2022-07-14, 10:27
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Tjena.
Vet inte riktigt vart jag ska placera min fråga så mod får flytta den.

Vi har en hemsida och den är inget vi byggt från grunden utan tillhör en tjänst.
Det vi har gjort är att fylla på med innehåll, produkter, bilder och text i det temat vi valt.

När man kollar sidans funktionalitet och SEO så står det bl.a.

Citat:
TITLE ANALYS
Not found.
Rubriktaggen bör innehålla exakt sökord

Din title bör börja med sökordet
Title bör vara inom 1-70 tecken lång
META ANALYS Not found.

Meta description bör vara inom 1-160 tecken Meta description bör vara inom 1-160 tecken

BILDANALYS
24 bilder
Inga bildmetataggar hittades

Sökordet finns med i en alt tag

Lägg till sökordet till filnamnet för en bild

H1 Tag: saknas H2 Tag: Nyheter H3 Tag: Varukorg
Saknade rubriktaggar: H1, H2 eller H3
Exakt sökord finns i H1, H2 eller H3 tagg
& (23)

Jag håller på att bli tokig på dessa fel för jag har ingen egentlig koll. Har sökt och sökt svar på nätet men blir inte klok ändå.

Jag har fyllt i så mycket som bara går på sidan men jag vet ju inte om man ska jobba i HTML?

Låt säga att jag säljer cyklar och att min butik heter Bosses cykel.
Då heter ju sidan det utåt och i sidtiteln och beskrivningen så används:
”Bäst i stan på cyklar”
”Vi servar alla märken”

Ändå får jag upp att beskrivning och rubrik saknas.

Någon som kan förklara för mig som uppenbart har IQ 60 när det gäller sånt här.
Citera
2022-07-14, 11:27
Medlem
Protons avatar
Systemutveckling --> Webbutveckling och javascript
/Moderator
Citera
2022-07-14, 11:30
Medlem
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Tjena.
Vet inte riktigt vart jag ska placera min fråga så mod får flytta den.

Vi har en hemsida och den är inget vi byggt från grunden utan tillhör en tjänst.
Det vi har gjort är att fylla på med innehåll, produkter, bilder och text i det temat vi valt.

När man kollar sidans funktionalitet och SEO så står det bl.a.

Jag håller på att bli tokig på dessa fel för jag har ingen egentlig koll. Har sökt och sökt svar på nätet men blir inte klok ändå.

Jag har fyllt i så mycket som bara går på sidan men jag vet ju inte om man ska jobba i HTML?

Låt säga att jag säljer cyklar och att min butik heter Bosses cykel.
Då heter ju sidan det utåt och i sidtiteln och beskrivningen så används:
”Bäst i stan på cyklar”
”Vi servar alla märken”

Ändå får jag upp att beskrivning och rubrik saknas.

Någon som kan förklara för mig som uppenbart har IQ 60 när det gäller sånt här.
Det du ser här tyder på en felaktig sidstruktur. Det saknas taggar alt att de används felaktigt.

Utan att ha sett den html som ligger till grund för sidan är det helt omöjligt att ge dig nån slags assistans, men en bra början är att kolla på mallen som används och där se efter hur den ritar ut H1-taggar bland annat, om några.

Eftersom du skriver som du gör gissar jag at det är nån slags CMS du använder. Kolla i dokumentationen för det hur du ändrar mallarna om så skulle krävas.

En bra början är som sagt att kolla på den html ditt cms kräks ur sig, eftersom den verkar vara felaktig utifrån ett SEO-perspektiv.
Citera
2022-07-14, 11:55
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Det du ser här tyder på en felaktig sidstruktur. Det saknas taggar alt att de används felaktigt.

Utan att ha sett den html som ligger till grund för sidan är det helt omöjligt att ge dig nån slags assistans, men en bra början är att kolla på mallen som används och där se efter hur den ritar ut H1-taggar bland annat, om några.

Eftersom du skriver som du gör gissar jag at det är nån slags CMS du använder. Kolla i dokumentationen för det hur du ändrar mallarna om så skulle krävas.

En bra början är som sagt att kolla på den html ditt cms kräks ur sig, eftersom den verkar vara felaktig utifrån ett SEO-perspektiv.

Om jag kollar mallen i kod så finns det inga H1,H2 eller H3. Söker jag efter det så hittar jag inget på det heller.
Använder jag däremot firefox och inspekterar så hittar jag dessa.

Jag är verkligen helt borta när det gäller sånt här och frågar man den som vi har sidan hos så får man inte mycket till svar.
Citera
2022-07-16, 09:14
Medlem
Protons avatar
Citat:
Om jag kollar mallen i kod så finns det inga H1,H2 eller H3. Söker jag efter det så hittar jag inget på det heller.

Jag är verkligen helt borta när det gäller sånt här och frågar man den som vi har sidan hos så får man inte mycket till svar.
Det är ju inte hostingen i sig som är felet, utan det är när mallen konstruerades som felet uppstog.

Vad är det för en som tåtat ihop den? Ring upp vederbörande och begär pengarna tillbaka, alternativt att denne tar och fixar sidan så den är semantiskt korrekt.
Citera
2022-07-17, 22:44
Medlem
Citat:

Bra att du kollar i webläsaren.
Det är enklaste sättet eftersom det är den som sökmotorer kollar på, och lättast att få hjälp med (hur din mall fungerar är mer komplext och svårt att få hjälp med)

Steg1:
Du bör högerklicka på sidan och köra 'view page source' (kanske heter 'visa sidkälla' på svenska)

Det kan nämnligen va så att sidan initial renderas med viss HTML, sen ändras den med javascript.
I DevTools (inspektera-läget) ser du då hur sidan ser ut efter den ändras, men sökmotorer och verktyg som analyserar din html ser bara den initiala renderingen.

Om din sida tex byggts med nåt clientside JS framework som React så kanske inte all HTML finns på sidan initialt.

Steg2:
Om du tycker din HTML ser okej ut kan du dubbelkolla den genom att kopiera allt och mata in i nån html-validator som https://validator.w3.org/ för att se om den skriker över att någon html-tagg är trasig eller så.
Observera dock att många htmlvalidators gnäller och varnar över massa irrelevant tjafs som är rekommendationer enligt html-specifikationen men i praktiken inte är nåt problem.
Senast redigerad av MarcoBolan 2022-07-17 kl. 22:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in