2022-07-17, 10:16
Medlem
Hej! Jag ska snart köpa min första bil. Jag har bestämt för att det blir en Toyota, antingen Corolla, Auris, Avensis eller Yaris. Mina förkunskaper är obefintliga och jag tänkte därför höra med er vad jag bör se upp med inför mitt köp?

Jag ska köpa via bilhandlare just eftersom jag inte är kunnig, men jag skulle gärna läsa på och vara lite mer förberedd när jag väl bestämt mig. Att kunna göra en rättvis bedömning på plats känns centralt.

Vad ska jag tänka på? Hur kan jag värdera bilen? Vilka saker skulle ni kika på inför köpet?

Jag har tänkt köpa en bil max 50 000 kronor. Tack på förhand!
Citera
2022-07-17, 10:28
Medlem
TheFinals avatar
Finns olika tips beroende på bil också vad man bör kontrollera lite extra.

Huvudtipset jag alltid brukar säga är att starta alltid bilen när motorn är kall.
Sätt dig i bilen, slå på tändning och kolla temperaturen på motorn, om den är varmare än utomhustemp +/- kanske 10 så har den varmkörts av en orsak.

Slammer, otighta lager och liknande drar ihop sig när motorn är varm, då hörs de inte.
Så starta motorn kall och lyssna efter tickande ljud, skrap eller konstiga ljud rent generellt.

Du kan trots att du köper via bilhandlare köpa ett test hos valfri besiktning.

Övriga saker att kika på jag kan komma på nu
- Kontrollera tidigare besiktningspapper så inga levande 2;or finns kvar, eller bra att veta
- Däcken, slitage och mönster kvar, även vinterhjulen
- Oljeläckage runt motorn, ser den för ren ut?
- Droppar under bilen
- Är den automat, testa alla lägen och se till att det växlar mjukt.
- Ratten ska vara rak, släpp den o se om det drar åt nåt håll (lite kan de dra, men du ska inte flaxa iväg).
- Fullt rattutslag åt båda håll på parkeringsyta t.ex., lyssna om de knackar eller skaver. Kör i cirklar
- Sväng bilen höger-vänster i 50-ish, då kan du höra om du hör ett brummande/skavande ljud om t.ex. ett hjullager är på väg.
- Lys med lampa på alla stötdämpare, de ska va torra. Inte svarta med grus på. (läckage).
- Lys med lampa på drivaxlarna, gummibälgarna längst ut och in ska va hela och inte kladdiga
- Kontrollera alla lampor
- Kontrollera vindrutetorkare och spolarpump
- Kontrollera att AC fungerar längre än 15min i varmt väder (kan va läckage eller problem med magnetkoppling).
- Acceptera inga sprickor i rutan i synfältet
- Acceptera inte "AC behöver fyllas på", den behöver fyllas för det är läckage, inget annat.
- Har den avtagbar dragkrok, se till att nyckel finns och att du kan sätta i och ta ur kroken
- Lyft på mattorna på golvet och känn efter om det är blött.
- Spola vatten på taket om den har taklucka, kolla efter fukt på insidan.

Kontrollera bilen också på t.ex. car.info så kan du se historik. Har den bytt ägare 9 gånger på ett år så finns det en anledning till det.
Normala bilar byter ägare mer sällan, är det fler än 1 byte per år skulle jag titta vidare.

Finns nog mer som är Toyota-specifikt, ingen bil jag skruvat i något överdrivet.
Citera
2022-07-17, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roma-Termini
Hej! Jag ska snart köpa min första bil. Jag har bestämt för att det blir en Toyota, antingen Corolla, Auris, Avensis eller Yaris. Mina förkunskaper är obefintliga och jag tänkte därför höra med er vad jag bör se upp med inför mitt köp?

Jag ska köpa via bilhandlare just eftersom jag inte är kunnig, men jag skulle gärna läsa på och vara lite mer förberedd när jag väl bestämt mig. Att kunna göra en rättvis bedömning på plats känns centralt.

Vad ska jag tänka på? Hur kan jag värdera bilen? Vilka saker skulle ni kika på inför köpet?

