2022-07-11, 12:38
Medlem
Pillevickens avatar
Hej!
Jag har fiber grävt till huset(huvudbyggnaden) och min hyresgäst som bor i gårdshuset ca 20 meter ifrån huvudbyggnaden vill ha internet ner till sin lägenhet för att koppla in sin smart-tv. Hur får jag ner internet ner till gårdshuset smidigast? Ska jag be fiberleverantören att gräva en egen lina ner till lägenheten eller kan jag dra en vanlig nätverkskabel från huvudbyggnadens router ner till lgh? Eller andra tips?
Citera
2022-07-11, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillevicken
Hej!
Jag har fiber grävt till huset(huvudbyggnaden) och min hyresgäst som bor i gårdshuset ca 20 meter ifrån huvudbyggnaden vill ha internet ner till sin lägenhet för att koppla in sin smart-tv. Hur får jag ner internet ner till gårdshuset smidigast? Ska jag be fiberleverantören att gräva en egen lina ner till lägenheten eller kan jag dra en vanlig nätverkskabel från huvudbyggnadens router ner till lgh? Eller andra tips?

Gräva egen kabel är ett alternativ, ett annat alternativ är att skaffa något i stil med airfiber.
Citera
2022-07-11, 12:42
Medlem
Gladaluvans avatar
Jag (och många andra) avråder alltid till att dra en enkel nätverkskabel från en byggnad till en närliggande byggnad om det är olika användare i båda byggnaderna. Tänk på att om du belastar nätet tungt så får din hyresgäst segare nät, och vice versa. Ur en säkerhetsaspekt så är det också illa. Din hyresgäst (som allra troligast inte är en illasinnad datahacker) kan tack vare att sladden går från din router till hens router, avlyssna all din trafik, och vice versa.
Citera
2022-07-11, 12:42
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillevicken
Hej!
Det finns WiFi-länkar, typ små paraboler, som kan skicka signalen dessa avstånd.
Eller så köper du Ethernetkabel avsedd för utomhusbruk & gräver ner själv.
Citera
2022-07-11, 12:44
Moderator
Humbugs avatar
Här är väl wifi det billigaste alternativet. En vanlig TP-kabel är inte särskilt vädersäkrad, så du behöver införkaffa en något dyrare variant isåfall.

Kör wifi. Enkelt och bra.
Citera
2022-07-11, 12:44
Medlem
kl4sseKocks avatar
Fråga kan du alltid göra, men tror med största sannolikt att du själv kommer få dra en nätverkskabel till ditt extra hus.
Citera
2022-07-11, 13:27
Medlem
hashs avatar
Jag skulle gräva ner TP-kabel i en PEM-slang.
Såvida du inte har tillräckligt bra WIFI-utrustning, tveksam till att vanliga hemma-routers fixar detta som ett stabilt wifi-nät.
Citera
2022-07-11, 13:50
Medlem
PeterNosters avatar
Nätverkskabel klarar cirka 100 meter utan förlust så fiber behövs inte.

Alternativ till nätverkskabel, värt att prova, är Homeplug som kör via elnätet.
Förutsätter att elen är gemensam.

https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/lokala-natverk/homeplug--natverk-via-elnatet
Citera
2022-07-11, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gladaluvan
Jag (och många andra) avråder alltid till att dra en enkel nätverkskabel från en byggnad till en närliggande byggnad om det är olika användare i båda byggnaderna. Tänk på att om du belastar nätet tungt så får din hyresgäst segare nät, och vice versa. Ur en säkerhetsaspekt så är det också illa. Din hyresgäst (som allra troligast inte är en illasinnad datahacker) kan tack vare att sladden går från din router till hens router, avlyssna all din trafik, och vice versa.

Det är därför man sätter upp gästnätverk med QoS.
Citera
2022-07-11, 15:02
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gladaluvan
Kabeln är en fysisk anslutning. Sen hur man löser det säkerhetsmässigt beror inte på om man dragit en kabel eller inte. Det finns QoS-lösningar, bryggor, brandväggar och allt möjligt.

Jag skulle gräva ner en kabel, utan tvekan.
Citera
2022-07-11, 17:11
Medlem
Moottorijumalas avatar
Se bara till att skapa ett virtuellt nätverk (vlan) för din inneboende, på så sätt får ni lite bättre säkerhet då era enheter inte kan kommunicera med varandra. Man kan säkert göra detta i routern, annars får du inhandla en switch som du kan konfigurera. Jag hade dragit en ethernetkabel i gul slang, pajar den efter några år är det enkelt nog att dra den nya kabeln med hjälp av gamla.

Hyr en minigrävare, det är kul!
Citera
2022-07-11, 21:02
Medlem
Det är väl nästan billigast att gräva ner en nätverkskabel. Den har en livslängd på 20 år jämfört med en trådlös anslutning som troligen har kortare lvslängd.

30 meter = 370 kr https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/natverkskablar/natverkskablar-i-fardiga-langder/utp-natverkskabel-cat.-6-for-utomhusbruk-30-m-p69177?gclid=Cj0KCQjwlK-WBhDjARIsAO2sErT4Cew31f2gd_6xg QdMzLJ2NUxZVIKLooZoQq5sev5ABaCy5FRXTZIaApeFEALw_wc B&gclsrc=aw.ds

Läggs lämpligen i en PEM-slang som kostar lika mycket. Det är väl gräsmatta så det går nog lätt att gräva. Du behöver ju inte gräva så djupt utan en dm räcker i värsta fall och bara 1 dm bredd.

Lägger du i PEM-slang så behöver du inte gräva igen om nätverkskabeln skulle gå sönder utan då drar du bara en nu kabel genom röret med hjälp av ett snöre. Undvik därför om möjligt skarpa böjar.
Senast redigerad av Mynicname 2022-07-11 kl. 21:09.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in