Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
25-01-29, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Ja.

Lite enkelt har medellönen och medianlönen fördubblats på 25 år (2000 -> 2025).

Läste någon artikel på vad lönerna skulle vara 2050 eller 2060 eller om det var 2100 och det lät högt.

Men om man räknar på att lönerna kommer fördubblas igen nu på 25 år så kommer medellönen ligga på 85-90.000 i månaden.

De flesta som köper lägenhet eller hus räknar ju med att äga boendet (även om de kanske byter bostad) nästan resten av livet - dvs om man tycker att 2.000.000 är ett helt orimligt pris för ett boende när man tjänar t ex 40.000 i månaden - hur ser det ut om 25 år när din lön är 80.000 i månaden och den tvingande amorteringen amorterat bort 1 miljon?

På 25 år uppstår stora renoveringsbehov. De jag köpte mitt hus (5miljoner) gjorde en 100% vinst på huset på ~25 år då de köpte för 2,5 miljoner. Men det var en klen tröst när de genom åren uppskattat att de lagt runt 2 miljoner på renoveringar och underhåll.
Citera
25-01-29, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
På 25 år uppstår stora renoveringsbehov. De jag köpte mitt hus (5miljoner) gjorde en 100% vinst på huset på ~25 år då de köpte för 2,5 miljoner. Men det var en klen tröst när de genom åren uppskattat att de lagt runt 2 miljoner på renoveringar och underhåll.

De hade alltså "fått betalt för att bo"?

De har ägt ett hus och haft ett fint boende i 25 år och "fått betalt" för det?
Citera
25-01-29, 22:08
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Hela området är BR samt i huvudsak svenskar mixat med en del högutbildade kineser/indier som bor där, medelinkomsten är i stora delar samma som i Skytteholm och Råsunda och högre än många hus i centrala sumpan enligt hitta.se livsstils karta, endast arkitekturen som är delvis liknande miljonprogrammet och trist. Trygga bra områden med nära till vatten, natur och promenadavstånd till Kungsholmen. Bara för du är en sucker för lyhörda sekelskiftehus och en statusrunkare nr 1, betyder inte det Huvudsta eller V-skogen är utanförskapsområden. Marginellt bättre än Tensta och Hallonbergen som till 90% består av muslimer med 15000 kr/mån medelinkomst i snitt, det är ju löjeväckande.

Jag har väldigt bra koll på Huvudsta av olika skäl. Du vet inte vad du snackar om. Gå in och läs namnen i portarna hos exempelvis Brf Talgoxen 1 & 3 i Huvudsta (adress Släggbacken) med dess 175 lägenheter. Mer än 4 av 5 namn är utländska och det är inte kineser och indier mest. Ombildning skedde 2017, fortfarande är ca var 4:e lägenhet en hyresrätt. Och den föreningen är inte unik i Huvudsta. Jag skulle inte bo där ens om det var gratis.

Har sämre koll på Västra skogen men har fått intrycket när man haft vägarna förbi att det är bättre än Huvudsta. Men absolut inte i klass med centrala Sundbyberg eller delar av Solna.
Citera
25-01-29, 23:12
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Jag har väldigt bra koll på Huvudsta av olika skäl. Du vet inte vad du snackar om. Gå in och läs namnen i portarna hos exempelvis Brf Talgoxen 1 & 3 i Huvudsta (adress Släggbacken) med dess 175 lägenheter. Mer än 4 av 5 namn är utländska och det är inte kineser och indier mest. Ombildning skedde 2017, fortfarande är ca var 4:e lägenhet en hyresrätt. Och den föreningen är inte unik i Huvudsta. Jag skulle inte bo där ens om det var gratis.

Har sämre koll på Västra skogen men har fått intrycket när man haft vägarna förbi att det är bättre än Huvudsta. Men absolut inte i klass med centrala Sundbyberg eller delar av Solna.

Huvudsta har ju helt uppenbart en babberabatt på ca 25k/kvm. Hela stadsdelen är rätt trist också för övrigt.

Dock tramsigt att jämföra det med Tensta där en lägga kostar runt miljonen för en trea och allt runt omkring är skit.

Man kan ju köpa på spekulation där och hoppas på en gentrifiering 🙂
Citera
25-01-30, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
De hade alltså "fått betalt för att bo"?

De har ägt ett hus och haft ett fint boende i 25 år och "fått betalt" för det?

Husets driftkostnader är runt 40000kr per år. Nej, de fick inte betalt för att bo.
Citera
25-01-31, 01:07
Medlem
Citat:
Du hittar den genom söka efter slutpriser i dessa områden i Sthlm på hemnet, så visar de snittpriser per mån 3 år tillbaka i tiden för just det området t ex Skytteholm, Abrahamsberg etc. Denna statistik är dock missvisande då mäklarna raderar många objekt som sålts för slemhög pris, priserna har egentligen gått ner åtminstone 5%, det har jag sett när jag jämfört specifika objekt jag varit i budgivningar på, som sålts för 5-10% lägre pris än år 2016-2020.

