2022-08-23, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Hox prisindex för Juli släpptes i morse kl6
Fortsatta breda nedgångar på bostadsmarknaden i juli men bostadsrätter i Stockholm vänder upp i början av augusti
I juli gick prisindex för privatägda bostäder i Sverige, HOXSWE, ner 2,9 procent. Bostadsrättsindex gick ner med 3,3 procent och villaindex med 2,7 procent. I Stockholm var nedgången 3,5 procent för bostadsrätter och 2,8 procent för villor. I Göteborg gick priserna ner med 3,0 procent för bostadsrätter och 2,3 procent för villor. Priserna i Malmö gick ner med 2,5 procent för bostadsrätter och 3,8 procent för villor. När vi justerar för säsongseffekter går HOXSWE ner med 1,7 procent. Bostadsrättspriserna går ner med 3,2 procent medan villapriserna går ner med 1,2 procent efter säsongsjustering. Juli har ofta varit en svag månad på bostadsmarknaden, i synnerhet för småhus, vilket gör att nedgången är mindre efter säsongsjustering.

Under första halvan av augusti steg priserna för bostadsrätter i Stockholm. Uppgången var 1,4 procent jämfört med hela juli. I Göteborg sjönk däremot bostadsrättspriserna med 0,6 procent under samma tidsperiod. Bostadsrättsmarknaden i Stockholms kommun är den del av bostadsmarknaden vi följer med kortast intervall, ned på enskilda dagar. Där kan vi se att priserna slutade gå ned kring midsommar och att de började stiga i månadsskiftet juli-augusti. Att priserna ändå gick ned i juli skall tolkas som att de genomsnittliga priserna var lägre i juli än i juni. Under lejonparten av juni, före midsommar, hade priserna ännu ej nått den låga nivå som rådde mellan midsommar och sista juli. Om uppgången i början av augusti är ett trendbrott eller sedvanlig rekyl efter sommaren är för tidigt att säga.

2022-08-23
https://valueguard.se/indexes

DI intervjuar Länsförsäkringar fastighetsbyrå
https://www.di.se/ditv/vd-intervjuer/lansforsakringar-fastighetsformedlings-vd-om-valueguards-senaste-statistik-ligger-betydligt-fler-bos tader-ute/

Uppgången för Stockholm i Augusti är mindre än säsongjusteringen än så länge. Vi får se om det är plus även där om en månad. (Varför är HOX så långsamma?)

Flera tidningar kör med rubriker att nu har det vänt, men i artikeln så säger alla experter att det är för tidigt att säga något.

SvD:
Rubrik: Trots oron – bopriserna i Stockholm ökar
Ingress: Priset på bostadsrätter ökade en aning i Stockholm i början av augusti. Men det ska tolkas med försiktighet, enligt experter. ”Jag ser inte detta som en början på en större återhämtning”, säger Ingela Gabrielsson, privatekonom på Nordea.
Senast redigerad av trickget 2022-08-23 kl. 08:19.
Citera
2022-08-23, 08:20
Medlem
Gäsp. Fortsatt mild ”krasch”. Trådens stjärnor pratar om pre corona nivåer men lååångt kvar dit för villor i stockholm. De villor jag ser säljs går för +20% pre corona. Visst i vintras var det kanske 25-30% men väldigt marginell justering sett till alla fundamenta
Citera
2022-08-23, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Ja mäklarna kan göra lite som de vill och de mörkar som faan nu. De redovisar nog inte många objekt också så statistiken blir skev.

Nu är det huset påskrivit, för 10% under utgångspris, men tittar jag i statistiken så står den som såld för utgångspris???
Blir väl inte korrigerat fören lagfarten blir registrerad. Eller ens då?
Frågan är hur många andra försäljningar som hateras så, då blir statistiken rätt missvisande.
Citera
2022-08-23, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Uppgången för Stockholm i Augusti är mindre än säsongjusteringen än så länge. Vi får se om det är plus även där om en månad. (Varför är HOX så långsamma?)

Flera tidningar kör med rubriker att nu har det vänt, men i artikeln så säger alla experter att det är för tidigt att säga något.

SvD:
Rubrik: Trots oron – bopriserna i Stockholm ökar
Ingress: Priset på bostadsrätter ökade en aning i Stockholm i början av augusti. Men det ska tolkas med försiktighet, enligt experter. ”Jag ser inte detta som en början på en större återhämtning”, säger Ingela Gabrielsson, privatekonom på Nordea.

Frågan är hur rättvisande statestiken är??
En närstående skrev presis på en fastighet 10% under utgångspris, men tittar jag på Boolis och mäklarens hemsida står den att den blev såld för utgångspris. Innan det skrevs på fanns ett registrerat Bud på utgångspris, men som mäklaren förklarade att det drogs tillbaka??
Citera
2022-08-23, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Frågan är hur rättvisande statestiken är??
En närstående skrev presis på en fastighet 10% under utgångspris, men tittar jag på Boolis och mäklarens hemsida står den att den blev såld för utgångspris. Innan det skrevs på fanns ett registrerat Bud på utgångspris, men som mäklaren förklarade att det drogs tillbaka??

