Citat:
Ursprungligen postat av
cerious
Jag måste är medge att du verkar påläst och engagerad och optimist är bra men gränsar även till naiv. Då går det alltid att hitta sånt som stärker det man vill ska vara det sanna. Jag kan ändå inte för mitt liv tro att han hittar på, att han beskriver så detaljerat hur han gjort vidriga sadistiska saker mot sin bäbis, för att det skulle gynna bäbisen. Kan inte begripa att domen inte överklagades men å andra sidan är jag inte lika påläst som dej.
Ja, jag kan hålla med dig om att jag vill tro det bästa om människor, speciellt då bevisningen faktiskt pekar mot vad personen dömts för. Visst väljer man hur man vill titta på fallet, som åklagare eller som advokat. Jag är nog snarare advokatstypen, förutom i uppenbara fall, men tvivel och frågetecken är något som triggar mig. Jag hakar upp mig lite på vad GM säger i huvudförhandlingen: Jag såg det som att min familj var i ett brinnande hus, om jag så brinner inne själv så ska dom ut och det är nu. Eller liknande, orkar inte lyssna på rättegången en tredje gång för att verifiera exakt.
Annars verkar familjen varit väldigt noga med BVC och har god kommunikation med sköterskan, ha god kontakt med vänner och familj, många som besöker familjen och GM verkar faktiskt inte spendera så mycket tid med barnet, det framgår även att han sover i ett eget rum pga sömnbrist. Jag har svårt att se hur denna misshandel skulle ha kunnat ägt rum utan att upptäckas, både vid BVC-besök, av sambon eller av andra som verkar tagit hand om barnet tillfälligt. Ett BVC-besök är som bekant (för oss med barn) väldigt utförligt och noggrant, man klär av barnet alla kläder, sträcker ut barnet för att mätas, kontrollerar huvud, armar, ben, könsorgan, ögon, motorik osv under stark belysning, detta alltså minst en gång per månad vid denna ålder... ibland teambesök med läkare. Blöjbyte sker flera gånger per dag. Ja, ska GM vara skyldig så kommer jag inte fram till någon annan slutsats än att sambon skall vara medskyldig och det verkar skvatt galet med tanke på omständigheterna. Sambon skall enl vad hon säger i huvudförhandlingen sett ett enda blåmärke på barnet och det är på låret efter att barnet skulle ha fallit ur en tripptrappstol... ja, jag blir lite smått tokig på dessa hårresande fall och känner ett fruktansvärt sug att få tag i FUPen, någon som kan dela med sig av denna?