2022-07-19, 01:16
Medlem
indianhejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Ser inga problem med detta. Lån är en form av vara till försäljning och det ska verkligen inte lagstiftas om vad näringsidkare får ta betalt för sina varor.

Det handlar om ansvarsfullhet. Det måste var god etik när man arbetar med banker. Det måste vara regler. Vi kan inte tillåta att det finns banker där kunder tar lån på 50k som sedan växer till mångmiljonbelopp. Det säger väl sig självt.
Citera
2022-07-19, 05:48
Citat:
Ser inga problem med detta. Lån är en form av vara till försäljning och det ska verkligen inte lagstiftas om vad näringsidkare får ta betalt för sina varor.
Nja, lite väl simplistiskt

Hade hållit med dig om lånen kostade ett fast belopp. Men när affärsidén är att folk inte kan betala tillbaka tycker jag inte att det är helt märkligt att lagstifta lite.
Citera
2022-07-19, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing

Hade hållit med dig om lånen kostade ett fast belopp. Men när affärsidén är att folk inte kan betala tillbaka tycker jag inte att det är helt märkligt att lagstifta lite.

Villkoren framgår väl? Dessutom finns en lag kring att alla företagen måste redovisa effektiv ränta så det är svårt ett bli lurad
Citera
2022-07-19, 06:27
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Villkoren framgår väl? Dessutom finns en lag kring att alla företagen måste redovisa effektiv ränta så det är svårt ett bli lurad
Att folk hamnar i en skuldgrop vars djup växer fortare än de hinner klättra upp är ett problem för samhället. Jag tycker det är helt rimligt att reglera sådant i lag för att undvika det.
Citera
2022-07-19, 06:45
Citat:
Ursprungligen postat av indianhej
Det handlar om ansvarsfullhet. Det måste var god etik när man arbetar med banker. Det måste vara regler. Vi kan inte tillåta att det finns banker där kunder tar lån på 50k som sedan växer till mångmiljonbelopp. Det säger väl sig självt.

Citat:

Ansvaret ligger hos individen. Vi kan inte omyndigförklara människor. Det finns de som blir dödligt överviktiga av chokladkakor från ICA. Det är inte ICAs ansvar och det ska sannerligen inte lagstiftas om vem de ska få sälja chokladkakor till.

Oförmåga att ta ansvar för sitt eget agerande är den nya generationens sanna pandemi. Ingen tvingar någon att ta lån så ansvaret för konsekvenserna vilar helt på den individuella låntagaren. Sluta gnäll och börja ta ansvar.
Citera
2022-07-19, 06:52
Citat:
Ansvaret ligger hos individen. Vi kan inte omyndigförklara människor. Det finns de som blir dödligt överviktiga av chokladkakor från ICA. Det är inte ICAs ansvar och det ska sannerligen inte lagstiftas om vem de ska få sälja chokladkakor till.

Oförmåga att ta ansvar för sitt eget agerande är den nya generationens sanna pandemi. Ingen tvingar någon att ta lån så ansvaret för konsekvenserna vilar helt på den individuella låntagaren. Sluta gnäll och börja ta ansvar.
Ok, ja jag är egentligen inte emot att A lånar x av B och betalar tillbaka y helt oavsett vad x och y är. Om du lånar 1kr av din kompis och betalar tillbaka en miljon så får du göra det hur mycket du vill för mig. Jag vill inte förbjuda ockerpriser per se.

Men däremot tycker jag inte att samhället ska hjälpa dig att driva in den skulden. Om skulden ska kunna fastslås juridiskt så är det rimligt att det finns regler att förhålla sig till. Håller du dig till dessa regler så kan du anlita kronofogden. Gör du inte det så får du lita på att gäldenären inte blåser dig.
Citera
2022-07-19, 07:24
Citat:
Men däremot tycker jag inte att samhället ska hjälpa dig att driva in den skulden. Om skulden ska kunna fastslås juridiskt så är det rimligt att det finns regler att förhålla sig till. Håller du dig till dessa regler så kan du anlita kronofogden. Gör du inte det så får du lita på att gäldenären inte blåser dig.

Håller med. Det är inte ett samhällsansvar att hjälpa en näringsidkare att få betalt för sin vara, det ska de reda ut själva.
Citera
2022-07-19, 07:31
Citat:
Håller med. Det är inte ett samhällsansvar att hjälpa en näringsidkare att få betalt för sin vara, det ska de reda ut själva.
Din jävel! Här satt jag och var beredd på att du skulle säga emot.

Kronofogden är ju dock nödvändig för saker som skadestånd. Och jag tycker inte att det är orimligt att de arbetar med mer "normala" skulder som lån till acceptabla räntor. Eller om man hävt ett köp och vill ha tillbaka pengarna. Men jag tycker att reglerna bör skärpas rätt rejält. Exempelvis tycker jag det är problematiskt med alla avbetalningar. Erbjud gärna detta, men då får du skylla dig själv om kunden inte är att lita på.
Citera
2022-07-19, 07:40
Citat:
Din jävel! Här satt jag och var beredd på att du skulle säga emot.

Kronofogden är ju dock nödvändig för saker som skadestånd. Och jag tycker inte att det är orimligt att de arbetar med mer "normala" skulder som lån till acceptabla räntor. Eller om man hävt ett köp och vill ha tillbaka pengarna. Men jag tycker att reglerna bör skärpas rätt rejält. Exempelvis tycker jag det är problematiskt med alla avbetalningar. Erbjud gärna detta, men då får du skylla dig själv om kunden inte är att lita på.

Kronofogden borde hanteras som vilken näring som helst, produkten de säljer är indrivning av skulder. P.g.a. den invasiva naturen är detta ser jag det som rimligt att den drivs statligt. Om de inte redan gör det så borde företag som anlitar kronofogden betala för deras tjänster.

Gällande acceptabla räntor så är alla räntor som folk lånat pengar till acceptabla. Låntagaren har ju accepterat räntan. Bättre definition på acceptabel kan inte jag komma på. Är de dåligt pålästa om eventuell utveckling och förändring av villkoren är det deras problem. På samma sätt är det utlånarens problem om kunden får betalningsproblem. Låntagaren har accepterat räntan. Långivaren har accepterat kunden. Det är en uppgörelse dessa två emellan och inget som någon annan har något att göra med, får någon av dem problem med uppgörelsen är det deras problem.
Citera
2022-07-19, 07:43
Medlem
Citat:
Att folk hamnar i en skuldgrop vars djup växer fortare än de hinner klättra upp är ett problem för samhället. Jag tycker det är helt rimligt att reglera sådant i lag för att undvika det.

Ungefär samma sak som människor som hamnar i ett större kaloriintag än de hinner göra av med…

Det är uppfostran av skola och föräldrar som behövs
Citera
2022-07-19, 07:44
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Ungefär samma sak som människor som hamnar i ett större kaloriintag än de hinner göra av med…

Det är uppfostran av skola och föräldrar som behövs
Se vad jag skrev till elmheden
Citera
2022-07-19, 16:56
Medlem
BekraftadNegers avatar
Betala CSN, trängselskatt, bilskatt mm en dag för sent och det blir straffavgift på 500 kr. Det är statligt ocker så ser inga problem med en ränta på 130%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in