Citat:
Ursprungligen postat av
Fek77
Va? Var bor du?
Där jag bor nu (och även där jag bott tidigare Växjö, Jönköping och ett kortare tag i Örebro) har folk alltid utnyttjat sina uteplatser. Ibland lite väl mycket med grill på balkongen (blev till och med en mindre eldsvåda på en ballong i grannhuset en gång) och så vidare. Oftast har det dock varit trevligt i grannskapen både när jag bott i flerfamiljshus och när jag bott i villa. Där jag bor nu har flerfamiljshusen mycket små ballonger så då träffas många ute i parker (men det är inte så många svenskar) och grillar i stora sällskap. Vi svenskar håller oss mer till våra små ballonger med en vän eller så. Hur som helst är folk absolut ute på sina uteplatser.
Jönköping är staden min. Och jag har tidigare bott i utkanter med hyreslängor med uteplatser och där nyttjas uteplatserna (iaf då) mer frekvent.
Nu bor jag i vad som en jönköpingsbo skulle kalla gräddhyllan, där alla "äger" sina hus (banken äger dom men det är en annan tråd) och det är dödare än dött på vilken gata jag än besöker. Ibland åker jag runt på elscootern, ibland tar jag gromen på en tur, samma visa varje gång. Det är totalt stendött överallt, spelar ingen roll om det är lördag med 25 grader varmt eller som nu mitt i semestern. Totalt stendött.
Det renoveras och byggs terrasser och många i området har byggt pool. Men jag har aldrig någonsin sett att dessa pooler faktiskt används.
Ett jävligt märkligt fenomen helt enkelt?