2022-07-17, 10:29
Medlem
Vet ej om det här ärendet är i rätt forum med jag ger ett försök.

Jag har ett barn som är 20 år som har autism/aspergers diagnos. I dagsläget jobbar hen inte och har fått 2års dispension från försäkringskassa från att hitta jobb i två år .

Jag funderar på att köpa en bostadsrätt lägenhet på runt 350,000-400,000:- och vill egentligen köpa i mitt barns namn så hen äger den. Månadsavgiften på bostaden räknar jag på runt 3000:-

Jag är orolig för framtiden dock. Jag misstänker hen kommer aldrig kunna jobba eller det kommer ta flera år tills hen är redo för det. Risken i framtiden är att pengarna hen får nu kommer inte förlängas. Om hen hamnar på socialbidrag längre fram kan hen tvingas att sälja sin bostad för att försörja sig själv och tvingas att flytta till en hyresrätt till "sparandet" är borta?
Citera
2022-07-17, 10:33
Medlem
TheFinals avatar
Du belyser ju själv problemet med att köpa en bostadsrätt, den kommer att behöva säljas innan socialtjänsten accepterar liknande. (det finns undantag, men svårt att få igenom och väntetiderna på domstolarna nu är väl runt 15 månader vid överklagan).
Något fel med nuvarande boende?

Läkarintyg kan nog skakas fram om mående eller problematik är så pass grav att denne inte kan söka jobb som ordinerat. LSS-stöd finns ju också och de kan också intyga att stödet behöver vara av en viss art och det i sin tur kan göra att FK förlänger ännu mer.
Citera
2022-07-17, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nxb88

Jag har ett barn som är 20 år som har autism/aspergers diagnos. I dagsläget jobbar hen inte och har fått 2års dispension från försäkringskassa från att hitta jobb i två år .

Jag funderar på att köpa en bostadsrätt lägenhet på runt 350,000-400,000:- och vill egentligen köpa i mitt barns namn så hen äger den. Månadsavgiften på bostaden räknar jag på runt 3000:-

Jag är orolig för framtiden dock. Jag misstänker hen kommer aldrig kunna jobba eller det kommer ta flera år tills hen är redo för det. Risken i framtiden är att pengarna hen får nu kommer inte förlängas. Om hen hamnar på socialbidrag längre fram kan hen tvingas att sälja sin bostad för att försörja sig själv och tvingas att flytta till en hyresrätt till "sparandet" är borta?

Varför måste den stå i barnets namn?

Med reservation för att jag inte kan ekonomin eller lagarna kring detta.

Kan du inte låna ut pengar till BR med BR som garanti för lånet? Du borde väl då kunna kräva BR från henne ifall hon inte har råd längre?

alt 2. Du köper BR och hyr ut till henne?
Citera
2022-07-17, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFinal
Du belyser ju själv problemet med att köpa en bostadsrätt, den kommer att behöva säljas innan socialtjänsten accepterar liknande. (det finns undantag, men svårt att få igenom och väntetiderna på domstolarna nu är väl runt 15 månader vid överklagan).
Något fel med nuvarande boende?

Läkarintyg kan nog skakas fram om mående eller problematik är så pass grav att denne inte kan söka jobb som ordinerat. LSS-stöd finns ju också och de kan också intyga att stödet behöver vara av en viss art och det i sin tur kan göra att FK förlänger ännu mer.

LSS stöd har hen i dagsläget, så att kunna köpa i mitt barns namn skulle inte vara ett problem. Är längre fram jag är orolig för om stödet tas bort.

Självklart hoppas jag att hen kan jobba i framtiden. Hen vill det själv.
Citera
2022-07-17, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wabbajacker
Varför måste den stå i barnets namn?

Med reservation för att jag inte kan ekonomin eller lagarna kring detta.

Kan du inte låna ut pengar till BR med BR som garanti för lånet? Du borde väl då kunna kräva BR från henne ifall hon inte har råd längre?

alt 2. Du köper BR och hyr ut till henne?

Är en lång historia men pengarna tillhör mitt barn (gåva från mina föräldrar) och jag helst inte skulle behöva ta hand om det i längden. Gör saker komplicerade om jag skulle gå bort. Jag helst vill inte placera i fonder osv i mitt namn heller. Lägenhetsköp verkar en klokare investering.
Citera
2022-07-17, 11:23
Medlem
Sonny00s avatar
Jag har Aspergers och har jobbat i 44 år i sträck…
Citera
2022-07-17, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jag har Aspergers och har jobbat i 44 år i sträck…

Jag förstår aspergers i för sig är inte en orsak till att man inte kan jobba.

Hen har andra bekymra dock. Extrem ångest och misstänkt adhd (fast ingen diagnos än) och självskadebeteende.
Citera
2022-07-17, 11:37
Medlem
Citat:

Beror helt på hur bostadsmarknaden ser ut där du bor, så det är ju inte hugget i sten att den behövs säljas för soc.bidrag, men om man tolkar lagen på millimeter så är det så. Hänsyns lägges också bl a i hur svårt det är att få bostad i din kommun, samt skillnaden mellan hyra i hyresrätt och avgiften i en bostadsrätt. Främst är kommunen intresserad i det mest gynsamma ekonomiska alternativet för dem.
Vet ej om man kan gå med i Unionen utan att ha jobbat, men det är nog ett av de fackförbund som det om möjligt finns en chans till det.
Citera
2022-07-17, 11:37
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Jag förstår aspergers i för sig är inte en orsak till att man inte kan jobba.

Hen har andra bekymra dock. Extrem ångest och misstänkt adhd (fast ingen diagnos än) och självskadebeteende.

Trist! Hoppas han kan få hjälp med detta.
Citera
2022-07-17, 19:24
Medlem
En hyresrätt (1a hands) känns spontant som ett bättre alternativ om det går att lösa.
Då kan hen få hjälp av värden om tex kylskåp pajar och hen behöver inte lägga tid/energi på att rå om sitt hem.

Känns som det är mer avslappnat att bo i hyresrätt då, liksom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in