2022-07-18, 11:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GIMP-SUIT
Länka gärna en ensamstående pappa som skiter helt i sin egen förmåga att ta hand om sitt barn pga ett uppbrott.

Marias förmåga att ta hand om sitt barn är inte vad artikeln handlar om. Hon verkar vara 100% förmögen att ta hand om sitt barn. Läste du bara rubriken för att sen kunna ge utlopp för ditt förakt mot kvinnor?
Citera
2022-07-18, 11:16
Medlem
Tycker inte att kvinnan flaggar för att bli ”årets mamma”, och att bo i en studentlägenhet med en son är väl ingen höjdare. Nu är det riktigt dåliga tider, dessutom.
Men en utbildning som innefattar universitetsstudier brukar ta en viss tid i anspråk, vilket hon väl har varit medveten om. 35 år, då är man ingen duvunge (bortsett från att alla mellan 8-48 år idag är tonåringar), och i Livets Hårda Skola har man chansen att lära sig mycket. Uthållighet och konsekvenstänk bl a.
Ok, hon är sjuk.
Sonen mest beklagansväd.
Att stanna hos en partner för ekonomins skull, tänker TS att hon ska skippa honom (?) när utbildningen är klar/målen uppnådda?
Citera
2022-07-18, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Maria i artikeln hade lika gärna kunnat vara en ensamstående pappa. Och då hade du inte suttit här och spytt ut ditt förakt mot kvinnor. Du hade troligen inte ens reagerat.

Och då hade det inte blivet någon artikel av det ifrån början....
Citera
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Länka gärna en ensamstående pappa som skiter helt i sin egen förmåga att ta hand om sitt barn pga ett uppbrott.

Det finns en hel del pappor som skiter fullständigt i sina barn efter ett uppbrott.

Den relevanta frågan här (ur någon form av samhällsperspektiv) är varför så många förhållanden spricker trots att barn är med i bilden. Skaffar folk barn med fel partners? Ger folk upp för lätt när barnaåren blir tuffa? Förstår folk inte vad de ger sig in på när de skaffar barn? Etc.

Att det blir tufft både ekonomiskt och mentalt att vara ensamstående förälder är i mitt tycke varken särskilt konstigt eller något misslyckande för samhället. Misslyckandet sitter i att så många väljer att splittra sina familjer (alternativt skapa familj tillsammans med fel person).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Maria i artikeln hade lika gärna kunnat vara en ensamstående pappa. Och då hade du inte suttit här och spytt ut ditt förakt mot kvinnor. Du hade troligen inte ens reagerat.

Jag missade delen i texten där kvinnoförakt förekommer. Är du snäll och citerar de delar som bevisar kvinnoförakt?
Citera
2022-07-18, 11:21
Medlem
Citat:
Bonusfråga: Hur har dessa kvinnor tänkt att klara av inflationen? Att hålla fast vid sin partner är deras bästa och enda chans.

De gör allt de kan, gråter ut i media eller på sociala medier. Annars har vi flyktingar som kan gifta sig med dessa kvinnor.
Citera
Medlem
ayeflatowls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nronewoke
Jag missade delen i texten där kvinnoförakt förekommer. Är du snäll och citerar de delar som bevisar kvinnoförakt?

Varje gång man placerar ansvar på kvinnor för någonting (som man brukar göra med vuxna människor) så är det kvinnoförakt för kvinnor kan aldrig göra något fel och allt dåligt som händer dem är pga män. Varje jävla gång är det männens fel.
Citera
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Feminism --> Jämställdhet och diskriminering
/Moderator
Citera
2022-07-18, 11:24
Medlem
lucifersatans avatar
Är väl bara säga att hon vill vara sjukskriven ett tag. En grupp som alltid kan få sjukskrivningar är kvinnor som har små barn. De kan blir sjukskrivna när de vill och de blir aldrig nekade.
Citera
2022-07-18, 11:25
Medlem
Hon borde få

Underhållsbidrag
Bostadsbidrag
Socialbidrag

Vad får hon ut i månaden och vad har hon för utgifter?

