Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-18, 08:41
Medlem
Inför höstterminen 2022 har skolans samtliga läroplaner på grundskolenivå reviderats. En stor del av förändringarna är av politisk-ideologisk art, där större fokus ska läggas på att befästa en vänsterliberal värdegrund hos eleverna. Exempelvis ska eleverna lära sig att ”granska könsmönster”, få ökad acceptans för ett ”mångkulturellt samhälle” och skolas om europeiska länders negativa inflytande på världen genom historien.

I den nya läroplanen står det bland annat att skolan ska ”utveckla elevernas förståelse av hur olika föreställningar om vad som är kvinnligt och manligt kan påverka människors möjligheter samt deras förmåga att kritiskt granska hur könsmönster kan begränsa människors livsval och livsvillkor”.

Det framgår också att skolan numer aktivt ska ”synliggöra och motverka könsmönster som begränsar elevernas lärande, val och utveckling” och skola eleverna att bekämpa ”sexism” och att skolan ska i stort utgå från ett ”normmedvetet förhållningssätt.”

Man förtydligar vidare att ämnet historia har som syfte att ge eleverna redskap att ”förstå och förändra vår egen tid”. I högstadiet blir det ”centralt” att fokusera på ”imperialism och världskrig, med fokus på nationalism, diktaturer, förtryck och folkfördrivningar i Europa”.
Däremot ska eleverna få ta del av ”framväxten av högkulturer” i Afrika och Asien samt om dessas betydelse för samtiden.

https://nyadagbladet.se/inrikes/normkritik-och-vardegrundsarbete-i-fokus-i-skolans-nya-laroplan/

När man trodde att läroplanen inte kunde bli mer PK så blir den det?
Vad tycker ni om den nya lärplanen?
Vilka högkulturer syftar skolverket på ?
Är detta indoktrinering eller utbildning ?
Citera
2022-07-18, 08:46
Medlem
byte-mes avatar
Min dotter kommer bli hemskolad, tycker synd om alla svenska barn som måste stå ut med den här vänsterskiten. Skolan ska vara dri från politik och ideologi.
Citera
2022-07-18, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byte-me
Min dotter kommer bli hemskolad, tycker synd om alla svenska barn som måste stå ut med den här vänsterskiten. Skolan ska vara dri från politik och ideologi.
Välj bara en friskola istället.
Citera
2022-07-18, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Postmortemd

De måste också följa läroplanen och kursplanerna.
Citera
2022-07-18, 09:28
Medlem
Jag antar att eleverna ska lära sig ett normkritiskt förhållningssätt även till alla PK-normer, hmmm… eller inte?
Citera
2022-07-18, 09:39
Medlem
Jag har lite svårt för att man väljer att använda skällsordet "vänsterliberal" för vad som är normalt hyfs och respekt för andra. Om vi nu lever i ett mångkulturellt samhälle så är det väl ändå bra att man får lära sig förstå vad det innebär? Om vi strävar efter jämställdhet - som väl är en bra grej? - så är det väl bra att man får lära sig hur kön påverkar på olika sätt för att få en bättre förståelse? På samma sätt, hur kan det upplevas dåligt att motverka sexism?

Om vi vänder på det: om skolan istället skulle lära alla att tänka enbart på sig själv, hur man på ett sexistiskt sätt cementerar stora skillnader i möjligheter mellan pojkar och flickor enbart utifrån deras kön - är det vad som är eftersträvansvärt? För det är ju i princip det man antyder när man ifrågasätter skolans värdegrund.

Att skolan försöker att utbilda våra barn till normala människor som kan ha förståelse för sin omvärld och respekt för andra är en bra grej. Att det fortfarande finns föräldrar som motsätter sig det är helt obegripligt.
Citera
2022-07-18, 09:39
Medlem
Suffleurens avatar
Om någon av alla elever sedan skulle lyckas leta sig till universitetets kulturgeografiska utbildning kan de läsa i läroboken att Sveriges multikulturella samhälle är ett misslyckande.

Citat:
Ursprungligen postat av An Introduction to Human Geography - Daniels, Bradshaw, Shaw, Sidaway, Hall (red.) - 2016
Sweden, for example, rejects Denmark's assimilationist model in favour of multiculturalism. Multiculturalism might seem more progressive, but it can sometimes reinforce difference because culture is seen as essentially connected to race, and racial difference as rooted in bilogical difference. [...] Multiculturalism, therefore, relies on a negative notion of bounded cultures. It might suggest tolerance, but often results in segregation and ghettoization.