Slutpriser Huvudsta, vi ser ingen nominell prisuppgång där inte sen årsskiftet 2022/2023, handlar om inte ens 1% och med inflationen medräknad har de gått ner nästan 15%.

https://www.hemnet.se/salda/bostader?item_types%5B%5D=bostadsratt&location_ids %5B%5D=473498
Du ger statistik över bara ett område där priserna gått dåligt! Nu finns det ju tusentals andra områden i vårat land! I mitt fall strax utanför Göteborg i ett bättre område då värderingen har gått från 4.5r miljoner ( i september) till 4.8 miljoner i december. Detta gäller en BR 4a.
Citera
25-01-31, 10:10
Moderator
Pontiac-Garages avatar
OT raderat. Diskussioner om vilka bostadsorter som är trevliga och inte resp. har närhet till annat hänvisas till (FB) Bostadsorter och områden

Mod.
Citera
25-01-31, 13:29
Medlem
Gammalhiphopares avatar
https://www.dn.se/ekonomi/farre-stockholmare-har-rad-med-en-bostad/

Intressant förskjutning i preferenserna hos Stockholmarna.

"Efterfrågan på nya bostäder har också till viss del förskjutits från bostadsrätter till hyresrätter. Det beror, enligt Region Stockholm, bland annat på att hushållen anser att det är riskfyllt att köpa en bostadsrätt på ritning när marknaden är osäker.

Majoriteten av de som deltog i studien vill ha en hyreslägenhet, därefter kommer bostadsrätt och sist småhus."

Man undrar om det även föreligger andra skäl. Från denna tråd har man ju märkt att vissa som köpte hus under pandemin numera beklagar sig av villalivet är så tufft med alla gräsklippningar, renoveringar och grannfejder och istället drömmer sig bort till en sekelskifteslägenhet i stan.
Citera
25-01-31, 16:08
Medlem
Shine_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
https://www.booli.se/bostad/1922645

Villa i Näsbypark.

Köpt 2012 för 22,5M, till salu nu för 55M.
Blir en jävligt fin vinst om man lyckas sälja till det priset.
Vilket fruktansvärt osmakligt hus, inte en chans att de får 55m.

Stilen hade kanske lockat någon nyrik iranier i Segeltorp men knappat folk i 50-miljonersklassen.
Citera
25-01-31, 16:41
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
https://www.dn.se/ekonomi/farre-stockholmare-har-rad-med-en-bostad/

Intressant förskjutning i preferenserna hos Stockholmarna.

"Efterfrågan på nya bostäder har också till viss del förskjutits från bostadsrätter till hyresrätter. Det beror, enligt Region Stockholm, bland annat på att hushållen anser att det är riskfyllt att köpa en bostadsrätt på ritning när marknaden är osäker.

Majoriteten av de som deltog i studien vill ha en hyreslägenhet, därefter kommer bostadsrätt och sist småhus."

Man undrar om det även föreligger andra skäl. Från denna tråd har man ju märkt att vissa som köpte hus under pandemin numera beklagar sig av villalivet är så tufft med alla gräsklippningar, renoveringar och grannfejder och istället drömmer sig bort till en sekelskifteslägenhet i stan.

DN har ju lagt det bakom betalvägg. Rapporten finns dock här:

https://www.regionstockholm.se/regional-utveckling/rapporter-och-analys/bostadsforsorjning/studie-av-efterfragan-pa-nya-bostader.-stockholms-lan-2024

"Länets hushåll vill och kan efterfråga cirka 13 600 nyproducerade bostäder. Det är en minskning med 1 500 bostäder trots att befolkningen ökat med cirka 75 000 personer sedan 2019 då en liknande studie genomfördes."
Citera
25-01-31, 20:13
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Hela området är BR samt i huvudsak svenskar mixat med en del högutbildade kineser/indier som bor där, medelinkomsten är i stora delar samma som i Skytteholm och Råsunda och högre än många hus i centrala sumpan enligt hitta.se livsstils karta, endast arkitekturen som är delvis liknande miljonprogrammet och trist. Trygga bra områden med nära till vatten, natur och promenadavstånd till Kungsholmen. Bara för du är en sucker för lyhörda sekelskiftehus och en statusrunkare nr 1, betyder inte det Huvudsta eller V-skogen är utanförskapsområden. Marginellt bättre än Tensta och Hallonbergen som till 90% består av muslimer med 15000 kr/mån medelinkomst i snitt, det är ju löjeväckande.

Tror du får göra ett studiebesök i huvudsta för du har ingen koll på området.
Citera
25-01-31, 20:25
Medlem
Finns det någon aktiv i denna tråd som inte tycker att hyresregleringen är en dålig grej?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in