Vi som har två inkomster på 24 + 17 tusen har svårt att kunna ta barn på aktiviteter. Bara bio kostar 600 Kr + för två vuxna två barn.
Citera
2022-07-18, 11:34
Medlem
warfighters avatar
Citat:
Se bara följande artikel: https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/JxaapJ/smabarnsmamman-har-knappt-rad-med-mat

I artikeln skriver Aftonbladet om en ensamstående mamma som har svårt med ekonomin. Jag som är en man och därmed van vid att arbeta för mitt uppehälle blev genast fundersam över det fetmarkerade. Vad betyder det? Hon hade gjort slut med sin kille och på grund av det så fick hon hoppa av studierna, för hon blev "stressad från uppbrottet" och "kraschade helt"?

Ska vi känna sympati här mot mamman eller vad är grejen? Om jag fick bidrag och hade ett barn att ta hand om och ingen annan inkomst så skulle jag hålla fast vid det där bidraget för kung och fosterland. Denna kvinna blev dock "stressad" och "kraschade helt" och hoppade därför av skolan vilket tydligen var hennes enda sätt att få in pengar till sig själv och barnet? Hur fan kan man resonera så? Okej om man är 14 år gammal och får sitt hjärta krossat, då kan jag förstå om man inte vill gå till skolan på måndag. Men här är det för fan en mamma till ett barn som resonerar likadant.

Vad hoppas hon på här av denna artikel? Att vi ska känna snyft för hennes skull och slänga in en halv mille genom brevinkastet och kalla henne för årets mamma?

Jag må vara en incel, men att se dessa vuxna kvinnor bete sig som om dom fortfarande gick i högstadiet oroar mig väldigt mycket. Är det verkligen en bra idé att feminisera hela samhället, när så många kvinnor är på det här sättet? Detta är ingenting att hylla, kvinnan är inte stark, hon är inte mindre patetisk än en 25-årig man som bor hemma och spelar datorspel.

Bonusfråga: Hur har dessa kvinnor tänkt att klara av inflationen? Att hålla fast vid sin partner är deras bästa och enda chans.

En alternativ tolkning av artikeln är att läsa den som en kritik mot de totalt verkningslösa politiska insatser som görs nu inför valet i syfte att få människor att tro att staten backar upp oss i svåra tider.

Det låter ju fint att öka bostadsbidragen för de som har det som svårast, men här ger man med ena handen och tar med den andra, eftersom bidraget räknas som inkomst och motsvarande summa dras bort från annan försörjningshjälp. Plus minus noll med andra ord.

De flesta människor, både män och kvinnor, kan av olika skäl bli sjuka och arbetsoförmögna under hela eller delar av sitt liv. Att hantera livet och vardagen är väldigt svårt för många människor som drabbas av depression, och det är naturligtvis en extra börda att ta hand om ett barn. Det borde inte vara så svårt att förstå, även om man inte är så empatiskt lagd.

Vi kan naturligtvis välja att sparka nedåt. Vi kan välja att håna människor som hamnat i en ond cirkel och ondgöra oss över hur korkade val de gjort, hur svaga de är (utan att ha mer insikt i deras faktiska situation än en ytligt artikel i en kvällsblaska). Men varför skulle vi det?
Citera
2022-07-18, 11:53
Medlem
RiverStyxs avatar
Outbildade ensamstående mammor kan klara sig bra - om de är snygga. Har de sexuellt marknadsvärde kan de byta det mot materiell trygghet. Ungen är så klart en nackdel när det kommer till att nå det målet men långt ifrån en dealbreaker i dagens samhälle (det var värre förr med den biten).

Men är den ensamma mamman oattraktiv så faller det upplägget bort nästan med 100% säkerhet. Då blir det tufft i förortstvåan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in