Citat:
Ursprungligen postat av
Opaque
Kan ta mig som exempel. Bor på 50 m2 i ett "gammalt" miljonprogramsområde,
Mitt kontrakt med hyresvärden : Värme och varmvatten ingår i hyran . Inte El. Men där hade jag sådan flax att jag bundit mig på ett 3-års fastpris förra hösten (Långt innan Ukrainakriget och skenande elpriser på riktigt) på 45 öre kwh
Så, frågan i tråden är : Hur snabbt kan hyresvärdarna vilja kompensera sig (från en månad till en annan?) ? Fråga 2 : Någon som känner till skvallret om hur det resoneras just nu bland hyresvärdar ?
Hyresvärdsrna kommer vilja kompensera sig för ökade energipriser, dyrare vatten och sophantering, dyrare fjärrvärme, ökade räntekostnader, ökade drivmedelspriser då området måste skötas, ökade priser på hantverkartjänster och material till underhåll, reparationer och byggnationer, ökade löner till anställda och administration, styrelsearvoden och allt annat som kostar i allmännyttan. Privata hyresvärdar lär gå samma väg då allmännyttan är "märket" för branschen. De som bor i bostadsrätt kan dock råka än mer illa ut beroende på hur skuldsatt föreningen är och hur stor underhållsskuld den har. Villaägarna har redan känt av problemen med ökande kostnader, då de inte har en värd eller förening som buffert mot alla försämrade förutsättningar, så de har det inte mycket lättare. Hur man än vänder sig har man rumpan bak.