2024-04-21, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shalomaleichem
Många har nog inte det. De skaffar ett husdjur istället och bor kvar på sina 60kvm det finns inte så många andra alternativ.

Lika lite som Stockholmare har lust att flytta till Falun har de att flytta till en ”tråkig” förort.

Går rätt snabbt och lätt att få en stor rätt billig HR i tex Åkersberga.

Vill man flytta till större finns prisvärda radhus.

https://www.hemnet.se/bostad/radhus-5rum-kvisslingby-osterakers-kommun-sodra-atriumvagen-34-21310585
Citera
2024-04-21, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Om vi jämför Sverige och Danmark så skulle jag säga att deras lånefinansiering kompenserar fastighetsskatterna. De lånar ofta genom långa obligationslån med mycket låg (och fast) ränta. Jag har jobbat x antal år i Danmark och när vi pratade om husägande på båda sidor om sundet så var det inget som stack ut.

Danskarna har nyligen gjort om sina taxeringsvärden (som skatten baseras på) och det är halvkaos fortfarande eftersom vissa värderingar har stuckit iväg samtidigt som vissa inte gjort det. Man håller fortfarande på och reder ut det.

Man betalar högre skatt på fastigheter men det finns också x antal skattelättnader med i den senaste varianten av deras fastighetsskatt.

Skatten på arbete är inte så farlig i DK som många vill måla upp den. Det brukar inte vara någon större skillnad mellan SE och DK när man jämför skattetryck. Det som drar upp skattetrycket för en dansk genomsnittsfamilj är ofta den höga skatten på nya bilar.

Skattekvoten i Danmark är höga än den, groteska, svenska skattekvoten.

Nu gällde just jämförelsen mellan Danmark och Sverige och pre 2022 har de knappast haft lägre bolåneräntor än Sverige. Men en merkostnad som är enorm för fastighetsskatten. Har kollegor från Danmark och deras boendekostnader är enorma.
Citera
2024-04-21, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Lika lite som Stockholmare har lust att flytta till Falun har de att flytta till en ”tråkig” förort.

Går rätt snabbt och lätt att få en stor rätt billig HR i tex Åkersberga.

Vill man flytta till större finns prisvärda radhus.

https://www.hemnet.se/bostad/radhus-5rum-kvisslingby-osterakers-kommun-sodra-atriumvagen-34-21310585

Aa vet inte om det var så prisvärt. Huset värms upp med direktel så du får nog lägga till ett par hundringar om man ska byta till vattenburet.
Badrummet är ju minst 20 år gamalt.
510 000tusen i kontantinsats.
3mil enkel in till stan pendling är ju som sagt ingen dans på rosor.
Senast redigerad av Shalomaleichem 2024-04-21 kl. 09:15.
Citera
2024-04-21, 10:10
Medlem
Bob-Dylans avatar
Vad tror ni kommer Riskbanken att sänka räntan i maj?
Med tanke på att åtminstone FED börjar utesluta sänkningar öht i år så är jag tveksam. Svenska kronan och inflationen här kommer då sannolikt dra iväg igen.

Är det ännu mer hopium till folket eller kommer dom sänka 25 pkt - får en svagare krona och knappt någon lättnad för de belånade?

Räntesänkningarna har hela tiden flyttats fram i tid, vilket jag skrivit flera ggr förut, men läste att Riskbanken har en tolerans upp mot 1kr/12$ och då kanske dom sänker i maj ändå?

Förövrigt tror ni att det kommer påverka märkbart? Jag inbillar mig att folk tror att det kommer bli en stor lättnad men i realiteten tror jag inte att det gör någon större skillnad då räntorna inte kommer sänkas mycket alls det här året om de fullföljer och sänker.

Flera FED ledamöter har dessutom hintat om räntehöjningar, även om jag tror att det är för att tygla börserna så finns det viss logik i att USA skulle behöva kyla av ännu mer. Det ser just nu ut att bli ”no landning” = hög inflation.

Min egen spekulation har från början varit att räntorna snabbt kommer sänkas när det börjar brista någonstans.
Citera
2024-04-21, 10:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Så tillbaka till frågan då, föds de fler barn i de där byarna där ingen vill bo?

Konsensus verkar bli att i storstäderna har folket det så fattigt att dom inte ens har råd att skaffa barn.

Det här är inte sant. Så höga är inte priserna. I många städer kan man hitta riktigt billiga bostäder. Det som är dyrt överallt är nybyggda bostäder oavsett var man bygger dessa.

