2022-07-19, 21:41
Medlem
fluffypuffys avatar
Jag bor i ett litet hus med en skön terrass som jag brukar dagar som kvällar.
Det som slår mig varenda dag, speciellt härliga sommarkvällar som dessa, är att ingen absolut ingen sitter ute vare sig på balkonger, trädgårdar eller terrasser. Det är nästan spökligt creepy att ta elscootern en sväng bland bostadsområdena. Det är helt livlöst.
Ändå envisas folk med att köpa villor för miljoner, med trädgårdar och terrasser som dom aldrig nyttjar.
Detta måste vara ett svenskt fenomen? Varför sparar dom inte på kulorna och bor i en billig hyresrätt om dom ändå bara sitter inomhus 365 dagar om året och stirrar i dumburken eller telefonen?
Citera
2022-07-19, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Det som slår mig varenda dag, speciellt härliga sommarkvällar som dessa, är att ingen absolut ingen sitter ute vare sig på balkonger, trädgårdar eller terrasser. Det är nästan spökligtt creepy att ta elscootern en sväng bland bostadsområdena. Det är helt livlöst.
Ändå envisas folk med att köpa villor för miljoner, med trädgårdar och terrasser som dom aldrig nyttjar.
Detta måste vara ett svenskt fenomen? Varför sparar dom inte på kulorna och bor i en billig hyresrätt om dom ändå bara sitter inomhus 365 dagar om året och stirrar i dumburken eller telefonen?
Tror folk reser? Jag stannar i Sverige på sommaren och reser på vintern istället.
Citera
2022-07-19, 21:45
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Tror folk reser? Jag stannar i Sverige på sommaren och reser på vintern istället.

Jag tänkte att så kan vara fallet med, men bilar på uppfarten och till synes tända ljus i husen talar emot.
På våran gata har vi förutom oss en barnfamilj som faktiskt lever lite, barnen är ute. Resterande 20 hus är som stendöda, fast med bilar hemma och tänt inomhus.
Och då är det fortfarande 23 grader varmt ute.
Jävligt märkligt.
Citera
2022-07-19, 21:51
Avslutad
Citat:
Det som slår mig varenda dag, speciellt härliga sommarkvällar som dessa, är att ingen absolut ingen sitter ute vare sig på balkonger, trädgårdar eller terrasser. Det är nästan spökligt creepy att ta elscootern en sväng bland bostadsområdena. Det är helt livlöst.
Håller med dig upplever det hela tiden så mycket hus och lägenheter men vart har allt folk tagit vägen . Det ligger en hund begravd här
Citera
2022-07-19, 21:56
Medlem
Fek77s avatar
Va? Var bor du?
Där jag bor nu (och även där jag bott tidigare Växjö, Jönköping och ett kortare tag i Örebro) har folk alltid utnyttjat sina uteplatser. Ibland lite väl mycket med grill på balkongen (blev till och med en mindre eldsvåda på en ballong i grannhuset en gång) och så vidare. Oftast har det dock varit trevligt i grannskapen både när jag bott i flerfamiljshus och när jag bott i villa. Där jag bor nu har flerfamiljshusen mycket små ballonger så då träffas många ute i parker (men det är inte så många svenskar) och grillar i stora sällskap. Vi svenskar håller oss mer till våra små ballonger med en vän eller så. Hur som helst är folk absolut ute på sina uteplatser.
Citera
2022-07-19, 22:05
Medlem
För de som köpte sina villor för några decennier sedan så va väl villa inte direkt någon lyx, utan det sågs som en rimlig standard för en familj med medelinkomst.
Allt är relativt vad man är van vid men för de som vuxit upp i eget hus är det ju en helt sjuk tanke att bo i ett lägenhetshus där man inte kan föra oljud vid midnatt utan att störa grannen, eller höra dörren slamra i portuppgången när grannen kommer hem sent på natten, eller att man inte ens kan gå ut genom sin bostad utan att passera genom ett allmänt trapphus.

För övrigt: givetvis är man inte ute så långa perioder. En vanlig dag kanske man är ute 20 minuter här och 20 minuter där. Så även om det är strålande väder sitter man ju inte ute på tomten hela dagen.
Det man betalar för är kanske inte tiden man vistas - utan hur enkelt det är att gå in och ut från sin egen tomt.

