2022-07-19, 16:57
Medlem
DidierDrogba02s avatar
HIF fortsätter sin kräftgång i allsvenskan och det verkar som att Skånederbyt endast varar i en säsong för denna gång och Di Röe ser vi inte på ett bra tag i allsvenskan vid eventuell nedflyttning.

Jag tror att om vi MFF:are vill se Skånederbyn regelbundet i allsvenskan igen är det Landskrona BoIS klubben som vi får blicka mot då fallet för HIF bara blir större och större, samtidigt som BoIS verkar förhoppningsvis sakta men säkert etablera sig i Superettan.

Kollar man på BoIS frånvaro från Allsvensk fotboll så har klubben spelat i Superettan och Divison 1 enda sedan 2005, vilket blir då 17 år sen man sist låg i högstaligan. Vad vissa kanske inte riktigt minns var att året då Di Randige gick upp 2002 ledde man Allsvenskan innan uppehållet för att sedan rasa ihop som ett korthus och sluta på en 11:e plats 2 poäng över kvalstrecket och dessa bottenplaceringar skulle upprepa sig enda tills man åkte ur 2005.

Efter att ha kort sammanfattat klubbens korta sejour i Allsvenskan och inte riktigt är insatt i vad som gick snett för Landskrona så ställer jag nu frågan, vad fan gick fel för Landskrona BoIS och när kan vi se klubben i Allsvenskan igen?
Citera
2022-07-19, 17:01
Medlem
kristofferGs avatar
Jones Kusi-Asare, Doktor Jones, försvann.
Citera
2022-07-19, 21:48
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Dålig ekonomi, dålig styrelse, dåligt skött allmänt skulle jag väl tippa. Relativt liten klubb i sammanhanget också. Heif som är större i närheten och sen MFF ett stenkast bort.

Svår sits.

Hade jag inte varit skåning hade jag känt samma för dom som för tex BP, dvs inget.
Citera
2022-07-19, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DidierDrogba02
HIF fortsätter sin kräftgång i allsvenskan och det verkar som att Skånederbyt endast varar i en säsong för denna gång och Di Röe ser vi inte på ett bra tag i allsvenskan vid eventuell nedflyttning.

Jag tror att om vi MFF:are vill se Skånederbyn regelbundet i allsvenskan igen är det Landskrona BoIS klubben som vi får blicka mot då fallet för HIF bara blir större och större, samtidigt som BoIS verkar förhoppningsvis sakta men säkert etablera sig i Superettan.

Kollar man på BoIS frånvaro från Allsvensk fotboll så har klubben spelat i Superettan och Divison 1 enda sedan 2005, vilket blir då 17 år sen man sist låg i högstaligan. Vad vissa kanske inte riktigt minns var att året då Di Randige gick upp 2002 ledde man Allsvenskan innan uppehållet för att sedan rasa ihop som ett korthus och sluta på en 11:e plats 2 poäng över kvalstrecket och dessa bottenplaceringar skulle upprepa sig enda tills man åkte ur 2005.

Efter att ha kort sammanfattat klubbens korta sejour i Allsvenskan och inte riktigt är insatt i vad som gick snett för Landskrona så ställer jag nu frågan, vad fan gick fel för Landskrona BoIS och när kan vi se klubben i Allsvenskan igen?

Är väl egentligen bara så enkelt att de kommer från en krisdrabbad stad som gick bakåt under många år. Svårt att driva elitidrott i avfolkningsbygd.

Framförallt varvskrisen gjorde att befolkningen flyttade därifrån. Staden var nog en av få i södra Sverige som hade en befolkningsminskning 1970-2005. Inte förrän 2010 var man uppe på samma antal invånare som 1970 igen, då man fyllde upp de tomma bostäderna med framförallt flyktingar. Som givetvis inte hade samma fotbollskultur som de som tidigare befolkade staden. Men 2010 var inte 30000 invånare längre en lika stor stad i relation till alla andra städer som oftast växer. Ta några exempel som närliggande Eslöv och Lund så nästan dubblade de sin befolkning 1970-2005, medan då Landskrona minskade sin. (Helsingborg ökade bara 25% under samma period, men dock ökade).

Att de höll sig uppe i Allsvenskan såpass länge var en bedrift i sig. Kanske det faktiskt berodde på just krisen där fotbollen blev en slags stark gemenskapsgrej, men till slut går det inte längre leva på vilja och kultur. Och nu är man på den nivå man kanske kan anse vara lite bättre än normalt för en klubb/stad i den storleken, men pga historien uppfattas det som man "gått ner sig".

