2022-07-15, 22:00
Avslutad
Hej

Läste denna artikeln om en man som sökt och och fått dödshjälp.

Det jag undrar är varför är det så dyrt? Ska bara rika kunna få dödshjälp?

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/z7amK4/studio-54-agaren-mark-fleischman-betalade-150000kr-for-att-aktiv-dodshjalp
Citera
2022-07-15, 22:16
Medlem
stpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Hej

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/z7amK4/studio-54-agaren-mark-fleischman-betalade-150000kr-for-att-aktiv-dodshjalp

Ett rep eller en överdos behöver inte va så dyrt..
Citera
2022-07-15, 22:19
Medlem
CanterFurryTaless avatar
Såg ett reportage om en dödsklinik i Schweiz.
De var himla deppigt. typ som en vårdcentral i ett lägenhetshus anno 60-tal. I en trist anonym småstad.
Såg ut som random ålderdomshem. Små rum med synliga rör i taket

Nä jag tänkte på självmordsklinik tänker jag alpsluttningar och panoramafönster och smoothies
Citera
2022-07-15, 22:20
Medlem
covfefe...s avatar
Det är väl inte så dyrt om du tänker på vad de verkliga kostnaderna är för olika procedurer på svenska sjukhus? Snarare normalt pris. Det finns som sagt billigare sätt att dö om man är desperat.
Citat:
Ursprungligen postat av CanterFurryTales
Såg ett reportage om en dödsklinik i Schweiz.
De var himla deppigt. typ som en vårdcentral i ett lägenhetshus anno 60-tal. I en trist anonym småstad.
Såg ut som random ålderdomshem. Små rum med synliga rör i taket

Nä jag tänkte på självmordsklinik tänker jag alpsluttningar och panoramafönster och smoothies
De vill väl inte ha kunder som ångrar sig i sista stund.
Citera
2022-07-15, 22:24
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Synd att det är så dyrt.

Men här finns det mycket pengar att spara.
Många äldre som bara hålls vid liv för sakens skull,

Vi har överbefolkning i världen, så det borde bara vara till godo att några vill hoppa av skutan, oavsett vilka skäl dom kan tänkas ha.
Citera
2022-07-15, 22:31
Medlem
CanterFurryTaless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av covfefe...

De vill väl inte ha kunder som ångrar sig i sista stund.

Förvisso, men jag vetefan. Skulle jag åka på en sån klinik, och det var pga sjukdom inte pga depression. Jag hade nog velat ha lite lull-lull sista dygnen i mitt liv.

Man kan ju ta ut avgiften i förskott så får folk betala även om de väljer att droppa av.

Vem vet de kanske kan tjäna mer pengar på det. Först kommer folk dit, vill dö, sen får de bubbel och ser på utsikt. Beslutar sig för att detta var rätt nice, sen stannar de kvar några dar till för 19 000 kr dygnet. Ev tar de liofs ivet av sig då de gjort slut på alla tillgångar. Merförsäljning.
Citera
2022-07-15, 22:33
Medlem
laxen69s avatar
Hur många avlivningar gör en klinik i månaden?
Hur många anställda har en klinik, och hur mycket pengar måste in för att betala deras löner?
Där är svaret.
Citera
2022-07-15, 22:42
Medlem
CanterFurryTaless avatar
Det är väl dyrt eftersom det är få som vill utföra det. Inte för att det kostar så mycket.

Det hade funkat med en klinik med en doktor och sköterska.

Ta bara han Natthiko eller vad han hette. Som hade MS. Han fick medicinen att ta livet av sig administrerad av en doktor och tog själv medicinen. Det är ingen avancerad apparat som krävs för att döda någon.
Citera
2022-07-15, 22:43
Medlem
pellevin11s avatar
Ja, det är onödigt dyrt även om döendet ska gå smärtfritt.

En bilverkstad kan göra jobbet billigare och lättare. Bara sätta sig i en bil och en mekaniker kan pumpa in ren kvävgas i bilens kupé så slocknar man smärtfritt in då kroppen inte kan detektera syrebrist.

