• 1
  • 2
2022-07-20, 14:47
Medlem
kansascityshuffles avatar
Sociala medier har lockat fram det värsta hos folk. Finns ingen substans eller mening med det längre.
Citera
2022-07-20, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
..
Det bor en liten luddit i mig :-) Det står vidare i citatmassan "perceived behavioral control" vilket är impulsen som finns både på vänster och högerkanten av det politiska spektrumet och parar man den impulsen med grupptänk och dogmatisk ideologi så blir det väl så här kan man gissa.

Hur tänker du om saken?

När det gäller de där begreppen som nämns i citatet: attitude, subjective norms, perceived behavioral control, general belief in a just world, vet jag inget .. men tror att cancel-culturen också är kopplad till ett feminiserat tankemönster som fått fäste i samhället. Uteslutningar och psykiskt mobbning/aggression är vanligare redan hos flickor (enligt mobbningsforskare som A Pikas och D Olweus) och detta psykologisk-biologiska mönster verkar kunna komma till uttryck även hos pojkar/män i kvinnligt dominerade skolmiljöer och samhällen.
Senast redigerad av Swordomer 2022-07-20 kl. 17:42.
Citera
2022-07-20, 17:26
Medlem
MaggansHinkFittas avatar
De lockar fram människans destruktiva sidor. Det vet såklart Juden om.
Citera
2022-07-20, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
När det gäller de där begreppen som nämns i citatet: attitude, subjective norms, perceived behavioral control, general belief in a just world, vet jag inget .. men tror att cancel-culturen också är kopplad till ett feminiserat tankemönster som fått fäste i samhället. Uteslutningar och psykiskt mobbning/aggression är vanligare redan hos flickor (enligt mobbningsforskare som A Pikas och D Olweus) och detta psykologisk-biologiska mönster verkar kunna komma till uttryck även hos pojkar/män i kvinnligt dominerade skolmiljöer och samhällen.
Jag har aldrig tänkt på fenomenet med de glasögonen, delvis pgr av att jag inte har någon egen direkt erfarenhet. Jag har heller aldrig hört någon tala om "cancel kulturen" som uttryck av en feminin impuls (är strävan efter konformism enbart en feminin impuls, eller är det en helt annan impuls som verkar här?).

Så vitt jag kan bedöma beter bägge könen sig lika illa åt. Jag ska dock försöka lägga ditt förslag på minnet, det är en intressant hypotes. Om den är sann borde de mest iögonenfallande angreppen via Twitter (exempelvis) komma från kvinnor eller vara orkestrerade av kvinnor.

Min egen tanke är att bägge könen har en underliggande impuls att kontrollera andra människors beteenden, språk och åsikter. Den impulsen är i stort sett opolitisk och finns i två av den politiska triangelns hörn. Det liberala hörnet ska, åtminstone i teorin, vara befriat från den sortens tvång.

Dela gärna med dig av vad forskningen kring mobbing har att säga här.
Senast redigerad av Proprioception 2022-07-20 kl. 19:51. Anledning: frågetecken minsann
Citera
2022-07-21, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Jag har aldrig tänkt på fenomenet med de glasögonen, delvis pgr av att jag inte har någon egen direkt erfarenhet. Jag har heller aldrig hört någon tala om "cancel kulturen" som uttryck av en feminin impuls (är strävan efter konformism enbart en feminin impuls, eller är det en helt annan impuls som verkar här?).

Så vitt jag kan bedöma beter bägge könen sig lika illa åt. Jag ska dock försöka lägga ditt förslag på minnet, det är en intressant hypotes. Om den är sann borde de mest iögonenfallande angreppen via Twitter (exempelvis) komma från kvinnor eller vara orkestrerade av kvinnor.

Min egen tanke är att bägge könen har en underliggande impuls att kontrollera andra människors beteenden, språk och åsikter. Den impulsen är i stort sett opolitisk och finns i två av den politiska triangelns hörn. Det liberala hörnet ska, åtminstone i teorin, vara befriat från den sortens tvång.

Dela gärna med dig av vad forskningen kring mobbing har att säga här.

- Att du framhåller likheten mellan könen och bedömer deras beteende som likvärdiga är inte förvånande utan en default reaktion som har internaliserats av de flesta. Min observation tar inte i första hand sin utgångspunkt i mobbningsforskning även om den ger visst belägg. Snarare är det den evolutionspsykologiska skillnaden som utgör basen. Betraktar man beteenden och preferenser genom en evolutionsbiologisk lins, ser man mönstren tydligare.
Senast redigerad av Swordomer 2022-07-21 kl. 02:56.
Citera
2022-07-21, 09:33
Medlem
HeavyPops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfhildr
Sociala medier är inget annat än ren dynga. Det medför inget gott här i världen och gör folk till lallande apor. Åk hem till folk och umgås. Ut i skogen. Läs en bok. Vad som helst än att lägga upp meningslösa själsdöda saker på sociala medier.

Mycket bra inlägg.
Håller fullständigt med.

Jag har tagit bort min Facebook för några år sedan. Använder bara min mail, för jobbgrejer. Annars...ingenting.

Otrolig mycket fritid. Bra liv
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in