2022-07-12, 22:02
Medlem
Jag jobbade med något jag trivdes med (data/statistik) men inom ett område jag nästan hatar (marknadsföring). Har länge velat byta jobb men har haft svårigheter att hitta något som inte har att göra med försäljning/marknadsföring. Att kunna mycket om data/statistik räcker inte för att bli analytiker inom ett annat område. Nyligen sa jag upp mig pga. att jag faktiskt hittade ett annat jobb. Detta insåg jag ganska fort var ett misstag, jag insåg att det nya skulle ha ännu mer fokus på marknadsföring och ännu mindre på de tekniska bitarna av data/statistik. Jag startar det nya jobbet efter semestern och mår riktigt dåligt. Prövotiden är 6 månader och chansen är minimal att jag fortsätter efter det. Två problem med det; 1. Jag tror inte att jag kommer kunna prestera på en acceptabel nivå under dessa månader och kommer sätta mig, min chef och kommande referenser i en dålig sits. 2. Jag vet inte vad jag ska sysselsätta mig med efter prövotiden.
Jag bor i en mellanstor stad där relevanta jobb knappt finns. Har tankar på att hoppa på en YH-utbildning inom något jag vet jag trivs och kommer vara bra på (programmering) men magkänslan är inte 100 i magkänslan (vilken jag lärt mig att lyssna på efter detta snedsteg).
Annan tanke är att jobba med något som känns meningsfullt men där jag är helt talanglös (hemtjänst). Dock kommer jag sänka min lön med -50% (ja, -50% är ingen överdrift, det kommer verkligen bli en halvering av lönen vilket är ganska sjukt).
Andra faktorer som spelar in är att jag är ganska gammal (30-35 år), har ett totalt meningslös fritid med få sociala kontakter och har viss missbruksproblematik.
Ville bara skriva av mig, men om någon har ett förslag på plan framåt (framförallt professionell) så är jag idel öra.
Citera
2022-07-12, 22:08
Medlem
SameOldStorys avatar
Du kan (ska) inte måla fan på väggen innan du faktiskt vet hur det kommer bli. Tänk om nya jobbet är underbart med härliga kollegor bla. bla. Ge det en chans innan du fattar nästa beslut.
Citera
2022-07-13, 03:35
Medlem
Vidar utbilda dig. Börja med kvällskurser medans du fortfarande har jobbet och inkomsten.
code acadamy och corsera kan du göra på datorn(du kan till och med göra det på jobbet om du vill vara en timmtjuv!)

Om det inte räcker, sök en 100% utbildning.
hoppas du har Batchelor examen för marknaden är helt fucked nu.
Mvh
Citera
2022-07-13, 07:41
Medlem
Vad har du läst för utbildning? Läser nämnligen liknande saker just nu. Men som tips till dig, du kanske kan jobba på en myndighet typ SCB? Alternativt infom forskningsvärlden. Sen om du skulle inrikta dig på maskininlärning så tror jag att nya jobb kan öppna upp sig.

Mvh
Citera
2022-07-13, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dune
Jag jobbade med något jag trivdes med (data/statistik) men inom ett område jag nästan hatar (marknadsföring). Har länge velat byta jobb men har haft svårigheter att hitta något som inte har att göra med försäljning/marknadsföring. Att kunna mycket om data/statistik räcker inte för att bli analytiker inom ett annat område. Nyligen sa jag upp mig pga. att jag faktiskt hittade ett annat jobb. Detta insåg jag ganska fort var ett misstag, jag insåg att det nya skulle ha ännu mer fokus på marknadsföring och ännu mindre på de tekniska bitarna av data/statistik. Jag startar det nya jobbet efter semestern och mår riktigt dåligt. Prövotiden är 6 månader och chansen är minimal att jag fortsätter efter det. Två problem med det; 1. Jag tror inte att jag kommer kunna prestera på en acceptabel nivå under dessa månader och kommer sätta mig, min chef och kommande referenser i en dålig sits. 2. Jag vet inte vad jag ska sysselsätta mig med efter prövotiden.
Jag bor i en mellanstor stad där relevanta jobb knappt finns. Har tankar på att hoppa på en YH-utbildning inom något jag vet jag trivs och kommer vara bra på (programmering) men magkänslan är inte 100 i magkänslan (vilken jag lärt mig att lyssna på efter detta snedsteg).
Annan tanke är att jobba med något som känns meningsfullt men där jag är helt talanglös (hemtjänst). Dock kommer jag sänka min lön med -50% (ja, -50% är ingen överdrift, det kommer verkligen bli en halvering av lönen vilket är ganska sjukt).
Andra faktorer som spelar in är att jag är ganska gammal (30-35 år), har ett totalt meningslös fritid med få sociala kontakter och har viss missbruksproblematik.
Ville bara skriva av mig, men om någon har ett förslag på plan framåt (framförallt professionell) så är jag idel öra.

Flytta vettja, om du inte har så stort socialt nätverk ändå.

För övrigt helt rätt att hålla fast vid dina värderingar och inte underkasta dig uppgifter du inte känner mening i att utföra.
Citera
2022-07-13, 09:08
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dune

OK, förstår din oro. Nya jobb är alltid osäkra, men du skall nog inte ta ut förlusten i förväg.

En sak jag undrar över, hur fan kunde du vara så dum så att du accepterade 6 månaders prövotid när du bytte från annan anställning? Detta är ju i princip regel att man aldrig gör, ”fast” anställning gäller från dag 1.
Citera
2022-07-13, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SameOldStory
Du kan (ska) inte måla fan på väggen innan du faktiskt vet hur det kommer bli. Tänk om nya jobbet är underbart med härliga kollegor bla. bla. Ge det en chans innan du fattar nästa beslut.

