2022-07-09, 21:26
Medlem
Den förra versionen av Land Rover defender hade flera plana ytor, till skilnad från andra bilar som alltid har krökta, pressade plåtar. Dörrarna på defendern kom ut synligt buckliga från fabriken.

Golfbollsgropar gör ingen aerodynamisk nytta på annat än golfbollar.
Citera
2022-07-09, 21:26
Medlem
Det är bara antikt konstruerade husvagnar som har kulhamrade plåten.

Modernt konstruerade har släta sidor i glasfiberarmerad plast (precis som taket är konstruerat i nästan alla husvagnar).

En del märken har släta sidor men har valt att göra det i slät aluminiumplåt och då får man undvika att titta för hårt på väggen för annars blir det väl synliga märken.
Citera
2022-07-09, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det står en äldre husbil märke Fiat på min gata. Jag passade på att ta en kik på dess plåt. Nog var den knottrig. Och även i fronten. Här misstänker jag dock att det beror på att husbilar är byggda på annat sätt än husvagnar, typ att ytterplåten bara är ett yttersta kosmetiskt lager eller något liknande.

Men det är ju draget ur röven.

Äldre husbilar är ju i princip en husvagn med motor. Nyare är byggda mer som en lastbil med en husvagn på flaket
Citera
2022-07-09, 23:45
Medlem
Senare årsmodeller av Kabe och Polar finns med slät plåt.
Vist döjer kulhamrad plåt lite skavanker men på en lång vagn syns reglarna ofta ändå
Citera
2022-07-09, 23:57
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Bra förslag. Till dem vill jag också lägga att det förmodligen effektivt döljer oundvikliga småskador, bucklor, och ojämnheter i så tunn aluminiumplåt. Stenskott hade nog sett ut som rena meteoritkratrar om plåten var slät.
Så kan det absolut vara.
Är själv verksam inom fordonsindustrin och skulle våra produkter ens ha en antydan till något sådant fick vi nog klappa igen.
Våra kunder är extremt petiga, framför allt på ytfinish och färgöverenstämmelse på fordonet.
Citera
2022-07-10, 00:40
Medlem
-Andreas-s avatar
Pga bättre aerodynamik o lättare vikt på ekipaget.
Citera
2022-07-10, 00:50
Medlem
boqpods avatar
Okej, 3 sidor skrivet där de som har rätt bara har hälften rätt, så jag måste bara korrigera tråden en aning.
Det är INTE plåt!

Det är plast ytterst. Sandwich-konstruktion med ”frigolit” och plast. Någon plåt är det inte tal om.

Klart slut.
Citera
2022-07-10, 01:05
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Okej, 3 sidor skrivet där de som har rätt bara har hälften rätt, så jag måste bara korrigera tråden en aning.
Det är INTE plåt!

Det är plast ytterst. Sandwich-konstruktion med ”frigolit” och plast. Någon plåt är det inte tal om.

Klart slut.
Klart det inte är plåt, var väl ett halvt århundrade sedan man övergick till plaster?
Hade varit väldigt krävande att underhålla, tungt att asa runt på samt lett till högre bränsleförbrukning om det fortfarande var krom o glans som gällde.
Citera
2022-07-10, 01:18
Medlem
Gabriel Knights avatar
Trabant hade väl en kaross av papp eller minns jag fel? Jag vet inte om det förändrade vikten så nämnvärt eller om karossen hade blivit lättare och framför allt mer stabiliserad med kulhamrad tunn plåt. Papp inte det mest stabila material man kan ha till kaross i en bil?
Citera
2022-07-10, 01:43
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Trabant hade väl en kaross av papp eller minns jag fel? Jag vet inte om det förändrade vikten så nämnvärt eller om karossen hade blivit lättare och framför allt mer stabiliserad med kulhamrad tunn plåt. Papp inte det mest stabila material man kan ha till kaross i en bil?
Billiga sorters plaster, hade Trabanterna.
Funkade liksom, låg vikt i kombination med liten (tvåtakts)motor, men kanske inte optimalt vid trafikolycka a la frontalkrock med tex en Audi Quattro.
Citera
2022-07-10, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Det är INTE plåt!

Klart slut.

Citat:
Ursprungligen postat av -Andreas-
Klart det inte är plåt, var väl ett halvt århundrade sedan man övergick till plaster?
Hade varit väldigt krävande att underhålla, tungt att asa runt på samt lett till högre bränsleförbrukning om det fortfarande var krom o glans som gällde.

Där har ni fel. Det finns tyvärr ett antal märken som har tunn slät alumniumplåt som väggar.
Citera
2022-07-10, 10:26
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skynet-bot
Där har ni fel. Det finns tyvärr ett antal märken som har tunn slät alumniumplåt som väggar.
Lycka till att hålla en airstream snygg säger jag bara...

https://alltomelbil.se/wp-content/up...am-estream.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in