2022-07-10, 18:36
Medlem
Eustaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Att Turing-test skulle avgöra denna fråga.
Fast Turing-testet handlar väl om att "bevisa" att maskiner kan sägas ha mänsklig intelligens (enligt honom), och inte medvetande? De är väl knappast synonymer?
Citera
2022-07-10, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eustache
Fast Turing-testet handlar väl om att "bevisa" att maskiner kan sägas ha mänsklig intelligens (enligt honom), och inte medvetande? De är väl knappast synonymer?
Ja, medvetande är inte en nödvändighet för intelligens.
Citera
2022-07-10, 18:39
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Medvetande är bara förmågan att analysera vad som händer i omgivningen och utifrån denna information producera lämpliga handlingar. Om en maskin kan interagera med omgivningen på en lika avancerad nivå som vi människor kan göra så har den därmed samma medvetandenivå som oss.

En mycket dålig definition.
Termostaten på elementet bredvid mig analyserar temperaturen i rummet och utifrån det utför den en lämplig handling - öppnar eller stänger för varmvattnet.

Jag vill bestämt hävda att termostaten saknar medvetande.
Citera
2022-07-10, 18:41
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Jo. Medvetande är en förutsättning för intelligens. Annars är det det bara ett avancerat lexikon.
Citera
2022-07-10, 18:46
Medlem
Eustaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Läste lite mer om Turing-testet nu:

"Testet bygger på frågan han ställde sig: "Kan maskiner tänka?" Han menade att om en människa konverserar med en maskin (via dator, via länk) och inte kan avgöra om det är en maskin eller människa, uppfylls kriteriet för mänsklig intelligens."

Det verkar faktiskt som att han någonstans menar att det är bevisat att om man inte kan avgöra om det är en maskin eller en människa "man har att göra med" i ett givet experiment så kan maskinen tänka. Det är ju lika absurt som att påstå att chattsupporten på tele2 där man får beskriva sitt problem för en dator innan man får prata med en riktig människa skulle vara medveten, eller att den kan tänka. Det kan den såklart inte, utan den är programmerad att bete sig på ett visst sätt, och kan aldrig göra egna, fria val. Därför är den inte medveten.

Att en maskin kan utföra exakt samma handlingar som en medveten människa betyder givetvis inte att maskinen är medveten, eller att den kan tänka. Maskiner kan inte tänka, eftersom dom inte är medvetna. Dom har ingen egen inre värld, dom har heller ingen förmåga till självreflektion, som en människa har. De kan heller aldrig drömma (för att kunna drömma krävs ett medvetande).
Senast redigerad av Eustache 2022-07-10 kl. 18:50.
Citera
2022-07-10, 18:48
Medlem
Eustaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jo. Medvetande är en förutsättning för intelligens. Annars är det det bara ett avancerat lexikon.
Absolut är det så! Men man kanske kan argumentera att detta beror på vilken typ av medvetande vi talar om. Självmedvetande t ex är inte en förutsättning för intelligens då många djur är relativt intelligenta, men saknar självmedvetande.
Citera
2022-07-10, 18:50
Medlem
Hussefars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Eftersom detta ligger under filosofi, så vill jag bara påpeka att du inte alls kan veta att du är medveten, och du kan definitivt inte bevisa det för någon, även om du, liksom jag, kan vara övertygad om det.

"Mitt medvetande talar om för mig att jag har ett medvetande..."
Du förstår problemet?

Hänger med på vad du säger. Att det är omöjligt för mig att bevisa för någon annan att jag är medveten likaså som det är för dig att bevisa för mig att du är det.

