Citat:
Ursprungligen postat av
nxb88
Vet ej om det här ärendet är i rätt forum med jag ger ett försök.
Jag har ett barn som är 20 år som har autism/aspergers diagnos. I dagsläget jobbar hen inte och har fått 2års dispension från försäkringskassa från att hitta jobb i två år .
Jag funderar på att köpa en bostadsrätt lägenhet på runt 350,000-400,000:- och vill egentligen köpa i mitt barns namn så hen äger den. Månadsavgiften på bostaden räknar jag på runt 3000:-
Jag är orolig för framtiden dock. Jag misstänker hen kommer aldrig kunna jobba eller det kommer ta flera år tills hen är redo för det. Risken i framtiden är att pengarna hen får nu kommer inte förlängas. Om hen hamnar på socialbidrag längre fram kan hen tvingas att sälja sin bostad för att försörja sig själv och tvingas att flytta till en hyresrätt till "sparandet" är borta?
Beror helt på hur bostadsmarknaden ser ut där du bor, så det är ju inte hugget i sten att den behövs säljas för soc.bidrag, men om man tolkar lagen på millimeter så är det så. Hänsyns lägges också bl a i hur svårt det är att få bostad i din kommun, samt skillnaden mellan hyra i hyresrätt och avgiften i en bostadsrätt. Främst är kommunen intresserad i det mest gynsamma ekonomiska alternativet för dem.
Vet ej om man kan gå med i Unionen utan att ha jobbat, men det är nog ett av de fackförbund som det om möjligt finns en chans till det.