2022-07-13, 05:48
Medlem
"Det är ett motordrivet fordon och det får man inte köra alkoholpåverkad, även om det är på sin egen tomt", säger förundersökningsledare Bengt Lövros vid polisen i Östersund till P4 Jämtland

https://sverigesradio.se/artikel/ostersundare-akte-dit-for-rattfylleri-pa-akgrasklippare
Citera
2022-07-13, 07:02
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
"Det är ett motordrivet fordon och det får man inte köra alkoholpåverkad, även om det är på sin egen tomt", säger förundersökningsledare Bengt Lövros vid polisen i Östersund till P4 Jämtland

https://sverigesradio.se/artikel/ostersundare-akte-dit-for-rattfylleri-pa-akgrasklippare

Kan han gott ha som kör gräsklippare kl 1 på natten. Undrar om gräsklipparen förverkas också?

Jag har dock lärt mig något, trodde rattfylla endast kom på tal på allmän väg.
Citera
2022-07-13, 07:45
Medlem
Då har man lärt sig något nytt!
Hur resonerar lagstiftaren när det kommer till motorgräsklippare med drivning, men där man ”går med bakom ” ?

Om ok, kan man då gå bredvid sin åkgräsklippare i berusat tillstånd..
Sen kan man ju krångla till det ytterligare och resonera likande med bil?
Citera
2022-07-13, 07:48
Medlem
Jordgubbes avatar
Så varför har då artikeln en bild på en robotgräsklippare, var går gränsen - är robotdammsugare inomhus, radiostyrd bensinbil eller ångmaskin lika illa?
Citera
2022-07-13, 08:11
Avstängd
PrippsFats avatar
Sverige, landet i absurdum. Knarket flödar, det skjuts och kvinnor våldtas. Och polisen går efter gräsklippar örjan som fyllekör på sin egen tomt.

Ett tips, jag känner en som kan vingla i sin trappa med. Vad skall det bli? Gångfylla?
Citera
2022-07-13, 09:19
Medlem
MaarekSteles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrippsFat
Sverige, landet i absurdum. Knarket flödar, det skjuts och kvinnor våldtas. Och polisen går efter gräsklippar örjan som fyllekör på sin egen tomt.

Ett tips, jag känner en som kan vingla i sin trappa med. Vad skall det bli? Gångfylla?

Men läs artikeln, detta är självorsakat och rimligt.

En man i ett bostadsområde i Östersund hade brummat runt på sin åkgräsklippare hela måndagskvällen och grannar hölls vakna av motorsurr ännu vid 1-tiden på natten.

En polispatrull anlände för att förmå mannen att stalla in slåttermaskinen men vid blotta åsynen av honom fattade poliserna misstankar om att både gräsklippare och karl var full-tankade.

Problemet för min del är inte att han körde full, problemet är att han störde grannarna, så mycket så de ringde polisen pga buller. Detta ledde till att polisen upptäckte han var full, vilket ledde till domen med åkgräsklipparen.

Hade han gjort samma sak på dagen vid normal tid hade ingen troligen märkt det.
Citera
2022-07-13, 09:26
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Man måste nästan vara alkis om man inte ens kan låta bli att köra gräsklippare på fyllan.
Citera
2022-07-13, 09:29
Medlem
Hivmannnens avatar
Grannfejd där polisen "passade på"
Citera
2022-07-13, 09:45
Medlem
Ghastens avatar
Att han störde folk mitt i natten då får han skylla sej själv. Tagit några groggar kör på din gräsmatta på dagen då lär ingen bry sej. Däremot om du kör in i grejer och grannarna börjar undra ja skyll dej själv.

Super man så mycket då finns bara 1 alternativ robotgräsklippare
Citera
2022-07-13, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hivmannnen
Grannfejd där polisen "passade på"
Är du inte läskunnig? Han körde mitt i natten och störde hela grannskapet, så de ringde Polis. Fanskapet skulle låsas in. Det är 2022. Om man kör bensindriven gräsklippare idag ska man fan låsas in. Fanskapet låter värre en motorcyklar. Det finns eldrivet idag. Använd det!
Citera
2022-07-13, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Så varför har då artikeln en bild på en robotgräsklippare, var går gränsen - är robotdammsugare inomhus, radiostyrd bensinbil eller ångmaskin lika illa?

Gränsen är om det är ett fordon och det är motordrivet.

Jag trodde vi gick igenom allt sist någon åtalades för något liknande...
https://www.expressen.se/nyheter/akte-dit-for-rattfylla-pa-permobil/

Den var den 12 maj (2008) som den 83-årige handikappade mannen satt på sin permobil i Hageby centrum och tog sig en skvätt alkohol. En väktare i köpcentret uppmärksammade 83-åringen. När han sakta rullade iväg ingrep väktaren och stoppade 83-åringen.

Polis tillkallades och 83-åringen fick lämna blodprov, skriver NT.

(det ärendet gick inte till åtal, åklagaren var människa)
Citera
2022-07-13, 09:53
Medlem
Isnatts avatar
Blir bra grannsämja efter detta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in