2022-07-19, 22:23
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Kryptiska? 🤔

Du skrev:

”Överklagansprocessen borde däremot inte få dra ut på tiden som den gör idag. Man skall inte kunna överklaga under ett årtionde - utan precis som i brottmål bör det vara begränsade tider som gäller och begränsat antal instanser som behandlar samma begäran ett begränsat antal gånger.”

Menar att det är som i brottmål, i stort sett, avseende överklagandeprocessen. Ett avslag på asyl överklagas till migrationsdomstol. Inom tre veckor från underrättelse.
Avslår domstolen kan man överklaga till överdomstol, begära prövning. Inom tre veckor.
Avslår överdomstolen vinner domen laga kraft.
Sedan kan man inte överklaga saken längre.
Ok tack för svar.

Jo skillnaden är att utvisningsbeslut kan överklagas in absurdum ... när det gäller brottmål är däremot gången du beskriver rätt.
Citera
2022-07-19, 22:27
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
De måste ha fått uppehållstillstånd till slut, av migrationsdomstolen. De är ju folkbokförda i Sverige och bor i ett boende för personer som fått uppehållstillstånd, så kallade nyanlända. De kan dock inte ha fått PUT utan enbart TUT eftersom endast kvotflyktingar beviljats PUT direkt sedan den tillfälliga lagen 2016. Det hela är tragiskt ändå, om det är så att dottern fick bära ansvaret för att säkra familjens uppehållstillstånd i Sverige genom att spela apatisk. Familjen hade nog haft det bättre i Kazakstan.

Citat:
SHIS Bostäder är Stockholms stads bostadssociala resurs.

SHIS Bostäders uppdrag är att erbjuda trygga genomgångsboenden för etablerade och nyanlända stockholmare som av sociala eller ekonomiska skäl har hamnat utanför den ordinarie bostadsmarknaden

Citat:
Vårt uppdrag
I nära samarbete med stadens stadsdelsförvaltningar och Enheten för hemlösa tillhandahåller SHIS Avtalat boende, Boende med stöd, Boende med stöd och nolltolerans samt Boende för personer med erfarenhet av relationsvåld. SHIS upplåter även Boende för nyanlända, på uppdrag av staden.

Det är ett boende som disponeras av socialtjänsten, inga krav på medborgarskap finns vad jag kan läsa mig till deras beskrivning.
https://start.stockholm/om-stockholms-stad/organisation/ovriga-verksamheter/shis/
https://www.shis.se/om-shis/vart-uppdrag
Senast redigerad av Pandalina4 2022-07-19 kl. 22:30.
Citera
2022-07-19, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ok tack för svar.

Jo skillnaden är att utvisningsbeslut kan överklagas in absurdum ... när det gäller brottmål är däremot gången du beskriver rätt.

Nej, så är det inte. Det är som jag beskrev det.
Sedan finns det givetvis skillnader. Avvisnings- /utvisningsbeslut preskriberas efter fyra år (från laga kraft).
Vilket givetvis är dårskap. Tiden borde minst tripplas. Den korta tiden gör att många väljer att stanna kvar och söka igen.
Och sedan går det alltid att lämna in verkställighetshinder. Men det är ju inte det samma som en överklagan, det är en ny ansökan med nytillkomna skäl.

Men detta lär bli OT att gå vidare med.
Citera
2022-07-19, 23:20
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Nej, så är det inte. Det är som jag beskrev det.
Sedan finns det givetvis skillnader. Avvisnings- /utvisningsbeslut preskriberas efter fyra år (från laga kraft).
Vilket givetvis är dårskap. Tiden borde minst tripplas. Den korta tiden gör att många väljer att stanna kvar och söka igen.
Och sedan går det alltid att lämna in verkställighetshinder. Men det är ju inte det samma som en överklagan, det är en ny ansökan med nytillkomna skäl.

Men detta lär bli OT att gå vidare med.
Alltså är inte utvisningsförfarandet som ett brottmålsförfarande ... du säger emot dig själv och jag hade rätt...

Du kan inte gå i fängelse och "söka igen" .. men när det gäller uppehållstillstånd så kan ärendet dras hur många gånger som helst om och om igen -- och tiden går.
Citera
2022-07-19, 23:35
Medlem
Citat:
Alltså är inte utvisningsförfarandet som ett brottmålsförfarande ... du säger emot dig själv och jag hade rätt...

Du kan inte gå i fängelse och "söka igen" .. men när det gäller uppehållstillstånd så kan ärendet dras hur många gånger som helst om och om igen -- och tiden går.

Nej det är du, som brukligt, som har fel och ej heller begriper vad du själv skriver. Citerar dig återigen:

”Överklagansprocessen borde däremot inte få dra ut på tiden som den gör idag. Man skall inte kunna överklaga under ett årtionde - utan precis som i brottmål bör det vara begränsade tider som gäller och begränsat antal instanser som behandlar samma begäran ett begränsat antal gånger.”

