligt att sätta föreningen i den sitsen? Eller kan man som styrelse sköta föreningen hur illa som helst utan att det händer något?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in