För övrigt: Det är föga förvånande att få är ute när du går förbi. Testa jämföra med annat - gå förbi ett stort lägenhetshus typ kl 21. Jag tycker nästan alltid man förvånas över att mindre än 50% av fönstren är tända. Folk är generellt mer borta från sina bostäder än man tror.
Senast redigerad av MarcoBolan 2022-07-19 kl. 22:12.
Citera
2022-07-19, 22:06
Medlem
Citat:
För att det är så sjukt mycket bättre än en jävla lägenhet där du hör grannen spola på toan eller hissen åker upp och ner
Jävla losers som bor i lägenhet
Citera
2022-07-19, 22:26
Medlem
Storleken på boendet, trafiken och skolan. Om har eller tänker skaffa barn, har hus varit ett konkurrenskraftigt alternativ.
Citera
2022-07-19, 22:39
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fek77
Va? Var bor du?
Där jag bor nu (och även där jag bott tidigare Växjö, Jönköping och ett kortare tag i Örebro) har folk alltid utnyttjat sina uteplatser. Ibland lite väl mycket med grill på balkongen (blev till och med en mindre eldsvåda på en ballong i grannhuset en gång) och så vidare. Oftast har det dock varit trevligt i grannskapen både när jag bott i flerfamiljshus och när jag bott i villa. Där jag bor nu har flerfamiljshusen mycket små ballonger så då träffas många ute i parker (men det är inte så många svenskar) och grillar i stora sällskap. Vi svenskar håller oss mer till våra små ballonger med en vän eller så. Hur som helst är folk absolut ute på sina uteplatser.

Jönköping är staden min. Och jag har tidigare bott i utkanter med hyreslängor med uteplatser och där nyttjas uteplatserna (iaf då) mer frekvent.
Nu bor jag i vad som en jönköpingsbo skulle kalla gräddhyllan, där alla "äger" sina hus (banken äger dom men det är en annan tråd) och det är dödare än dött på vilken gata jag än besöker. Ibland åker jag runt på elscootern, ibland tar jag gromen på en tur, samma visa varje gång. Det är totalt stendött överallt, spelar ingen roll om det är lördag med 25 grader varmt eller som nu mitt i semestern. Totalt stendött.
Det renoveras och byggs terrasser och många i området har byggt pool. Men jag har aldrig någonsin sett att dessa pooler faktiskt används.
Ett jävligt märkligt fenomen helt enkelt?
Citera
2022-07-19, 22:48
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:

I villa bor man för att ha ordentligt med plats typ eget arbetsrum och hobbyrum.

Vi bor dock i lgh med balkong men använder den väldigt sparsamt utan går istället ner till kvarterskrogen och sätter oss på deras uteservering. Fler öl att välja på och mindre, disk.

På landet har vi en halvstor veranda med tak över som vi använder flitigt, men den liger på "baksidan" av huset dvs utan insyn. Samma sak med flera jag känner, en liten uteplats på framsidan med skepshult eller fembo möbler som är för syns, och en större med lounge möbler och ordentligt matbord på baksidan.
Senast redigerad av CuteTwink-I-was 2022-07-19 kl. 23:03.
Citera
2022-07-19, 22:52
Medlem
Vi har inte en (väder)kultur där det är så mycket aktiviteter i trädgården eller på balkongen. Undantag kanske främst för barnfamiljer som bor i villa med trädgård.

Jag kan också förvåna mig ibland över hur lite folk som bor i villa utnyttjar sin trädgård och utomhusmiljön.

Vilket givetvis känns som ett stort slöseri på pengar att ha köpt det.

Nu är det väl också skillnad på nyare villor och äldre villor. Om man inte bort väldigt stort och lyxigt så är det ganska snålt med utrymme i moderna villors trädgårdar, medan äldre villor ofta har stora och generösa trädgårdar som prunkar och är jättefina med träd, buskar och andra fina växter.
Citera
2022-07-19, 22:53
Medlem
Valtieris avatar
Udda trådstart, Ts undrar varför folk bor i villa då han själv bor i villa?

Vem fan vill bo i lägenhet?

Sunkiga grannar, trångt, boka tvättstuga, högljutt osv osv osv samt att man inte kan ha spabad.

En likkista vill väl ingen bo i.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in