Du skriver om överklagandeprocessen. Läs noga, du som ”forskare” borde klara det, vad du har skrivit.

Det ÄR ett begränsat antal instanser som behandlar samma begäran.
Som jag skrev.
Och fängelsedömda kan ”söka igen”. Att du helt har lyckats missa resningsförfarandet är smått otroligt, med tanke på din cv.
Citera
2022-07-19, 23:41
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Nej det är du, som brukligt, som har fel och ej heller begriper vad du själv skriver. Citerar dig återigen:

Du skriver om överklagandeprocessen. Läs noga, du som ”forskare” borde klara det, vad du har skrivit.

Det ÄR ett begränsat antal instanser som behandlar samma begäran.
Som jag skrev.
Och fängelsedömda kan ”söka igen”. Att du helt har lyckats missa resningsförfarandet är smått otroligt, med tanke på din cv.
Jag vet att det är stor skillnad på möjlighet till överklagan i Brottmål och i ärenden om uppehållstillstånd.

Du kan inte få ett brottmål omprövat för att det gått fyra år ... men begäran om uppehållstillstånd kan prövas till höger och vänster och om och om igen och dra ut på tiden i upp till två decennier....

En resningsansökan innebär att domen redan verkställts och att personen sen kan försöka inkomma med nya uppgifter som förändrar det. Extremt få resningsansökan beviljas .. och som sagt har domen då redan verkställts.

Vilket skulle innebära att de som nekas uppehållstillstånd redan utvisats och åkt iväg och sen fick försöka från utlandet -- så fungerar det inte.

Så lägg ner.
Citera
2022-07-20, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Det är ett boende som disponeras av socialtjänsten, inga krav på medborgarskap finns vad jag kan läsa mig till deras beskrivning.
https://start.stockholm/om-stockholms-stad/organisation/ovriga-verksamheter/shis/
https://www.shis.se/om-shis/vart-uppdrag
Har inte påstått att familjen skulle vara medborgare i Sverige, däremot att de har uppehållstillstånd.
Citera
2022-07-20, 07:24
Medlem
Citat:
När skall de annars överklaga?
När de återvänt hem och avrättats?

Edit
Överklagansprocessen borde däremot inte få dra ut på tiden som den gör idag. Man skall inte kunna överklaga under ett årtionde - utan precis som i brottmål bör det vara begränsade tider som gäller och begränsat antal instanser som behandlar samma begäran ett begränsat antal gånger.

Riskerade den här kvinnan avrättning om hon hade återvänt till Kazakstan?

Frågan är väl varför det ska vara möjligt att överklaga gång på gång på gång …

Det blev den här kvinnans förbannelse. Nu har hon förlorat båda sina barn. Var det värt det för att få lite bättre materiell standard? Hundratals mil från släkt och vänner i hemlandet sittande instängd i en liten lägenhet i ett stökigt hus.

Nu kommer hon kanske få stanna av ”humanitära skäl”, nu när det verkligen är synd om henne. Men psykologhjälp lär hon få se sig om i himlen efter. Just sådant har kommit på efterkälken i ivern att agera ”humanitär stormakt”. Resurserna räcker förstås inte till hur mycket som helst.

(Det finns det flera exempel på med bl.a afghaner som gjort sig skyldiga till grova våldsbrott, däribland minst två mord på äldre svenska kvinnor. Afghanerna hade inte heller fått adekvat hjälp för sina psykiska besvär.)

Med lite tur kanske hon får psykofarmaka som dövar den mesta sorgen och ångesten.
Citera
2022-07-20, 07:39
Medlem
platyzmas avatar
Jag är ingen jurist, men ska inte en åklagare yrka på utvisning vid mord?
Citera
2022-07-20, 07:41
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BillBass
D-vitaminbristen kan ju vara en följd av upprätthållande av fejkdiagnosen. Bäst att hålla ungen inne om man ska komma undan med att den är apatisk.

Ja jag tänkte också på det, men klumpfot och (oftast?) D-vitaminbrist är ju riktiga diagnoser, däremot var det väl krångligt att fixa klumpfoten redan när dom kom, det ska väl börjas med redan strax efter nedkomst?
Citera
2022-07-20, 09:21
Medlem
Dom från 2014 - https://easyupload.io/tfgqvu
Dom från 2017 - https://easyupload.io/8bo966
Dom från 2020 - https://easyupload.io/z3rke4

Överklaganden till kammarrätten fick inte prövningstillstånd men förhoppningsvis får jag ut ett beslut från MIV angående sonen.
Citera
2022-07-20, 09:26
Medlem
Åklagaren har lämnat in en häktningsframställan. Den har i nuläget sekretessmarkering, så jag kan inte lägga upp den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in