2022-07-09, 20:56
Medlem
Opaques avatar
Kan ta mig som exempel. Bor på 50 m2 i ett "gammalt" miljonprogramsområde,

Mitt kontrakt med hyresvärden : Värme och varmvatten ingår i hyran . Inte El. Men där hade jag sådan flax att jag bundit mig på ett 3-års fastpris förra hösten (Långt innan Ukrainakriget och skenande elpriser på riktigt) på 45 öre kwh

Så, frågan i tråden är : Hur snabbt kan hyresvärdarna vilja kompensera sig (från en månad till en annan?) ? Fråga 2 : Någon som känner till skvallret om hur det resoneras just nu bland hyresvärdar ?
Citera
2022-07-09, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Kan ta mig som exempel. Bor på 50 m2 i ett "gammalt" miljonprogramsområde,

Mitt kontrakt med hyresvärden : Värme och varmvatten ingår i hyran . Inte El. Men där hade jag sådan flax att jag bundit mig på ett 3-års fastpris förra hösten (Långt innan Ukrainakriget och skenande elpriser på riktigt) på 45 öre kwh

Så, frågan i tråden är : Hur snabbt kan hyresvärdarna vilja kompensera sig (från en månad till en annan?) ? Fråga 2 : Någon som känner till skvallret om hur det resoneras just nu bland hyresvärdar ?

Hyresvärdsrna kommer vilja kompensera sig för ökade energipriser, dyrare vatten och sophantering, dyrare fjärrvärme, ökade räntekostnader, ökade drivmedelspriser då området måste skötas, ökade priser på hantverkartjänster och material till underhåll, reparationer och byggnationer, ökade löner till anställda och administration, styrelsearvoden och allt annat som kostar i allmännyttan. Privata hyresvärdar lär gå samma väg då allmännyttan är "märket" för branschen. De som bor i bostadsrätt kan dock råka än mer illa ut beroende på hur skuldsatt föreningen är och hur stor underhållsskuld den har. Villaägarna har redan känt av problemen med ökande kostnader, då de inte har en värd eller förening som buffert mot alla försämrade förutsättningar, så de har det inte mycket lättare. Hur man än vänder sig har man rumpan bak.
Citera
2022-07-09, 21:13
Medlem
Hyrorna får ej höjas under avtalad period oavsett prishöjningar etc.
Däremot lär fastighetsägarna kräva rejäla höjningar vid nästa års hyresförhandlingar.....
Citera
2022-07-09, 21:22
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balderis
Hyrorna får ej höjas under avtalad period oavsett prishöjningar etc.
Däremot lär fastighetsägarna kräva rejäla höjningar vid nästa års hyresförhandlingar.....

Aha. Ok. Då blir det andra bullar för 2023 först räknade jag ut. En dum fråga : Kan hyresvärdar vilja kompensera sig för föregående års ökade utgifter och lägga det ovanpå det nya kravet för nästa år ? Eller är de tvungna att ta förlusten och skriva av den ?
Citera
2022-07-09, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Aha. Ok. Då blir det andra bullar för 2023 först räknade jag ut. En dum fråga : Kan hyresvärdar vilja kompensera sig för föregående års ökade utgifter och lägga det ovanpå det nya kravet för nästa år ? Eller är de tvungna att ta förlusten och skriva av den ?

Retroaktiv förhandling finns inte.
Förhandling sker på gällande "läget".
Citera
2022-07-10, 12:08
Medlem
Tranquility Bass avatar
Som andra redan skrivit så kommer kravet i nästa hyresförhandling. Normalt har man ettåriga avtal men även tvååriga kan förekomma. Vid förhandling får hyresvärden visa på att man fått ökade kostnader eller att det under det kommande året kommer bli ökade kostnader. Sedan blir det förhandling och man kommer oftast överens om en justering som ligger en bit från hyresvärdens krav. Under förhandlingen brukar hyresvärden oftast ta på sig offerkoftan och säga att vi måste får X procent annars kommer allt gå åt pipan.

Förhandlingen brukar sedan sluta på ungefär en hälften så stor höjning och inget går åt pipan för det. Det har väl aldrig varit så populärt att äga hyresrätter som nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in