2022-07-11, 20:31
Medlem
Kungabloggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Han har en film från Lysekil 2015. Den kanske ger en bild av vilken typ av dyk han var ute på den här gången också.
Gissar att det var något mer spektakulärt och unikt för platsen med tanke på att han dykt mycket och mycket i hans liv verkar ha handlat om just dykning.

Förstår inte riktigt vad som lockat ner dem på 90 meters djup. Men något bra intressant mål borde det handla om.

Gissar att något gått snett för den ene och den andre försökt hjälpa till men inte lyckats.
Citera
2022-07-11, 20:54
Medlem
R*smus R*vnsborg håller ju i CCR Trimixkurser på JJ och han verkar ha någon sorts insikt/vetskap om vad som hänt vid olyckan enligt sin FB.

"Hej alla vänner. Jag har fått mycket frågor om olyckan i Ormestad, min telefon glöder, jag vill bara meddela att jag och Carina är ok. Återkommer."
Citera
2022-07-11, 21:32
Medlem
Exe verkar ha dykt med JJ-CCR in minst några år iallafall. Han har dykt en massa i Gullmarn tidigarelägga också, så det är en rutinerad dykare det handlar om.

Kan han försökt hitta eller rädda den svenske dykaren ”för länge”?

Otroligt sorglig olycka.
Citera
2022-07-11, 22:56
Medlem
Följt tråden men hänger inte med, kan någon summera?

1 död: funnen?
1 missing: avbruten sökinsats?
1 som kom upp och larmade: inga skador?
Citera
2022-07-11, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EMexperten
Följt tråden men hänger inte med, kan någon summera?

1 död: funnen?
1 missing: avbruten sökinsats?
1 som kom upp och larmade: inga skador?

Så vitt jag sett i tråden och via nyheter, enbart dom 2 första raderna. Hur larmet kom in såg jag aldrig på nyhetssajterna eller här.
Citera
2022-07-11, 23:58
Medlem
Scapulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
Så vitt jag sett i tråden och via nyheter, enbart dom 2 första raderna. Hur larmet kom in såg jag aldrig på nyhetssajterna eller här.
"Larmet kom till räddningstjänsten strax före klockan tre på söndagseftermiddagen. Enligt Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningscentral ska en kvinna ha stött på en dykare som kommit upp till ytan och bett henne att larma räddningstjänst då han tappat bort sina kamrater"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...re-i-uddevalla

Tre dykare totalt, en oskadd, en avliden och en ännu ej funnen.
Citera
2022-07-12, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scapula
"Larmet kom till räddningstjänsten strax före klockan tre på söndagseftermiddagen. Enligt Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningscentral ska en kvinna ha stött på en dykare som kommit upp till ytan och bett henne att larma räddningstjänst då han tappat bort sina kamrater"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...re-i-uddevalla

Tre dykare totalt, en oskadd, en avliden och en ännu ej funnen.
Tack. Så denna dykare klarade sig?

Men .. var var dykbåten, hade dom ingen som helst annan personal kring sig? Hur kom dom ens ut? Nu blev detta ännu rörigare imo.
Citera
2022-07-12, 00:37
Medlem
Ja, han såg ut att vara säker dykare, men hur mycket erfarenhet har han på 90 meter? Det måste vara helt annorlunda....

Jag är ingen dykguru, har ca 100 dyk i Sverige, på vintern etc men jag kan tänka mig att gå ner till 90 meter är en helt annan sak än att som jag dyka 30-40 meter på luft. Såg inte hur många såna djupdyk han gjort?

Sen kan jag säga att dyka i Sverige är jävligt skönt, kan vara bra sikt från slutet av september (dök i Stockholmsområdet), vrak, fiskar m.m.
Citera
2022-07-12, 08:10
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigHail
Vad är det som händer när flera skadar sig eller dör i vattnet samtidigt?

Är det strömmar som tar hela gruppen eller vad är det som händer egentligen?

Det har konstaterats att det är mycket strömt på platsen. Vilket kanske kan förklara att den förste döde hittades c:a 1 km från dykplatsen.
Senast redigerad av Starback 2022-07-12 kl. 08:15.
Citera
2022-07-12, 11:16
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Det har konstaterats att det är mycket strömt på platsen. Vilket kanske kan förklara att den förste döde hittades c:a 1 km från dykplatsen.

Ja. Men om en erfaren dykare driver iväg med strömmen har det som regel redan hänt något; skulle jag tro. Man dyker inte 90m utan att ha kollat strömmarna innan. Dessutom, om man driver iväg med strömmen kan man fortfarande fullfölja sin dekompression. Min gissning är att något redan gått fel, och det var därför han hittades 1km bort, inte tvärt om.
Citera
2022-07-12, 12:07
Medlem
Frågan är väl vem/vilka som drivit iväg! Den överlevande larmade inte själv, utan stannade en förbipasserande kvinna och bad henne larma sjöräddningen! Kan det vara den som drivit iväg norrut från de andra och tagit sig upp på land vid Ormestad! Många dyk görs ju från Hällebäck och Jordfall. Ormestad ligger en dryg km norr om Hällebäck och Jordfall ytterligare en dryg km söder om Hällebäck.

De hade ju ingen båt, som de dök från och måste haft en bil stående någonstans med t ex mobiltelefoner m m och stod den i Ormestad kanske den som nu saknas hade bilnyckeln, då inte den andre kunde larma med mobiltelefon själv. Annars kan bilen stått vid Hällebäck. Troligen befann sig personen i djup chock också.

Bara en tanke!
Senast redigerad av Cre8iv 2022-07-12 kl. 12:11.
Citera
2022-07-12, 13:04
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cre8iv
Frågan är väl vem/vilka som drivit iväg! Den överlevande larmade inte själv, utan stannade en förbipasserande kvinna och bad henne larma sjöräddningen! Kan det vara den som drivit iväg norrut från de andra och tagit sig upp på land vid Ormestad! Många dyk görs ju från Hällebäck och Jordfall. Ormestad ligger en dryg km norr om Hällebäck och Jordfall ytterligare en dryg km söder om Hällebäck.

De hade ju ingen båt, som de dök från och måste haft en bil stående någonstans med t ex mobiltelefoner m m och stod den i Ormestad kanske den som nu saknas hade bilnyckeln, då inte den andre kunde larma med mobiltelefon själv. Annars kan bilen stått vid Hällebäck. Troligen befann sig personen i djup chock också.

Bara en tanke!

Den som drev iväg var antagligen redan illa ute innan den drev iväg.

Den som kom upp kan mycket väl ha varit 100% inställd på att larma själv, men det var snabbare att be en förbipasserande. Han kanske hade både bilnycklar och mobil i fickan, han kanske till och med var precis vid bilen.

Det går liksom inte dra många slutsatser alls just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in