2022-07-11, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frosten.Patron
Dessa personer har oombedda tagit sig ända hit till Sverige, ofta under förespegligen att de "flytt".

När de nu försöker göra om Sverige för att likna länderna de " flytt" ifrån, måste alla svenskar med ett intellekt inse att detta vore väldigt destruktivt för att inte tala om vilket oåterkallerligt svek det vore mot både förfäder och kommande generationer.

Alla sådana här eftergifter för främmande makter och folkslag måste motarbetas i alla lägen.

Just semesterdagar är kanske inte något man vill bekämpa, men visst är det så att det finns en tendens att de vill ta med sig det som orsakade allt elände i deras hemländer. Då får man passa sig lite så de inte lyckas.

Är ju inte så smart göra om Sverige till samma som hemlandet. Det förstår och fruktar nog ganska många som verkligen hade skäl att fly.
Citera
2022-07-11, 22:45
Medlem
Mordormodems avatar
Inför medborgarlön så kan vem som helst vara ledig när som helst av vilken anledning som helst. Människan är väl ändå född fri att spendera sin tid hur hon vill?
Citera
2022-07-11, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandareutannamn
Inte be på gatan? Vafan? Störs du av att se muslimer be på gatan? Jag har då sett värre saker.

Du kanske inte hade tvingat dem att bygga kyrkor och göra julen till en röd dag men du hade säkerligen blivit glad om de gjorde det och många kristna hade antagligen varit på om det. Grejen är den att vi behöver ju inte ta bort kristendomen, judendomen, ateismen eller någon annan religion från Sverige för att vi välkomnar islam (inte som stadsreligion men som respekterad religion).

Islam är ju den dominerande religionen i hela mellanöstern. Det är tyvärr en del av världen där det endast finns en demokrati; Israel. Alla andra länder, de med islam som statsreligion, är diktaturer. Har du några tankar kring detta?

Jag tänker att vi har två vägar att välja; antingen den som Nyans förespråkar där man ökar religionens inflytande och t ex inför en mängd olika religiösa "röda dagar" så att alla olika religioner blir representerade i ett land, eller också gör vi såsom vi tidigare styrt in på; förpassar religionen till avdelningen hobbys & andra tidsfördriv. Själv röstar jag på det sistnämnda alternativet, har ingen lust att tvingas på gamla ofräscha idéer från tidigare århundraden. Framtiden ligger framåt, inte bakåt.
Citera
2022-07-11, 22:48
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Med tanke på den mångkultur vi har i Sverige så kanske vi kan få ledigt halva året?

Tar, du alla religioner lär de dagar man kan arbeta räknas på en hands fingrar.

Man kanske skall bli multikulti?
Citera
2022-07-11, 22:49
Medlem
TacoKryddmixs avatar
Jag stödjer förslaget.

Dundra in så många lediga dagar om året som möjligt! Arbete är skadligt för alla som inte har internaliserat nyliberala lögner om att de gör någon skillnad.

Alla vi andra vill ha mer ledigt så ofta som möjligt. Jag firar vilket jävla vansinne som helst, så länge jag inte behöver leka Sisyfos för en stund.
Citera
2022-07-11, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Jajamensan, helt rätt tänkt! Alla ska känna sig välkomna. Vi ska införa muslimska, judiska, ortodoxa, katolska, hinduiska, buddistiska m fl röda dagar. Det blir inte så särskilt många arbetsdagar kvar per år men huvudsaken är att alla blir nöjda och glada. Vår BNP kan ta lite stryk men vad gör väl det?

En fråga man kan ställa sig är varför inte alla länder har "röda dagar" som jämt och rättvist speglar alla religioner och livsåskådningar? Detta är en fråga som bör drivas internationellt. Jag tittade på vilka röda dagar t ex Turkiet har och till min fasa såg jag att de har missat såväl midsommar som Lucia och ALLA kristna högtidsdagar. Detta känns både rasistiskt och kränkande. Kanske kan partiet Nyans utöva lite påtryckning på Turkiet och Erdogan i denna viktiga fråga?

https://www.turkietresor.se/pages/helgdagar-i-turkiet
Självklart kan man inte ha alla dagar och du vet att jag inte menade så. De VIKTIGASTE dagarna från de VIKTIGASTE livsåskådningarna räcker. Ta bort några kristna och lägg dit några muslimska. Det skulle kunna vara en idé för Turkiet att införa kristna röda dagar men eftersom de kristna armenierna där utgör färre än en procent är det inte lika viktigt som i Sverige där muslimerna utgör flera procent. Men visst fungerar det omvänt också.
Citera
2022-07-11, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Är ju inte så smart göra om Sverige till samma som hemlandet. Det förstår och fruktar nog ganska många som verkligen hade skäl att fly.