Bestäm dig för en modell, tex Corolla. Läs på så mycket du kan om den modellen, olika årsmodeller, motorer, facelifts osv. Kolla vanliga problem för den modellen och jämför priser hos olika handlare. Kolla och provkör tre eller fyra olika corollor och jämför hur de känns och ser ut och ta den som känns och låter bäst.
Citera
2022-07-17, 10:33
Medlem
VoktorDodkas avatar
Viktigast att börja med; kolla upp ägarhistoriken på biluppgifter.se eller transportstyrelsen för att se att den inte har ett gäng utländska namn eller många ägare. Helst ska du leta efter en bil med en eller två svenska ägare som bytt in den mot en ny bil, på biluppgifter kan du se om den förra ägaren har någon ny bil från firman han bytt in den.
Citera
2022-07-17, 10:47
Medlem
Vad grymma ni är!! Tusen tack på för tipsen det låter jättebra, precis vad jag behöver tänka på och lära mig. Fyll på om ni har fler rekommendationer!
Citera
2022-07-17, 10:58
Medlem
Många bra råd.

Är det en bil för under 50 tusen kan den givetvis helt lagligt ha ett antal småfel. Så länge firman påpekar felen (och du accepterar). är det uthärdligt.

Men fel som firman vet om men inte påpekar är inte kul... Ens om det iofs är skitfel.

Om bilen inte är besiktigad på sistone, brukar firmorna ha tillgång till lediga tiden hos närmaste bilbesiktning; och besiktigar bilen... Försök gärna hänga med så kan du prata lite med besiktningsmannen. Eller rent av, be att DU åker iväg med bilen och tar en besiktning. Du kan antingen göra en vanlig besiktning, eller för en extra peng, göra en noggrannare besiktning.

Du kan inte gärna göra så med varje bil du funderar på, men det är en bra investering för huvudkandidaten; dvs den bilen du bestämt dig att köpa OM den är OK. Säg detta till säljaren så kommer de att gå med på detta om bilen är OK. Vägrar de så VET du. Ibland låter de dig låna bilen ett par dagar. Just för att du kan kolla i lugn och ro. Och det är klart, trivs du med bilen känner du att nu är det din bil, och så köper du... Så det är egentligen ett smart försäljningstrick - funkar bra om bilen faktiskt är helt OK.

Denna kontroll och egen besiktning speciellt viktigt om de INTE ger den sedvanliga garantin på minst 3 månader. Rätt vanligt på billigare bilar. Eller rent av kallar den för GDS bil...

Kolla när kamremsbyte är gjort; dvs hur länge till dröjer nästa nödvändiga byte. Ligger det nära är det ett bra argument att pruta.

Man brukar vanligen varna för rost. Det är dock min erfarenhet att rost behöver inte sprida sig, eller iaf att den sprider sig långsamt...

På så pass gamla bilar brukar man sällan göra service på fiina bilfirman. Nybilsgarantin gäller ju inte längre. Vanligen gör man service och kamremsbyte hos någon billig men bra verkstad. Eller ber en händig kompis om hjälp, mot en slant förstås.

Halvförsäkring räcker, bry dig inte om helförsäkring...
Citera
2022-07-17, 10:59
Medlem
Undvik Ali Baba o ZiggeROM - firma or not
Citera
2022-07-17, 12:18
Medlem
Att göra ett bra inköp, vad det än gäller är att vara påläst om det man skall köpa in. Bra att du redan nu bestämt dig vilken bil du skall köpa, det gör saken mycket lättare.

Det du skall göra nu är att läsa på så mycket som möjligt. Googla vanliga fel, när kommer lilla/stora servicen och vad kostar den? Screena runt på blocket för att kolla vad andrahandsvärde är efter några år etc.

Åk runt till lite handlare och kolla vad just de kan erbjuda. Sannolikt har du nu lite kunskap med dig från ditt faktasökande. Kan någon slänga med en extra service, vinterdäck dragkrok etc.
Citera
2022-07-17, 14:00
Medlem
Det mesta har väl tagits upp i tråden, däremot regga dig exvis på

https://www.toyotaclubsweden.com/viewforum.php?f=4

Där kan du säkert läsa om vilka vanliga och ovanliga problem den bil du nu fastnar för har.

Sedan kan en avläsning av aktiva vs släckta felkoder också vara bra
Citera
2022-07-24, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
[...].
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
[...]
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
[...].
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
[...]
Citat:
Ursprungligen postat av TheFinal

Bra tips
Tack så mycket
Senast redigerad av Prontilopter 2022-07-24 kl. 17:03.
Citera
2022-07-25, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roma-Termini

Kan du inte uttala namnet på säljaren utan 40HP, undvik. Bilskojare finns i alla former, men dessa är överrepresenterade.
Citera
2022-07-31, 09:29
Medlem
VelvetThornss avatar
Köp från svenskar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto