Citat:
Ursprungligen postat av
Bob-Dylan
Vad tror ni kommer Riskbanken att sänka räntan i maj?
Med tanke på att åtminstone FED börjar utesluta sänkningar öht i år så är jag tveksam. Svenska kronan och inflationen här kommer då sannolikt dra iväg igen.
Är det ännu mer hopium till folket eller kommer dom sänka 25 pkt - får en svagare krona och knappt någon lättnad för de belånade?
Räntesänkningarna har hela tiden flyttats fram i tid, vilket jag skrivit flera ggr förut, men läste att Riskbanken har en tolerans upp mot 1kr/12$ och då kanske dom sänker i maj ändå?
Förövrigt tror ni att det kommer påverka märkbart? Jag inbillar mig att folk tror att det kommer bli en stor lättnad men i realiteten tror jag inte att det gör någon större skillnad då räntorna inte kommer sänkas mycket alls det här året om de fullföljer och sänker.
Flera FED ledamöter har dessutom hintat om räntehöjningar, även om jag tror att det är för att tygla börserna så finns det viss logik i att USA skulle behöva kyla av ännu mer. Det ser just nu ut att bli ”no landning” = hög inflation.
Min egen spekulation har från början varit att räntorna snabbt kommer sänkas när det börjar brista någonstans.
12kr var för euro, är mer eurokurs som styr för RB. Var dessutom analytiker på banker som spekulerade om nån nivå.
RB har en nivå på KIX under 125 i sina prognoser, men det närmar sig 130 nu snarare.
Kan köpa USDSEK bullcert inför räntebesked om man är orolig, finns med x22 hävstång.
Ser ut som många hoppar på köp nu för att räntan ska gå ner och våren är här. Ser rätt starka budgivningar både på hus och lägenhet. Hus som tidigare (feb) hade ett bud på -5% har nu tre fyra budisar som pressar upp det 15-20%.