2022-07-16, 12:55
Medlem
Typ som denna https://www.hobbyhallen.se/react-motionscykel-hopfallbar?gclid=CjwKCAjww8mWBhABEiwAl6-2RUkoHxAR_k5ljs6ONhpNOtUT4dQu3vOrXxYV3jO4 hcCYDQpcBMGebhoCfs4QAvD_BwE

Ger de ok motstånd för fettförbränning? Låter de tillräckligt lågt för att cykla på sen kväll när barnen sover och utan att grannen under går bersärk? Brukar springa men ibland tar nattning av ungarna tid och så orkar man inte ge sig av.
Citera
2022-07-16, 13:54
Medlem
Stryp-Enoks avatar
Beror nog på. Om man är relativt otränad och inte använder motionscykeln så mycket så kan det säkert funka.

Om man däremot kör långa pass och kan generera lite kraft när det kommer till cykling så tror jag inte en billig motionscykel kommer ha någon längre livstid.

Jag tränar cykling, använder en cykel som kostar 30 tusen lite drygt när jag kör inomhus. Använde under en period dock en billig vanlig motionscykel. Körde sönder den på tre veckor. Var en motionscykel som kostade kring 3-4 tusen.

Billiga motionscyklar med magnetiskt motstånd och litet lätt svänghjul är inte anpassade för att klara "riktig" cykelträning. Men som sagt om du bara ska trampa lite lätt en halvtimme eller så då och då så funkar det nog.
Citera
2022-08-02, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stryp-Enok
Beror nog på. Om man är relativt otränad och inte använder motionscykeln så mycket så kan det säkert funka.

Om man däremot kör långa pass och kan generera lite kraft när det kommer till cykling så tror jag inte en billig motionscykel kommer ha någon längre livstid.

Jag tränar cykling, använder en cykel som kostar 30 tusen lite drygt när jag kör inomhus. Använde under en period dock en billig vanlig motionscykel. Körde sönder den på tre veckor. Var en motionscykel som kostade kring 3-4 tusen.

Billiga motionscyklar med magnetiskt motstånd och litet lätt svänghjul är inte anpassade för att klara "riktig" cykelträning. Men som sagt om du bara ska trampa lite lätt en halvtimme eller så då och då så funkar det nog.

Blivit tjock så inte så vältränad kanske. Kan springa en mil på under 60 min iaf (med liten marginal). Brukar väl användas som någon sorts måttstock på om man är en riktig soffpotatis eller inte. Springer en del och cyklar en del för transport. Har inte tänkt mig använda så mycket motstånd utan mer snabbt trampande.

Någon mer som testat dessa modeller?
Citera
2022-08-03, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apanola12
Blivit tjock så inte så vältränad kanske. Kan springa en mil på under 60 min iaf (med liten marginal). Brukar väl användas som någon sorts måttstock på om man är en riktig soffpotatis eller inte. Springer en del och cyklar en del för transport. Har inte tänkt mig använda så mycket motstånd utan mer snabbt trampande.

Någon mer som testat dessa modeller?

Man brukar rekomendera spinningscyklar. De är grymma i kvalitén och begagnade från riktiga gym är inte så dyra. Runt 5-6 tusen? En sådan kan du köra skiten ur dig på och den håller ändå hela din livstid.
Tänk att motionscyklar på gym ligger från 30 tusen och löpbanden från 60 tusen. Köper du en motionscykel för 10 tusen så får du något i papper typ som går sönder när du väl börjar använda den. Blir dyrt! Reservdelar och service osv. Det är mycket du ska kolla upp. Grejen som ger motståndet sliter man ut på några veckor som nämndes ovan.
Har själv en Cybex för 40 tusen hemma. Men teknikern rekomenderade mig att inte använda den när han såg mina lår. Och jag är inte så stor... Så undvik!
Senast redigerad av JohnWicks 2022-08-03 kl. 08:19.
Citera
2022-08-04, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Man brukar rekomendera spinningscyklar. De är grymma i kvalitén och begagnade från riktiga gym är inte så dyra. Runt 5-6 tusen? En sådan kan du köra skiten ur dig på och den håller ändå hela din livstid.
Tänk att motionscyklar på gym ligger från 30 tusen och löpbanden från 60 tusen. Köper du en motionscykel för 10 tusen så får du något i papper typ som går sönder när du väl börjar använda den. Blir dyrt! Reservdelar och service osv. Det är mycket du ska kolla upp. Grejen som ger motståndet sliter man ut på några veckor som nämndes ovan.
Har själv en Cybex för 40 tusen hemma. Men teknikern rekomenderade mig att inte använda den när han såg mina lår. Och jag är inte så stor... Så undvik!

Känns lite i överkant. Får fortsätta löpa istället
Citera
2022-08-04, 13:55
Medlem
mr.demons avatar
Ts, om du klarar milen på 60 min, så har du ju redan kommit igång. Kör löpning. Blir billigare än att köpa billiga cyklar som aldrig håller länge i alla fall.

Köp ett grymma skor istället.
Citera
2022-08-05, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apanola12
Känns lite i överkant. Får fortsätta löpa istället

Absolut. Träning är en helhet medan enskilda pass kan se olika ut. Om du fokuserar på löpning nu kanske du tar upp cykling senare. Variation behöver kroppen. Springer du 2-3 gånger per vecka så är det jättebra. Du behöver inte ta tiden något mer. I
Jag brukar fråga människor som skadar sig en hypotetisk fråga om de skulle välja betala tio tusen för att bli frisk idag och svaret är alltid JA. Så mitt råd är att ta en bra slant och investera i hobbys som faktiskt får en att må bra. Bra skor, en bra cykel osv. Gå till ett gym och prata träning med en PT en timme så man vet hur man bör träna i lagom mängd och få lite insikt. Så man tycker det är kul. Att investera i hälsan och välmåendet är den bästa investeringen man kan göra och det kostar nästan ingenting.
Senast redigerad av JohnWicks 2022-08-05 kl. 08:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in