Man vill lära våra ungdomar källkritik och normkritik. Vi uppfostrar små kritiker som skall ifrågasätta allt. Men samtidigt för man fram idéer om multikulturalism som i den vetenskapliga diskursen anses vara problematiska. Får eleverna ifrågasätta denna norm? Om inte, uppmuntrar skolväsendet till hyckleri och ofria tankemönster?

Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Om vi nu lever i ett mångkulturellt samhälle så är det väl ändå bra att man får lära sig förstå vad det innebär?

Skolväsendet undervisar dock inte en objektiv bild av vad multikulturalism innebär. De målar fram en utopisk bild av multikulturalism som något eftersträvansvärt och oproblematiskt.
Senast redigerad av Suffleuren 2022-07-18 kl. 09:42.
Citera
2022-07-18, 10:15
Medlem
Barentss avatar
Måste vara någon slags jetlag, något som initierades av MP 2014 eller så, vi pratar om världens långsammaste byråkrati i svensk skola och det tar ca 10 år att digitalisera något så enkelt som nationella prov. Allt enligt TS är helt ute och ingenting kommer att implementeras, utom i Lund som jag har lämnat.
Citera
2022-07-18, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Måste vara någon slags jetlag, något som initierades av MP 2014 eller så, vi pratar om världens långsammaste byråkrati i svensk skola och det tar ca 10 år att digitalisera något så enkelt som nationella prov. Allt enligt TS är helt ute och ingenting kommer att implementeras, utom i Lund som jag har lämnat.

Du tror inte de nya kursplanerna och den nya läroplanen kommer implementeras ?
Förstår jag dig rätt så kommer Sveriges lärarkår att trotsa en svensk myndighet (förutom de som är är anställda av Lunds kommun) ?

Du kanske har lärt artikeln och förstått att det handlar om grundskolan eller ?
Citera
2022-07-18, 10:24
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapsyloppnare
Du tror inte de nya kursplanerna och den nya läroplanen kommer implementeras ?
Förstår jag dig rätt så kommer Sveriges lärarkår att trotsa en svensk myndighet med undantaget från lärare i Lund ?

Du kanske har lärt artikeln och förstått att det handlar om grundskolan eller ?
Lärares och rektorers frihet är stor. Detta låter som flum som inte kan mätas och det behöver då inte implementeras, kanske någon studiedag på året med något flummigt ämne. Utom i skolor som i Lund där det finns föräldrar till (stackars) barn som bara lever för detta flum och som kommer att kräva dagligt flum.

Att detta gäller i grundskolan är extra illa. I gymnasiet har barn börjat tänka lite själva.
Citera
2022-07-18, 10:26
Medlem
byte-mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postmortemd

Jag bor inte i Sverige och här är hemskolning lagligt så länge barnet kalrar teoretiska prov för alla ämnen, Det inte jag eller någon annan i familen kan lära henne kan vi hyra privatlärare för.

I skolan får barn lära sig att dom ska skaffa jobb och bli en bra arbetare, dvs en slav i det ekonimiska systemet vi har. Jag ser hellre att min dotter får lära sig om vad som är viktigt för att lyckas i livet och inte bromsas av "poor mind set" och barn som är mindre begåvade än henne.

Enligt Moore's lag är i högsta grad applicerbar till dagens skola, information fördubblas var 18-24 månad, väldigt mycket av läroplanen är inte aktuellt om bara ett par år, skolan kan aldrig hinna ikapp här då den bromsas upp av byråkrati. Det är bättre att helt fokusera på vad som egentligen är viktigt.

Att alla ska inkluderas och sånt som ”granska könsmönster”, få ökad acceptans för ett ”mångkulturellt samhälle” är av mycket litet värde i livet och det är bortkastad tid för ett barn som lär sig livet.

Det här blev lite off topic men det är ändå viktigt att ta upp.
Citera
2022-07-18, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Lärares och rektorers frihet är stor. Detta låter som flum som inte kan mätas och det behöver då inte implementeras, kanske någon studiedag på året med något flummigt ämne. Utom i skolor som i Lund där det finns föräldrar till (stackars) barn som bara lever för detta flum och som kommer att kräva dagligt flum.

Nej deras frihet är inte stor.
De har däremot en viss frihet att bestämma hur detta skall implementeras. (genom teater, katederundervisning eller jonglera samtidigt som de pratar om slavhandeln) men de kan givetvis inte gå emot skolverkets värdegrund för då får de skolinspektionen efter sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in