Citat:
Ursprungligen postat av
SvenHelsing
Din jävel! Här satt jag och var beredd på att du skulle säga emot.
Kronofogden är ju dock nödvändig för saker som skadestånd. Och jag tycker inte att det är orimligt att de arbetar med mer "normala" skulder som lån till acceptabla räntor. Eller om man hävt ett köp och vill ha tillbaka pengarna. Men jag tycker att reglerna bör skärpas rätt rejält. Exempelvis tycker jag det är problematiskt med alla avbetalningar. Erbjud gärna detta, men då får du skylla dig själv om kunden inte är att lita på.
Kronofogden borde hanteras som vilken näring som helst, produkten de säljer är indrivning av skulder. P.g.a. den invasiva naturen är detta ser jag det som rimligt att den drivs statligt. Om de inte redan gör det så borde företag som anlitar kronofogden betala för deras tjänster.
Gällande acceptabla räntor så är alla räntor som folk lånat pengar till acceptabla. Låntagaren har ju accepterat räntan. Bättre definition på acceptabel kan inte jag komma på. Är de dåligt pålästa om eventuell utveckling och förändring av villkoren är det deras problem. På samma sätt är det utlånarens problem om kunden får betalningsproblem. Låntagaren har accepterat räntan. Långivaren har accepterat kunden. Det är en uppgörelse dessa två emellan och inget som någon annan har något att göra med, får någon av dem problem med uppgörelsen är det deras problem.