2022-07-15, 19:57
Medlem
IMBILDENs avatar
Någon fler än jag som noterat detta?

Man annonserar ut sin bil under rubriken "intressekoll". Pris ges vid kontakt kan det stå. Jasså.

Tänker då genast att priset kommer vara skyhögt, för annars hade man ju kunnat stå för det utan rädsla för att skrämma iväg spekulanter. Låter vidare som man inte är särskilt intresserad av att sälja, utan bara till nöds kan tänka sig att göra det om något dumhuvud bjuder dubbla marknadsvärdet.

Någon som har svarat på en sådan annons? Jag har aldrig gjort det och skulle känna väldigt stor tveksamhet för att ens bemöda mig. Känns inte som det skulle sluta med affär kort sagt.

Kanske någon som själv "intressekollat" på blocket, marketplace osv, och sålt något? Vad är anledningen till att man inte väljer att helt enkelt sätta ut ett pris som man tycker känns rimligt för att nå en försäljning?
Citera
2022-07-15, 20:12
Medlem
GanjaFarfars avatar
Är det ett unikt objekt så är det ett ganska vettigt tillvägagångssätt för att känna av marknaden. Men vad menar du för slags bilar? Aldrig lagt märke till förfarandet annat än på veteranmarknaden.
Citera
2022-07-15, 20:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Är det ett unikt objekt så är det ett ganska vettigt tillvägagångssätt för att känna av marknaden. Men vad menar du för slags bilar? Aldrig lagt märke till förfarandet annat än på veteranmarknaden.

På unika objekt - ja. Men jag tycker det har smittat av sig till helt vanliga bruksbilar. Typ 5-15 år gamla Volvos och liknande. Bara sök på bilar på blocket och skriv in "intressekoll". Du får över 100 träffar...
Citera
2022-07-15, 21:24
Medlem
yz44s avatar
Den typen av annonser hoppar jag över, utan att veta priset går det inte att avgöra om den är intressant.
Så det får i så fall vara något väldigt speciellt om jag ska bry mig om att fråga om priset.
Citera
2022-07-15, 21:44
Medlem
swedsters avatar
bara kompletta idioter lägger ut en annons som intressekoll.... antingen vill du sälja skiten och då MED pris annars vill du inte sälja skiten
Citera
2022-07-15, 21:47
Medlem
Pungpuckels avatar
Det hade vart kul om de strök varannan prislapp i mataffären och skrev "intressekoll".
Den affären hade blivit ganska ointressant.
Citera
2022-07-15, 21:54
Medlem
Det är ett riktigt skitbeteende. Skulle aldrig kontakta en sådan idiot.
Citera
2022-07-15, 21:55
Medlem
Fuzzs avatar
Varit med om saker jag varit intresserad av. Det har stått bud i annonsen.
Har då frågat vad vill du ha? Får svar till baka då få ge ett bud.
Jag har då gett ett skambud vilket då leder till ett svara att jag typ är en idiot för att bjuda så lågt.
Frågar igen vad de vill ha men får oftast inte ett svar.

Vill man ha bud så lägger man väl ut den på tradera eller någon annan auktionssida
Men jag tror de vill ha mer än vad den egentligen är värd.
Citera
2022-07-15, 22:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Det hade vart kul om de strök varannan prislapp i mataffären och skrev "intressekoll".
Den affären hade blivit ganska ointressant.

Jepp. Du får ringa någon i butiken som möjligen behagar svara och fråga vad varan kostar...
Citera
2022-07-15, 22:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Varit med om saker jag varit intresserad av. Det har stått bud i annonsen.
Har då frågat vad vill du ha? Får svar till baka då få ge ett bud.
Jag har då gett ett skambud vilket då leder till ett svara att jag typ är en idiot för att bjuda så lågt.
Frågar igen vad de vill ha men får oftast inte ett svar.

Vill man ha bud så lägger man väl ut den på tradera eller någon annan auktionssida
Men jag tror de vill ha mer än vad den egentligen är värd.

Japp. Då är man inte så intresserad av att sälja skulle jag tro.
Citera
2022-07-15, 23:30
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Någon fler än jag som noterat detta?

Man annonserar ut sin bil under rubriken "intressekoll". Pris ges vid kontakt kan det stå. Jasså.

Tänker då genast att priset kommer vara skyhögt, för annars hade man ju kunnat stå för det utan rädsla för att skrämma iväg spekulanter. Låter vidare som man inte är särskilt intresserad av att sälja, utan bara till nöds kan tänka sig att göra det om något dumhuvud bjuder dubbla marknadsvärdet.

Någon som har svarat på en sådan annons? Jag har aldrig gjort det och skulle känna väldigt stor tveksamhet för att ens bemöda mig. Känns inte som det skulle sluta med affär kort sagt.

Kanske någon som själv "intressekollat" på blocket, marketplace osv, och sålt något? Vad är anledningen till att man inte väljer att helt enkelt sätta ut ett pris som man tycker känns rimligt för att nå en försäljning?

Det är folk som vill ha maximalt betalt som gör en intressekoll. Nu verkar chipskrisen var löst så nu kommer priset på begagnade bilar att rasa, de vet bara inte om det. Såg bilar senast idag som var prissatta med 30K+ över normalpris. Snart kommer vi se nya bilar reas ut, vem fan vill betala överpris för en begagnad då?
Citera
2022-07-15, 23:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är folk som vill ha maximalt betalt som gör en intressekoll. Nu verkar chipskrisen var löst så nu kommer priset på begagnade bilar att rasa, de vet bara inte om det. Såg bilar senast idag som var prissatta med 30K+ över normalpris. Snart kommer vi se nya bilar reas ut, vem fan vill betala överpris för en begagnad då?

Okej, så det här med 1 års leveranstid på en ny bil är snart historia menar du?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in