Att folk inte skaffar barn har inget med bostadspriserna att göra, utan beror på andra faktorer.
Citera
2024-04-21, 11:02
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Med tanke på att åtminstone FED börjar utesluta sänkningar öht i år så är jag tveksam. Svenska kronan och inflationen här kommer då sannolikt dra iväg igen.

Är det ännu mer hopium till folket eller kommer dom sänka 25 pkt - får en svagare krona och knappt någon lättnad för de belånade?

Räntesänkningarna har hela tiden flyttats fram i tid, vilket jag skrivit flera ggr förut, men läste att Riskbanken har en tolerans upp mot 1kr/12$ och då kanske dom sänker i maj ändå?

Förövrigt tror ni att det kommer påverka märkbart? Jag inbillar mig att folk tror att det kommer bli en stor lättnad men i realiteten tror jag inte att det gör någon större skillnad då räntorna inte kommer sänkas mycket alls det här året om de fullföljer och sänker.

Flera FED ledamöter har dessutom hintat om räntehöjningar, även om jag tror att det är för att tygla börserna så finns det viss logik i att USA skulle behöva kyla av ännu mer. Det ser just nu ut att bli ”no landning” = hög inflation.

Min egen spekulation har från början varit att räntorna snabbt kommer sänkas när det börjar brista någonstans.

Tror/gissar att man sänker i maj eller juni (i det senare fallet efter att ha sagt att man ämnar göra det i maj), ser hur mycket stryk valutan tar för att sen börja vänta in FED och framför allt ECB.
Citera
2024-04-21, 11:07
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan

12kr var för euro, är mer eurokurs som styr för RB. Var dessutom analytiker på banker som spekulerade om nån nivå.

RB har en nivå på KIX under 125 i sina prognoser, men det närmar sig 130 nu snarare.

Kan köpa USDSEK bullcert inför räntebesked om man är orolig, finns med x22 hävstång.

Ser ut som många hoppar på köp nu för att räntan ska gå ner och våren är här. Ser rätt starka budgivningar både på hus och lägenhet. Hus som tidigare (feb) hade ett bud på -5% har nu tre fyra budisar som pressar upp det 15-20%.
Citera
2024-04-21, 11:38
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
12kr var för euro, är mer eurokurs som styr för RB. Var dessutom analytiker på banker som spekulerade om nån nivå.

RB har en nivå på KIX under 125 i sina prognoser, men det närmar sig 130 nu snarare.

Kan köpa USDSEK bullcert inför räntebesked om man är orolig, finns med x22 hävstång.

Ser ut som många hoppar på köp nu för att räntan ska gå ner och våren är här. Ser rätt starka budgivningar både på hus och lägenhet. Hus som tidigare (feb) hade ett bud på -5% har nu tre fyra budisar som pressar upp det 15-20%.

Okej.

Märker också att många tror att de gör klipp just nu. Kanske är det så. Jag tror inte det, en tillfällig uppgång av säsongseffekter och förhoppningar om en vändning i räntekostnader lutar jag mer åt.
Svårt att se marknaden röra sig annat än sidledes om den inte tar ett kliv nedåt framöver. Vi får se.
Citera
2024-04-21, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking

Vad ser du dessa objekt?
Citera
2024-04-21, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shalomaleichem
Aa vet inte om det var så prisvärt. Huset värms upp med direktel så du får nog lägga till ett par hundringar om man ska byta till vattenburet.
Badrummet är ju minst 20 år gamalt.
510 000tusen i kontantinsats.
3mil enkel in till stan pendling är ju som sagt ingen dans på rosor.

Tar väl 30 min drygt till Tekniska från Åkersberga C. Kan man inte leva med det får man pröjsa. Finns gott om folk med massor va pengar som bor i Åkersberga som verkar överleva det
Citera
2024-04-21, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det här är inte sant. Så höga är inte priserna. I många städer kan man hitta riktigt billiga bostäder. Det som är dyrt överallt är nybyggda bostäder oavsett var man bygger dessa.

Att folk inte skaffar barn har inget med bostadspriserna att göra, utan beror på andra faktorer.

Får man fråga vilka faktorer?
Citera
2024-04-21, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Vad ser du dessa objekt?

Ser samma sak på villor i Stockholm. Utgångspriserna är fortsatt höga men nu går det mesta 5-10% över utgångspris. För 6 mån sen gick det något under.

Många har nog bara suttit och väntat på räntetoppen och vill hoppa på nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in