Jämför förresten gärna med Uddevalla som är en stad i nästan exakt samma storlek, som också drabbades av varvskrisen och tappade befolkning, och där stadens största lag Oddevold varit på dekis under många år. Men liksom Landskrona är Oddevold lite på gång igen. Kanske båda är i Allsvenskan år 2026 eller nåt sånt, men mer troligt är svaret på frågan: "De kommer aldrig upp igen".
Senast redigerad av Burkgurka 2022-07-19 kl. 22:14.
Citera
2022-07-19, 22:57
Medlem
Citat:

Förutsättningarna för Landskrona är väl sådana att S1 egentligen är rimligt, intäkter på 26,8 miljoner 2021, det är helt ok för en förening i S1, men det kommer vara ett antal föreningar som har högre intäkter.

De två stora anledningarna till den markanta ökningen är herrlagets avancemang till Superettan samt ett större intresse från Landskronas näringsliv. Avancemanget till Superettan genererar betydande centrala intäkter i relation till spel i Division 1 samt att näringslivets fortsatt tro på det vi gör i Landskrona BoIS tydligt syns i vår omsättning också.

Publikmässigt ligger dom också helt ok till, men HBK, Örebro, J Södra, Örgryte, och Brage har ett högre hemmasnitt i år, än så länge.

Pengar är inte allt, men det är nog en del av förklaringen, det finns helt enkelt föreningar i S1 som har bättre förutsättningar.

HIF har definitivt bättre förutsättningar.
Citera
2022-07-19, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Jämför förresten gärna med Uddevalla som är en stad i nästan exakt samma storlek, som också drabbades av varvskrisen och tappade befolkning, och där stadens största lag Oddevold varit på dekis under många år. Men liksom Landskrona är Oddevold lite på gång igen. Kanske båda är i Allsvenskan år 2026 eller nåt sånt, men mer troligt är svaret på frågan: "De kommer aldrig upp igen".

Intressant jämförelse, men jag tror nog det är bättre att kolla på kommunerna, 1995 var befolkningen tillbaka på 1970 års storlek. I Uddevalla gick det snabbare.

Landskrona
1970: 37 690
1995: 37 868
2000: 37 728

2022-03-31: 46 552

Uddevalla
1970: 47 725
1990: 47 345
2000: 48 971

2022-03-31: 57 246
Senast redigerad av Eaglesandshit 2022-07-19 kl. 23:21.
Citera
2022-07-19, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Intressant jämförelse, men jag tror nog det är bättre att kolla på kommunerna, 1995 var befolkningen tillbaka på 1970 års storlek. I Uddevalla gick det snabbare.

Landskrona
1970: 37 690
1995: 37 868
2000: 37 728

2022-03-31: 46 552

Uddevalla
1970: 47 725
1990: 47 345
2000: 48 971

2022-03-31: 57 246

Yes. Generellt är det nog mer korrekt att kika på hela kommunerna. Jag var inte jättenoga och missade den biten.
Men man bör även gräva lite i vad det är för typ av människor som flyttat in. Är det t ex medel-/överklass från Malmö/Göteborg som flyttat in till växande havsnära småorter så väger det liksom inte upp att den mer fotbollsnära arbetarklassen i stan flyttat ut. Fast det kan ju ge pengar in istället från sponsorer och på så sätt gynna klubbarna.
Finns nog en del att forska mer i.. (en annan dag).
Citera
2022-07-19, 23:46
Medlem
lemmy124s avatar
Video om BoIS historia.
https://www.youtube.com/watch?v=4HhVzIWAgXY
Citera
2022-07-20, 06:37
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Jag tror att Landskrona BoIS helt enkelt har för få supportrar för att det ska finnas underlag för ett allsvenskt lag. Visst händer det att lag utan verkligt stöd kommer upp enstaka säsonger men i längden blir det svårt att marknadsföra ett sådant projekt.
Citera
2022-07-26, 12:06
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Needs.more.brandy
Jag tror att Landskrona BoIS helt enkelt har för få supportrar för att det ska finnas underlag för ett allsvenskt lag. Visst händer det att lag utan verkligt stöd kommer upp enstaka säsonger men i längden blir det svårt att marknadsföra ett sådant projekt.

https://www.superettan.se/publikliga

Landskrona är strax bakom ÖIS och före Trelleborg i publiksnitt så supportrar finns. Man skall heller inte underskatta hur många som tillkommer vid en eventuell uppflyttning.
Citera
2023-07-13, 02:01
Medlem
Svartvittskanes avatar
Citat:

BoIS ska upp och heif ska ner!

BoIS och MFF är Skånes fina klubbar med passionerade supportrar heif har varken passion eller äkta supportrar

Jag tror vi tar kvalplats i år
Citera
2023-07-13, 02:15
Medlem
Jag undrar det samma med IS Halmia (Halmstad). Tragisk utveckling.
Spelar nu i div 3.

Spelade i allsvenskan senast 1979 (11 säsonger i allsvenskan och ca 30 i näst högsta serien)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in