Kvävgas använder bilverkstäder för att pumpa däck med så de resurserna finns.

Man gör det onödigt krångligt och dyrt, den saken är klar.
Citera
2022-07-15, 23:42
Medlem
clownenkrustys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Hej

Dödshjälp i Schweiz är alldeles för dyrt och dessutom kostar resan dit och hotellrum. Det har dock förekommit att patienter som inte har haft råd att betala hela avgiften har fått nedsatt pris hos Dignitas, men när jag skrev till Pegasos och frågade om de tar emot patienter som inte har råd att betala hela kostnaden fick jag inget svar. Självmordskliniken har makt att ta betalt nästan hur mycket som helst eftersom människor är desperata för tjänsten som de utför. Det är mycket svårt att få tag på dödlig medicin och det är mycket svårt att dö ensam utan läkares hjälp. Rika människor har alltid fått den bästa döden - fattiga människor fick det mest förnedrande dödsstraffet, hängning.

I framtiden kommer självmordsklinikerna förmodligen att finnas över hela världen och när konkurrensen ökar måste de sänka priserna. Människan borde kunna gå till närmaste sjukhus i sitt hemland och få en dödlig injektion av läkare när han eller hon själv vill på samma sätt som man önskar annan medicinsk behandling, som inte borde kosta mer än ett vanligt läkarbesök. Dör människan på annat ställe än i självmordskliniken tar kommunen hand om kroppen och betalar begravningen om pengar inte finns i dödsboet, så varför ska man betala tusentals kronor för sin egen död när man inte ens har valt att finnas till? Ska fattiga människor plågas i åratal eller årtionden av sjukdom och smärta bara för att de inte har pengar till sin egen död - de är ju för sjuka för att arbeta ihop pengarna. Detta är en orättvisa som borde åtgärdas.
Citera
2022-07-15, 23:48
Avslutad
Vore intressant att läsa studier/statistik på hur de som jobbar med sådant känner sig.
Citera
2022-07-15, 23:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av clownenkrusty
Dödshjälp i Schweiz är alldeles för dyrt och dessutom kostar resan dit och hotellrum. Det har dock förekommit att patienter som inte har haft råd att betala hela avgiften har fått nedsatt pris hos Dignitas, men när jag skrev till Pegasos och frågade om de tar emot patienter som inte har råd att betala hela kostnaden fick jag inget svar. Självmordskliniken har makt att ta betalt nästan hur mycket som helst eftersom människor är desperata för tjänsten som de utför. Det är mycket svårt att få tag på dödlig medicin och det är mycket svårt att dö ensam utan läkares hjälp. Rika människor har alltid fått den bästa döden - fattiga människor fick det mest förnedrande dödsstraffet, hängning.

I framtiden kommer självmordsklinikerna förmodligen att finnas över hela världen och när konkurrensen ökar måste de sänka priserna. Människan borde kunna gå till närmaste sjukhus i sitt hemland och få en dödlig injektion av läkare när han eller hon själv vill på samma sätt som man önskar annan medicinsk behandling, som inte borde kosta mer än ett vanligt läkarbesök. Dör människan på annat ställe än i självmordskliniken tar kommunen hand om kroppen och betalar begravningen om pengar inte finns i dödsboet, så varför ska man betala tusentals kronor för sin egen död när man inte ens har valt att finnas till? Ska fattiga människor plågas i åratal eller årtionden av sjukdom och smärta bara för att de inte har pengar till sin egen död - de är ju för sjuka för att arbeta ihop pengarna. Detta är en orättvisa som borde åtgärdas.

Det går att köpa ganska farliga saker olagligt utan större problem, men det bästa är pentobarbital, och just det ämnet är svårt att få tag på. Fram till slutet av 1960-talet var barbiturater lätta att få tag på för de flesta människor som hade kontakt med en läkare. Standard var att ta 30 tabletter, så vaknade man aldrig mer. Tyvärr har tillverkningen av de flesta upphört, och de barbiturater som finns kvar är antingen inte dödliga eller inte tillgängliga ens olagligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in