2022-07-13, 17:09
Medlem
Bonnatorps avatar
Sedan vi kom hem från semestern för snart två veckor sedan har vi hittat två likadana kryp, ett på lilltjejens nalle och ett i kastrullskåpet.

Krypen var runt 7mm långt, så gott som svart och hade väldigt många ben då den snarare gick än krälade.
Var orolig för att det skulle vara något larvstadium, men efter googling ser antar jag det kanske kan vara någon sorts dubbelfoting.
Liten var den iallafall, och svår att mosa mot ett mjukt material då jag testade knusa den mot mattan med fingret, men den överlevde.
Har kanske en bild på telefonen någonstans jag kan komma med, tas mycket bilder här hemma.

Någon som vet vad det kan låta som, och borde man vara orolig?`
Bor lite söder om Umeå om det hjälper geografiskt.
Citera
2022-07-13, 17:15
Medlem
VoktorDodkas avatar
Googla mjölbagge, eller kolla i ett mjölpaket om det är en svart massa som rör sig i mjölet.
Citera
2022-07-13, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Sedan vi kom hem från semestern för snart två veckor sedan har vi hittat två likadana kryp, ett på lilltjejens nalle och ett i kastrullskåpet.

Krypen var runt 7mm långt, så gott som svart och hade väldigt många ben då den snarare gick än krälade.
Var orolig för att det skulle vara något larvstadium, men efter googling ser antar jag det kanske kan vara någon sorts dubbelfoting.
Liten var den iallafall, och svår att mosa mot ett mjukt material då jag testade knusa den mot mattan med fingret, men den överlevde.
Har kanske en bild på telefonen någonstans jag kan komma med, tas mycket bilder här hemma.

Larver är sällan svarta. Många ben, ingen insekt då. Någon form av vår gråsugga men lite mindre. Gäller att döda dom så dom inte hinner föröka sig.
Citera
2022-07-13, 17:33
Medlem
Jag hoppas inte det är vägglöss för det är ett jävla helvete.
Citera
2022-07-13, 17:57
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Googla mjölbagge, eller kolla i ett mjölpaket om det är en svart massa som rör sig i mjölet.

Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Larver är sällan svarta. Många ben, ingen insekt då. Någon form av vår gråsugga men lite mindre. Gäller att döda dom så dom inte hinner föröka sig.
Mjölbagge eller gråsugga är det nog inte, såg inte ut som någon av stadierna av den.

Den såg lite ut som en pälsängerlarv, men mycket mörkare (i princip helt svart, kanske med en mycket svag nyans av grå eller brun) och hade inte strån vad jag såg. Men den rörde sig som en måttligt snabb tusenfoting, kanske 1-2 kroppslängder per sekund.

Finns det puckar eller medel för sådant som hyresvärden kan tillhandahålla? För de vill ju inte heller ha sådant i fastigheten, och lilltjejen kom hem från sin pappa med ett litet hål i tröjan som vi reagerade på.
Citera
2022-07-13, 18:48
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

(FB) Stora tråden för identifiering av insekter, däggdjur, fåglar, växter etc. (/Mod)
Citera
2022-07-13, 19:24
Medlem
Sonny00s avatar
Varför ska man vara orolig för några insekter på sommaren? Det är fullständigt normalt! Mosa dem och gå vidare…
Citera
2022-07-13, 19:27
Medlem
Hamsterbolls avatar
Fågellus eller kattlus låter det som.

De bits men är inte farliga.
Citera
2022-07-13, 19:30
Medlem
Swe1227s avatar
Ängrar är det absolut första som kommer fram om man söker på google. Jag har hittat 3 st fläskängrar i lägenheten men dom verkar inte alls besvärande.
Citera
2022-07-13, 19:52
Medlem
Tänkte först på ett litet skäggbarn som gömt sig i resväskan,om ni semestrat utomlands. Men då det var flera ben så är det ju uteslutet! Rest endast inom landet eller varit utanför Europa? Är det en inhemsk insekt så är det förmodligen ingen fara alls.
Citera
2022-07-13, 19:55
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Fågellus eller kattlus låter det som.

De bits men är inte farliga.
Nej de här var mycket större än löss. Dessutom var den någon sorts tusenfoting eller dylikt, supermånga små ben på undersidan.
Citat:
Ursprungligen postat av Gemsen
Tänkte först på ett litet skäggbarn som gömt sig i resväskan,om ni semestrat utomlands. Men då det var flera ben så är det ju uteslutet! Rest endast inom landet eller varit utanför Europa? Är det en inhemsk insekt så är det förmodligen ingen fara alls.
Vi kom precis hem från spanien, men såg inget sådant där.
Men det kändes lite märkligt då vi hittade den första bara dagen efter vi kom hem eller så.
Citera
2022-07-13, 20:10
Medlem
Sababas avatar
Citat:

Du bor i ett flerfamiljshus alltså. I ett tidigare boende fick jag upp någon typ av insekt ur avloppet. Förmodligen från en granne som varit utomlands. (Vägglöss mm lägger sig i resväskan).

Det kom upp någon varje dag. Då fick jag panik och hällde 3 liter klorin (Rusta) fördelat mellan avloppen. Mest nära husets stamrör.

De fick ligga över natten och när jag jobbade dagen efter. Kom inga mer kryp efter det. Min åtgärd fick inte gretas stora miljöpris men slapp sanering.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in