2022-07-14, 22:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NollFemNollFem
Du har skrivit på ett skuldebrev (förvisso utan att läsa/förstå vad det är, i tron att det är någon smart investering) och lånat ut pengar på för dig fördelaktiga villkor. Gäldenären följer enligt dig det som avtalats.
Så långt är väl allting korrekt och inga problem?

Är det belopp hon betalar månatligen både ränta och amortering på lånet?
Är det i överensstämmelse med avtalet?
När förfaller lånet till betalning?

Ja det är både ränta och amortering varje månad.

Ja det står i avtalet att hon ska betala xxxx i 10 år.

Men vi kom överens muntligt att hon skulle dubbla upp mina pengar på sin "grej" och ge mig pengarna efter 6 månader. Men det är inget som står i kontraktet. Hon var den som föreslog kontraktet. Jag skrev mer på ifall hennes " Affär" skulle gå åt helvete. Men pengarna gick ju aldrig till en affär. Där är problemet.
Citera
2022-07-14, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VilleLeva
Kan även tillägga att en bekant till mig har pratat med henne i efterhand. Hon har advokater bakom sig, Som skrivit kontrakten som vi skrivit på. Och att hennes advokat har sagt till henne att hon inte gör något brottsligt. Så jag tror inte att hon tror att hon gör något olagligt.

Låter som tinder-svindlaren fast att det hon gör är lagligt. Låter helgalet men har du/ni kollat med advokater som vet det bäst så är det nog tyvärr så att hon har lurat er.

Hur länge ska hon betala 2000:- till er? Tänker att dom pengarna hon fått av er någon gång måste ta slut om hon ska fortsätta betala 2000?
Citera
2022-07-14, 22:49
Avslutad
Citat:
Nej olika advokater säger att det är lagligt. Men hur kan det vara det? När hon satt detta i system?

I dag gäller inte längre lagar(samma lagar!) på det viset det nyss gjorde utan nu gäller Lagar utifrån den tolkning av Lagen dagens lagmän gör.
Så där och i detta kan du ju se en öppning? Du får således hoppas på en lagvidrig lagstyrd; dessa arbetar numera för sådana som du.
Citera
2022-07-14, 22:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av buhusan
Låter som tinder-svindlaren fast att det hon gör är lagligt. Låter helgalet men har du/ni kollat med advokater som vet det bäst så är det nog tyvärr så att hon har lurat er.

Hur länge ska hon betala 2000:- till er? Tänker att dom pengarna hon fått av er någon gång måste ta slut om hon ska fortsätta betala 2000?

Hon är skyldig mig 150 och min vän 300 tusen. Ja dom pengarna kommer garanterat ta slut. Tror om jag ska vara ärlig att hon bara tänkt betala året ut. Sen är pengarna slut och hon har ändå inte gjort något olagligt. För hon har haft " avsikt" att betala tillbaka. Vilket hon givetvis inte alls har. Och det enda vi kan göra då är att skicka det till kronofogden. Där det redan ligger en hög.

Men det är bara det jag är rädd för och tror.
Citera
2022-07-14, 22:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hee4r
I dag gäller inte längre lagar(samma lagar!) på det viset det nyss gjorde utan nu gäller Lagar utifrån den tolkning av Lagen dagens lagmän gör.
Så där och i detta kan du ju se en öppning? Du får således hoppas på en lagvidrig lagstyrd; dessa arbetar numera för sådana som du.

Jag kanske är trött. Men förstår bara hälften av vad du just skrev.
Citera
2022-07-14, 22:55
Medlem
vitalsignss avatar
Det som gör att det inte är bedrägeri är medgivandet. Du har gett henne pengarna och i och med det okejat och fullmäktigat att hon får disponera dem som hon säger. Nu gör hon inte det, så då förskingrar hon alltså pengarna.
Förskingring inkluderas inte av allmänt åtal, därför blir det civilrättsligt så du får driva det som enskilt mål och därmed vara beredd på riskerna med hennes. För förskingring kan man dömas till fängelse.
Du får alltså lämna stämningsansökan till tingsrätten och ange vad som hänt och hur du tycker hon förskingrat pengarna och hur du tycker hon blivit lurad. Det straffrättsliga i ärendet är domstolens sak. Om du har försäkring som inkluderar rättsskydd så är det bra. Om du får framgång i stämningsansökan eller inte får du en hint om ifall tingsrätten okejar ansökan.
Citera
2022-07-14, 22:56
Medlem
Citat:
Hon är skyldig mig 150 och min vän 300 tusen. Ja dom pengarna kommer garanterat ta slut. Tror om jag ska vara ärlig att hon bara tänkt betala året ut. Sen är pengarna slut och hon har ändå inte gjort något olagligt. För hon har haft " avsikt" att betala tillbaka. Vilket hon givetvis inte alls har. Och det enda vi kan göra då är att skicka det till kronofogden. Där det redan ligger en hög.

