Jag tror att hon läser i tråden och ämnen som kommer upp. Jag skrev om gardiner jag funderat över till hennes fönster och det associerade hon till problemen med fönster hon har haft.
ADHD är mycket likt ibland sättet att tala och tänka. Som folk t.ex klagar på att jag flyter ut och berättar om mig själv för att få in ett annat perspektiv istället för att smalt inrikta mig enligt en tråd.
Hennes hjärna är nedbruten och fungerar inte korrekt. Kanske pga missbruk, kanske pga psykossjukdom.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Desorganiserat_tal
Länken tror jag är mer vanligt förekommande vid schizofreni men som det syns är det även vanligt vid neuropsykiatriska funktionsvariationer. Men men, det är trots allt olika problem med kognitiva funktioner.
https://www.hjarnfonden.se/2016/03/vad-hander-i-hjarnan-vid-radsla-och-angest/
Jag har haft mycket dålig psykisk hälsa förr och känt flertalet under mitt liv. Att oförberedd tvingas ta in människor i sitt hem eller tvingas ut är oerhört stressande. Själv har jag alltid haft det rent och fräscht hemma och garanterar att det finns människor såsom hyresvärd eller andra instanser som kan ljuga och påstå enbart för att de vet att man lever med psykisk ohälsa, att skicket är mycket sämre, sprida förtal till myndigheter etc. Ett större bolag är bättre än ett litet. En bostadsrättsförening kan sannolikt uppträda lika illa som en liten hyresvärd beroende av människosyn. Att det då finns många väldigt bra, innebär inte att allihopa är det.
Problemet är med andra ord att det är oförberedda besök, eller att personerna inte hinner förberedas mentalt. I vissa fall vill de inte ens ha in folk överhuvudtaget. Att somliga i tråden känner människor som är psykiskt dåliga innebär sannolikt att de även kommer in i deras hem. Det är däremot inte en självklarhet eftersom behovet av trygghet skapar ångest och när tvång sätts in, självförsvar.
Flertalet människor jag känt, kan man inte få in en fot hos. Ändå har jag lyckats få besöka dem ändå någon gång eller ett par gånger innan det blivit stopp igen. Man kan med andra ord inte sätta hårt mot hårt utan måste föreslå,.låta dem undvika frågan (undvika dig som person el om du arbetar med fastighet o.d) återkomma flertalet gånger osv. De är i ett mentalt Limbo och deras hem är där de är "trygga" från människor. Oavsett om hotet är på riktigt eller en vanföreställning eller skapar av ångest och rädsla.
Du kan t.ex inte om du arbetar med människor och får en dörr i ansiktet när någon skrikit åt dig att dra åt helvetet, låsa upp och gå in för att du minsann är boendestödjare eller från hemtjänsten. Du får helt enkelt inse att de inte klarar av ett besök precis då.
Det är med andra ord ett ytterst vanligt förekommande problem. Jag har själv även stått med det många gånger i olika situationer och sammanhang där det inte är pga motvilja mot mig personligen som gör att de slingrar sig ur besök de inte vill ha. Under en svår ångestproblematik innebär besöket att de blir hjälplösa. Vissa kan leva i sanitär olägenhet och skäms för att visa upp deras hem eller hur de lever av andra skäl. Paranoia kan absolut också förekomma men det är vanligt att de vill undanhålla levnadssituationen. Är psykiskt dåliga.
Att hon vägrade byta fönster verkar därmed inte bero på paranoia. Får hon anmälningar utan att veta var de kommer ifrån är det en verklig situation och kan hon inte sköta om sig själv, kan hon inte förstå varför. Sedan är inte alla människor snälla och anmäler av välvilja även om hon har tydliga problem. Många kan absolut försöka komma åt henne, särskilt en bostadsrättsförening som inte vill ha en sjuk bostadsägare i föreningen då det drar ner kvaliteten för klagande grannar om de inte är förstående plus att de anser att de är finare. Jag har själv upplevt att en hyresvärd spridit lögner och förtalat mig liksom hur jag bott till mina grannar där samtliga mer eller mindre då och då varit inne hos mig och därmed visste att mitt hem var välskött och mina husdjur osv. Det skedde pga att hyresvärden utgick ifrån att jag varit o så dåligt skick att var och varannan granne skulle tro på det då, hyresvärden inte visste att vara och varannan istället varit hemma hos mig och att de knappast burit sig så illa åt som hyresvärden själv.
Jag vet att människor tycker att det är för mycket att dra paralleller men om man ska försöka förstå Pia måste man se det ur olika perspektiv. Hon är sjuk, men hon är inte en dålig pusselbit i en förövrigt perfekt värld. Att hon är dålig gör inte alla andra till friska och välvilliga. Det innebär inte ens att de har rätt eller uppträder korrekt.
Hennes sjukdom innebär att hon helt enkelt inte klarade av att få in främmande människor i sitt hem. Kanske var det väldigt viktigt för henne att hemmet såg ut som det gjort ursprungligen för att hon köpt det på ett vis eller har trygghet i hur det ser ut men sannolikt är det främst pga att hon inte klarade av hur de bemöter henne och besöker henne. Lever hon i missbruk eller i sanitär olägenhet eller fattigdom kan det vara starkare skam över hur det ser ut,
trots att hon självmant filmar och visar resten av världen. Men då gör hon det med kontroll över situationen.
Psykisk ohälsa är förövrigt ett irrationellt beteende, sätt att tänka och fungera efter. Man kan inte leta efter ett normalfungerande förlopp hos någon man vet saknar ett sådant. Sättet hon behöver hanteras är med andra ord, annorlunda än hur du själv kan bemötas. Att du och jag klarar av att något ska in och fixas innebär inte att alla andra gör det. Skulle du uppskatta om någon mitt i natten klev in och började riva väggarna för att nu ska det minsann renoveras och rummen förändras? Antagligen inte. Ändå skulle du klara av en sådan situation bättre än vad människor med psykisk ohälsa gör och det är ungefär så de upplever att få fönstren bytta (när det kommer till normala bemötanden förövrigt).