Men man man utgår ifrån jaget så är jag (i denna stund) medveten om att jag har ett jag. Vilket jag som får mig att tänka de tankar jag tänker för stunden går givetvis att spekulera i oändlighet. Intressant.
Citera
2022-07-10, 18:51
Citat:
Ursprungligen postat av Eustache
Leva upp till? Vi kommer aldrig att kunna skapa en medveten AI över huvud taget. Inte ens ett "svagt" medvetande, typ ett djurs. Exakt hur skulle det gå till?
Så intressant med människor som dig "Vi kommer aldrig..." Om mänskligheten finns om 100 000 år vad fan vet du om vad de kommer att kunna skapa???
Citera
2022-07-10, 18:57
Medlem
Hussefars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fummy
Jo det spelar en väldigt stor roll om varför eftersom du undrar om det går att bevisa.
Ska någon bevisa något stämmer och ta reda på fakta som stämmer överens med kriterier som går att uppfylla så spelar det en enormt stor roll hur man ska tolka frågan ifrån första början.

Så varför ska man bevisa detta? Är det för se om man kan tillverka syntetiska varianter av själar eller vadå?

Finns nog lika många svar på den frågan som det finns skäl till att ställa den. Visst går det att spinna vidare på det ljulet angående själar.
Citera
2022-07-10, 19:10
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hussefar
Hänger med på vad du säger. Att det är omöjligt för mig att bevisa för någon annan att jag är medveten likaså som det är för dig att bevisa för mig att du är det.

Men man man utgår ifrån jaget så är jag (i denna stund) medveten om att jag har ett jag. Vilket jag som får mig att tänka de tankar jag tänker för stunden går givetvis att spekulera i oändlighet. Intressant.

Problemet med jaget, hjärnan och medvetandet är ju att de är allt annat än objektiva.
Läste en gång om en hjärnforskare som påpekade att problemet med hjärnforskning är att den görs med hjärnor, och därmed blir forskningen alltid subjektiv.

Vad gäller bevis för medvetandet har vi följande påstående:

"Jag är en gigantisk varelse med en hjärna stor som ett solsystem, och som i dina ögon liknar en sköldpadda.
Just nu sover jag, och jag drömmer allt som du ser, tänker, känner och på andra sätt upplever.
När jag vaknar kommer allt att försvinna såsom man glömmer en dröm."

Osannolikt?
Ja, absolut.
Men varken du eller jag kan bevisa att det är osant, eller hur?
Citera
2022-07-10, 19:19
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Då är bara för dig att visa att det där "om" är sant. Det behöver ju inte vara så att en enda människa har total förståelse för hur vår hjärna fungerar utan det räcker om forskarkollektivet har det, där enskilda forskare bara förstår en liten bit var. Ja, egentligen behövs knappast ens det. Måste man verkligen förstå exakt hur den mänskliga hjärnan fungerar för att kunna skapa ett medvetande?
Världens neuroforskare anser i alla fall att det är så.

“It may well be possible that while in principle we can sort of understand how the brain works, given its vast complexity, humans may never fully understand,”

"The details of the brain may be way beyond human capacity and capability to understand, so we may more and more need to rely on computer models to give us correct answers without us knowing why those particular answers are correct.”

https://alleninstitute.org/what-we-d...euroscientists

Oavsett vilken "nivå" av AI-medvetande någon påstår sig ha skapat, så kommer vi aldrig kunna veta om det är ett "äkta" medvetande eftersom vi inte ens vet hur våra egna, och djurens, medvetanden fungerar.
Citera
2022-07-10, 19:27
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Världens neuroforskare anser i alla fall att det är så.

“It may well be possible that while in principle we can sort of understand how the brain works, given its vast complexity, humans may never fully understand,”

"The details of the brain may be way beyond human capacity and capability to understand, so we may more and more need to rely on computer models to give us correct answers without us knowing why those particular answers are correct.”

https://alleninstitute.org/what-we-d...euroscientists

Oavsett vilken "nivå" av AI-medvetande någon påstår sig ha skapat, så kommer vi aldrig kunna veta om det är ett "äkta" medvetande eftersom vi inte ens vet hur våra egna, och djurens, medvetanden fungerar.

Vilket öppnar för frågan om medvetandet är relativt och om en AI kan uppnå en högre nivå än vi människor, och vad det i så fall skulle innebära...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in