Så hör skriver HOX om vart datan kommer
https://valueguard.se/beskrivning

Sales transaction data is obtained from the real estate agent business systems, Vitec, Mspecs, FasAd and FasIT. One of the major data suppliers is Mäklarstatistik AB. The data is then inspected, complemented and cleaned. Data is for instance complemented with information and certain data attributes are compared to expected attribute values to identify missing or erroneous data.

Jag antar att du närståendes affär borde rapporterats korrekt för HOX, men fel i tex husmask som läser av boolis data.

Antar att det tar tid innan all data rapporteta in och rensa datan. Det kan ju förklara att hox uppdateras då långt efter månadsskiftet.
Citera
2022-08-23, 08:34
Medlem
Citat:

Sales transaction data is obtained from the real estate agent business systems, Vitec, Mspecs, FasAd and FasIT. One of the major data suppliers is Mäklarstatistik AB. The data is then inspected, complemented and cleaned. Data is for instance complemented with information and certain data attributes are compared to expected attribute values to identify missing or erroneous data.

Jag antar att du närståendes affär borde rapporterats korrekt för HOX, men fel i tex hudmask som läser av boolis data.

Antar att det tar tid innan all data rapporteta in och rensa datan. Det kan ju förklara att hox uppdateras då långt efter månadsskiftet.

hox kommer från kth, kth är staten, staten ljuger
Citera
2022-08-23, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 897ihdkjahdk
hox kommer från kth, kth är staten, staten ljuger

Indexet är utvecklat tillsammans med KTH. Men Valueguard som ligger bakom indexet är ett fristående företag.

Om du tror de fejkar siffrorna så är det valueguard du behöver skapa konspirationsteorier om.
Citera
2022-08-23, 08:40
Medlem
Citat:
Indexet är utvecklat tillsammans med KTH. Men Valueguard som ligger bakom indexet är ett fristående företag.

Om du tror de fejkar siffrorna så är det valueguard du behöver skapa konspirationsteorier om.

indexet är till för att vilseleda, det var kths komponent. kth är idioter.
kths sabotage i projektet kvarstår givetvis.
Citera
2022-08-23, 08:43
Medlem
Citat:

Jag antar att du närståendes affär borde rapporterats korrekt för HOX, men fel i tex husmask som läser av boolis data.

Misstänker att detta kommer att rättas till först när lagfarten registreras, och det kommer ju att ta ganska många månader.
Så det kan bli en rejäl eftersläpning. Mej jag misstänker att vissa Mäklare inte vill att det syns att objekt säljs för under utgångspris?
Så det blir nog rätt i statistiken till slut men frågan är hur lång eftersläpning det är. Och hur ser det ut för BR som saknar officiell lagfart? Kan tänka mig att det finns möjlighet här för mäklare att "Bluffa".
Citera
2022-08-23, 08:43
Medlem
32600 bostäder på hemnet häromdagen är troligtvis nytt rekord

många som ska springa mot exit skylten nu
Citera
2022-08-23, 08:48
Medlem
flukkes avatar
Jag hittar en massa gamla inlägg om att alla bostadsbubblor slutar med en snabb rejäl krasch och att det inte finns något som en "pyspunka" som kan pågå under en längre period när det gäller bostadsmarknaden.

Var går den bortre gränsen för att få klassas för krasch?
3 månader? 6 månader? 1 år? 18 månader till botten?

Hur många månader tog det för nedgången på 90 talet innan det bottnade, 6 månader?

Jag tänker mig att vi nog kan ha ett speciellt läge med långsamt sjunkande priser ett bra tag framöver.
Citera
2022-08-23, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Misstänker att detta kommer att rättas till först när lagfarten registreras, och det kommer ju att ta ganska många månader.
Så det kan bli en rejäl eftersläpning. Mej jag misstänker att vissa Mäklare inte vill att det syns att objekt säljs för under utgångspris?
Så det blir nog rätt i statistiken till slut men frågan är hur lång eftersläpning det är. Och hur ser det ut för BR som saknar officiell lagfart? Kan tänka mig att det finns möjlighet här för mäklare att "Bluffa".

Någon som har koll får gärna rätta mig här. Men jag skulle gissa att mäklarna registerar korrekt pris i sin interna statistik, den som hox använder.
De har ju intresse av att ha bra underlag när de ska sätta tex utgångspriser.

Sen ser det ju inte bra ut för mäklaren om objekten säljs för lång underutgpngspris, så de är nog inte så "snabba" på att uppdatera priset på hemsidan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in