2022-07-11, 05:51
Medlem
Hej.

Det låg ett nytt mail o inkorgen idag. Innehållet var:
" We received a request to reset your password on BestBuy.com®.

However, we don't have an account associated with this email address."

Känner inte igen att jag har besökt detta. Brukar det öht komma sådana här mail om man försöker skapa konton på fel adress?

Jag tänker mest att någon som sett min mailadress försöker med något skumt ...
Citera
2022-07-11, 07:08
Medlem
Kommissarie.Hybriss avatar
Kan vara så att din info har läckt ut från nån hackad databas och någon försöker logga in på diverse sidor med uppgifter dom har hittat i en annan databasläcka.

https://haveibeenpwned.com/ och andra liknande sidor är ställen man kan kolla upp sådant på. Iallafall om databasen man finns i har blivit publicerad av någon.
Citera
2022-07-11, 07:47
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojelun
Hej.

Det låg ett nytt mail o inkorgen idag. Innehållet var:
" We received a request to reset your password on BestBuy.com®.

However, we don't have an account associated with this email address."

Känner inte igen att jag har besökt detta. Brukar det öht komma sådana här mail om man försöker skapa konton på fel adress?

Jag tänker mest att någon som sett min mailadress försöker med något skumt ...
Låt mig gissa...

Du har inte haft med bestbuy alls att göra.

Det finns en bifogad länk i mailet som du "ska" klicka på, men som vid granskning av vart den leder antingen leder till nån bitly-adresss, alternativt nåt skit i ryssland?

Mailet har avsändaren wehfbcvjhjrjoweikftr.com eller nåt liknande, men det påstås komma från bestbuy ändå?

Gissningsvis har du reggat dig på nån annan sida nånstans nån gång i tiden. Den databasen som huserade dina uppgifter har sedan läckt nånstans på grund av nåt hack eller nåt annat liknande. För din del är det i det närmaste omöjligt att ta reda på varifrån denna läcka har uppstått.

Det som hänt sedan är att man har snurrat igenom listan på mailadresser och sedan skickat samma skit till allihop. Idén är att nån eller nåra i listan eventuellt har haft med bestbuy att göra och sen är så korkade att de klickar på den bifogade länken.

Klassisk phishing och spam med andra ord.
Släpp detta och gå vidare med ditt liv så blir det mycket enklare för dig.
Citera
2022-07-11, 09:07
Medlem
AngieDs avatar
givetvis inte ett mail ifrån bestbuy, kasta och blocka!

snabb googling (som du borde ha gjort, det gör jag alltid vid sådana här mail)

https://www.planetofreviews.com/best...d-reset-email/
Senast redigerad av AngieD 2022-07-11 kl. 09:10.
Citera
2022-07-11, 11:19
Moderator
vhes avatar
Det kan i ärlighetens namn vara någon som tror de har din mailadress och försökt sig på en återställnng. Världen är (på allvar) full av folk som tror de har mailadresser de inte har.

Men det spelar ingen roll, det enda vettiga är fortfarande att kasta mailet och gå vidare.
Citera
2022-07-11, 12:43
Medlem
Astralhopps avatar
Låter som reklam - släng det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in