Citat:
Ursprungligen postat av
mrmoonlights
Poängen med röda dagar är att nästan alla ska kunna vara lediga samtidigt. Det är en del av vår nationella identitet. Ja, jag vet att det är hopplöst gammalmodigt och fjantigt att säga det, men vi har i många hundra år byggt upp en nationalstat som kallas Sverige, och en stor del av vårt kulturarv har sitt ursprung i den kristna kalendern. Precis som i Norge, på Island, i Finland och i Danmark. Men skillnaden är att man inte för några allvarliga diskussioner om att skrota sitt kulturarv till förmån för muslimer, som vi gör nu här i Sverige.
Jag förstår din poäng och tycker varken det är fjantigt eller gammalmodigt, men då ska man väl bestämma sig för att vara en konservativ nationalstat som vilar på kristen tradition och nu har ju Sverige valt en annan väg och då kan jag tycka att man får vara konsekvent i alla leden, därav min tidigare tanke om fritt val på x antal helgdagar per år beroende på trosbekännelse eller annan personlig preferens.
Sen kan jag ju personligen tycka att Sverige är ett helt uppochnervänt och identitetslöst land idag, men det är ju trots allt så ni själva röstat fram det till.
Jag lämnade det sjunkande skeppet för över ett decennium sedan, har aldrig sett tillbaka och kommer troligen aldrig återvända eftersom jag tycker så fundamentalt annorlunda än majoriteten i Svedala så det passar mig bättre att leva som jag vill nån annanstans