Detta är någonting som många verkar missförstå.
De som verkligen flytt är försvinnande få.
De som söker sig hit gör det av ekonomiska skäl. De får en all inclusive-tillvaro och kan samtidigt åka hem på "semester" lite när det passar.
Det svenska samhället i övrigt ser man som omoraliskt, lättlurat och ovärdigt sitt välstånd
Citera
2022-07-11, 23:00
Medlem
CrackerPowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandareutannamn
Jag vill inte att Sverige ska bli muslimskt men att införa några röda dagar är inte att göra det muslimskt. Det är att hjälpa några att känna sig hemma. Jag har inget starkare band till kristendomen än till islam så kan man fira kristna högtider kan man väl fira islamska också. Vad du själv borde göra är att ta dig en funderare över skillnaden mellan att argumentera emot för att man tycker en idé skulle vara skadlig och att argumentera emot för att man är rädd för en grupp som redan är i underläge och är lika rädda för "oss".
-
Om du inte förstår skillnaden mellan demokratiska länder och de som har blivit infiltrerade av islam kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Lycka till!
Citera
2022-07-11, 23:01
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitmamba
Oavsett vad man tycker i frågan så har han rätt. Om man inte på förhand bestämt i grundlagen så måste man självklart ändra och anpassa sig efter vad som är rimligt. Mest rimligt är att stryka nästan alla röda dagar då nästan ingen längre bryr sig om att fira gudar och helger.

Varför "måste" man det?
Citera
2022-07-11, 23:03
Medlem
Jag måste säga, även om jag inte gillar detta parti så håller jag faktiskt med att Ramadan på något sätt måste innebära ledighet för muslimer, även motsvarande för judar. Jag vet inte hur han tänker att förslaget ska utformas men de måste uppenbarligen vara en allmän röd dag som gäller för alla. Detsamma gäller även Pride, en röd dag för Pride (i augusti när Stockholm Pride är). Anledningen är att muslimer är en stor grupp i Sverige och vi svenska folket har accepterat att vi är ett mångkulturellt land. Då kan vi inte ha kristna röda dagar men inte muslimska och judiska, det säger ju sig självt. Antingen avskaffar man alla religiösa röda dagar eller så inför man nya. Om vi inför en röd dag utifrån Ramadan måste så klart en en röd drag utifrån judiska traditioner införas.

När de gäller Pride så är detta en stor folkfestival och livsviktigt för många personer. Därför bör en dag i augusti, i anslutning till Stockholm Pride, vara en röd dag.
Senast redigerad av itsyourfault 2022-07-11 kl. 23:08.
Citera
2022-07-11, 23:06
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det är din åsikt.
Men matematiken talar ett annat språk.

Sedan kan man diskutera om det är muslimhat att vara emot kvinnoförtryck, dödsdomarna mot homosexuella. Att judar, kristna, budister o ateister förföljs. O att man mördar o utfärdar dödsdomar mot människor som ritar karikatyrer o skriver romaner….
Matematik? Då menar du någon långsökt statistikredogörelse om procentandel muslimer och födelsetal med tveksamma inslag, antar jag. Att reducera människor till statistisk data och förutsätta att dessa förblir just statiska är förenklat; ett typiskt tankesätt hos (totalitära) politiker.

Motstånd till kvinnoförtryck, dödsdomar mot homosexuella och att judar, kristna, buddhister och ateister förföljs har vi redan skydd mot i Sverige. Vad ska då politik vars mål är att göra det så obekvämt som möjligt för muslimer i Sverige eller bara skicka ut dessa på bryskast möjliga sätt ges inflytande? Denna politik skulle i praktiken innebära förtryck av muslimer.
Citera
2022-07-11, 23:07
Medlem
Vi har nog snart lika många muslimer som går till mosken som kristna som går till kyrkan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in