Yes, det kommer jag att göra, men skulle kännas bättre om det fanns en plan B som jag tror på. Men bra att du påpekar att jag borde vänta med nästa beslut, den typen av input jag letar efter.

Citat:
Ursprungligen postat av SetariPanteon
Vidar utbilda dig. Börja med kvällskurser medans du fortfarande har jobbet och inkomsten.
code acadamy och corsera kan du göra på datorn(du kan till och med göra det på jobbet om du vill vara en timmtjuv!)

Om det inte räcker, sök en 100% utbildning.
hoppas du har Batchelor examen för marknaden är helt fucked nu.
Mvh

Har endel fritidskurser genomförda, men tror att den vettiga vägen är att satsa på det seriöst och skaffa en "riktig" utbildning.

Citat:
Ursprungligen postat av kogge87
Vad har du läst för utbildning? Läser nämnligen liknande saker just nu. Men som tips till dig, du kanske kan jobba på en myndighet typ SCB? Alternativt infom forskningsvärlden. Sen om du skulle inrikta dig på maskininlärning så tror jag att nya jobb kan öppna upp sig.

Mvh

Vill inte outa mig helt, men statistik har varit en del av utbildningen. SCB är drömarbetsplatsen, men vet inte om jag vill flytta hela vägen till Örebro. Masikinlärningsspåret är inte omöjligt men känner inget supersug av någon anledning, men kanske kan kolla på det under semestern.

Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Flytta vettja, om du inte har så stort socialt nätverk ändå.

För övrigt helt rätt att hålla fast vid dina värderingar och inte underkasta dig uppgifter du inte känner mening i att utföra.

Tack för svar!

Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
OK, förstår din oro. Nya jobb är alltid osäkra, men du skall nog inte ta ut förlusten i förväg.

En sak jag undrar över, hur fan kunde du vara så dum så att du accepterade 6 månaders prövotid när du bytte från annan anställning? Detta är ju i princip regel att man aldrig gör, ”fast” anställning gäller från dag 1.

Har missat att det är standard att inte köra provasntällning, men i detta fall kanske det bara är positivt, om jag inte vill vara kvar hehe.
Citera
2022-07-14, 05:11
Medlem
Vissa av dom programmering utbildningar som finns, Salt Accadamy är ett top exempel, vill att du kan programmering så du kommer in och dom snabbt kan få ut dig på praktik och där med få sin praktiken av företagen dom samarbetar med.

Min väns, granne sa upp sig från sitt programeringsjobb, han tjänade bra med cash men vart hindrad från att stiga på arbetet och var inte uppskattad, han är rätt roligt ställe..
Så han sa upp sig och sökte till Salt Accadamy, bara för att trolla medans han gick på A-kassa.
Han fick jobb efter 2 månader och fick en ingångslön på 80lax efter skatt.

Så läs kvällskurser!
Corsera kostar 1200kr har jag för mig, finns gratis alternativ utan certifiering där certifieringen kostar 5lax. Det är värt kvällskurserna innan du börjar på 100%
Citera
2022-07-14, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SetariPanteon
Vissa av dom programmering utbildningar som finns, Salt Accadamy är ett top exempel, vill att du kan programmering så du kommer in och dom snabbt kan få ut dig på praktik och där med få sin praktiken av företagen dom samarbetar med.

Min väns, granne sa upp sig från sitt programeringsjobb, han tjänade bra med cash men vart hindrad från att stiga på arbetet och var inte uppskattad, han är rätt roligt ställe..
Så han sa upp sig och sökte till Salt Accadamy, bara för att trolla medans han gick på A-kassa.
Han fick jobb efter 2 månader och fick en ingångslön på 80lax efter skatt.

Så läs kvällskurser!
Corsera kostar 1200kr har jag för mig, finns gratis alternativ utan certifiering där certifieringen kostar 5lax. Det är värt kvällskurserna innan du börjar på 100%

Du måste lära sig att skilja på sanning eller lögn.
Citera
2022-07-14, 08:56
Medlem
galts avatar
Det är en stor grej att byta jobb om man varit länge på samma ställe och inte har ett "rikt privatliv" som ger lite balans balans och perspektivt på arbetslivet.

Förstår att du upplever det som en kris nu när du är mitt uppe i det men av det du beskriver så låter det som något som inte behöver vara så dramatiskt. Du har mycket som är till din fördel då du har (någon) utbildning och arbetslivserfarenhet, samtidigt som du tycks vara engagerad och bry dig om ditt arbete och relationer med chef/referenser även om du inte känt dig nöjd med din situation.

Min syn på magkänsla när det kommer till frågor som rör jobb, utbildning och liknande är att den också kan vara fel eller svårtolkad när man inte mår toppen. Se inte din ålder som ett hinder för att vidareutbilda, eller helt skola om dig.
Du skrev att hemtjänst skulle kännas meningsfullt, varför inte utbilda dig inom Socionom eller liknande? Då har du en fördel med att du har livserfarenhet. Vissa avfärdar liknande utbilndnignar pga missnöje med nuvarande äldrevård, stereotypiska "soc-kärringar" etc, men det innebär ju snarare att fältet behöver förstärkas.

Kan ju även hjälpa med privatlivet att utbilda sig och träffa en annan typ av människor.

Lycka till!
Citera
2022-07-14, 09:55
Medlem
Har du testat att bara tjäna mera pengar? Du klagar extremt mycket.
Citera
2022-07-14, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TinderPlus
Du måste lära sig att skilja på sanning eller lögn.

Civil inengör i programmering med 12års erfarenhet, som trolla Salt Academy med att gå med på deras utbilng så dom forsla han vidare till ett företag där han vart avdelnings chef.

Han har det bra nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in