Men det är bara det jag är rädd för och tror.

Men om ni har ett skuldebrev på att hon ska betala 2000:- i månaden, i tio år, då kan det väl helt plötsligt inte bli så att hon inte är skyldig er pengar eftersom henne avsikt var att betala tillbaka?

Det här låter ju galet. Om jag lånar pengar från någon och sen har jag inte pengar kvar att betala med, då är det över?
Citera
2022-07-14, 22:58
Medlem
Glostrups avatar
Du skrev på ett avtal som hade ett annat innehåll än vad ni muntligt hade kommit fram till, ringde det inga varningsklockor då? Du tänkte inte att det lät lite för bra för att vara sant att hon kunde dubbla dina pengar utan risk på 6 månader? Du har gått på den mest klassiska av alla scams, och i dagens uppkopplade värld tycker man ju att folk borde ha lärt sig av alla liknande fall i media...

Det handlar väl strikt sett om bedrägeri eller bedrägligt beteende, men eftersom ni har en skuldsedel så har ni ju ett avtal som hon följer, så det lär bli väldigt svårt att bevisa att ni ”egentligen” kom överens om nåt annat. Så länge hon betalar så kommer ingen inom rättsväsendet att bry sig, med rätta.

Det är faktiskt ett ganska smart upplägg. Hon utnyttjar folks girighet och naivitet för att kunna låna stora summor pengar, som hon kan låtsas betala av på ett tag men som hon säkerligen inte kommer att betala tillbaka. När långivarna upptäcker att hon inte betalar så har hon så mycket skulder till så många olika personer att hon visserligen döms för bedrägeri men pengarna har hon fått, och hon kommer aldrig att ha en inkomst som kronofogden kan utmäta. Bara att upprepa igen, fängelsedomar är bara delmoment i en bedragares liv.

Du kan glömma att dra henne inför rätta, det blir dyrt och du kommer garanterat att förlora. Och du kan glömma dina pengar, det får bli betalning för att du ska lära dig denna läxa. Och du, akta dig för nigerianska prinsar i framtiden.
Citera
2022-07-14, 22:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vitalsigns
Det som gör att det inte är bedrägeri är medgivandet. Du har gett henne pengarna och i och med det okejat och fullmäktigat att hon får disponera dem som hon säger. Nu gör hon inte det, så då förskingrar hon alltså pengarna.
Förskingring inkluderas inte av allmänt åtal, därför blir det civilrättsligt så du får driva det som enskilt mål och därmed vara beredd på riskerna med hennes. För förskingring kan man dömas till fängelse.
Du får alltså lämna stämningsansökan till tingsrätten och ange vad som hänt och hur du tycker hon förskingrat pengarna och hur du tycker hon blivit lurad. Det straffrättsliga i ärendet är domstolens sak. Om du har försäkring som inkluderar rättsskydd så är det bra. Om du får framgång i stämningsansökan eller inte får du en hint om ifall tingsrätten okejar ansökan.

Problemet för oss är att det står inte i kontraktet vad pengarna ska gå till. Det finns ingen bevisning alls att hon skulle investera våra pengar. Hon har ju räknat ut allt.
Citera
2022-07-14, 23:02
Medlem
whatthedeuces avatar
Återigen, som i många andra trådar.. vad hände med magkänslan?
Hur naiv kan man vara?
Citera
2022-07-14, 23:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av whatthedeuce
Återigen, som i många andra trådar.. vad hände med magkänslan?
Hur naiv kan man vara?

Kände mig säker med kontrakt. Tänkte inte på att hon hade kronofogden
Citera
2022-07-14, 23:18
Medlem
ABBORREs avatar
Citat:
Kände mig säker med kontrakt. Tänkte inte på att hon hade kronofogden
Vad var det för"grej" hon skulle göra, som fick dig att snabbt som fan kasta upp 150 000 kr ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in