• 1
  • 2
2022-07-09, 15:16
Medlem
Flufffens avatar
Räknas Danmark?

Jag kommer ihåg första gången jag gick in i deras fix-lokaler på Istedgade och startade ett "konto" (personal efterfrågade lite uppgifter såsom nationalitet, ålder samt hur länge man missbrukat men man behövde aldrig visa upp ID eller nålstick i armen) för att få tillgång till deras lokaler och där kunde man sen sitta inne i värmen och skjuta i sig sitt knark. Det kändes overkligt att man en knapp timme från sitt hem i Sverige kunde sitta i en lokal omgärdad av sjukvårdspersonal och skjuta heroin. Snart 10år sedan man var aktiv i skiten så det kanske ser annorlunda ut idag.

Vill du ha verktyg (kanyl och pump) i Sverige så får man gå till ett sprututbytesprogram och snällt visa upp sina stickmärken samt ge upp sin anonymitet. Vill man ha verktyg i Danmark så går man till Maendenes Hjem på Istedgade i Köpenhamn (finns säkerligen andra platser i DK där det funkar på samma sätt) och där finns allt man behöver i stora förvaringslådor av plast precis innanför dörren och det är fritt fram för vem som helst att plocka med sig allt man behöver. Man kan även köpa verktyg i danska apotek till skillnad mot svenska.

Två grannländer som är ganska lika varandra men där narkotikapolitiken skiljer sig åt som natt och dag.
Citera
2022-07-09, 15:20
Medlem
StudiumValors avatar
Afghanistan.
Citera
2022-07-09, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyssases
Vad jag vet så är endast braj o magisk svamp lagligt i Nederländerna. Typ kokain är strängt förbjudet o tror det gäller på flera av länderna i listan

Ja, kokain var något man fick smyga med i Colombia, iaf när jag var där för tre år sedan.
Försökte googla ev legalisering för eget bruk men hittade mest förslag på sådan lag från div politiker.
Citera
2022-07-09, 18:40
Medlem
RBRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungfittan
Vet inte om det finns en samlingstråd för detta men tycker det behövs.

Vilka länder kan man knarka i utan att åka fast, även om man gör det inför polisens ögon?

Här har vi ju en lista efter en snabb googling:

Countries (and States) that have decriminalised drugs

Antigua + Barbuda
Argentina
Armenia
Australian States: South Australia, Australian Capital Territory, Northern Australia
Belize
Bolivia
Chile
Colombia
Costa Rica
Croatia
Czech Republic
Estonia
Germany
Italy
Jamaica
Mexico
Netherlands
Paraguay
Peru
Poland
Portugal
Russian Federation
South Africia
Spain
Switzerland
United States of America: Alaska, California, Colorado, Connecticut, Delaware, Hawaii, Illinois, Maine, Maryland, Massachusetts, Nervada, New Hampshire, New Mexico, New York, Oregon, Rhode Island, Vermont, Washington D.C.
Uruguay
Virgin Islands (US Territory)

I de flesta länder ovan så gäller det inte bara brajj utan även tunga droger. Det är inte lagligt men inte olagligt heller (såvida man inte säljer), man åker inte fast för bruk.

Någon med mer insikter och erfarenheter?

Portugal är ett föregångsland som tar hand om sina medborgare medan Sverige kriminaliserar dom och låter de dö !

Sedan är det väl enkom Svennebananer som använder termen knarka
Citera
2022-07-09, 20:06
Medlem
Norge är väl lite halv okej nu. Inte lagligt men polisen ska inte bry sig om man har under 10g på sig om ja förstått rätt?
Citera
2024-02-27, 05:38
Medlem
hippien47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
I Danmark är det lagligt att använda, men olagligt med innehav

Stämmer detta? Försökt googla men hittar inget om detta. Får man vara hög på kokain i Danmark utan att riskera straff?
Citera
2024-02-27, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippien47
Stämmer detta? Försökt googla men hittar inget om detta. Får man vara hög på kokain i Danmark utan att riskera straff?

Min kusin arbetar som advokat i Danmark. Han garvade röven av sig när jag sa att man kunde straffas för att ha substanser i kroppen. Så nej sålänge du inte har några droger på dig så är det lugnt.
Citera
2024-02-27, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippien47

Nej – inte om du kör bil:

https://sikkertrafik.dk/rad-og-viden...r-narkokorsel/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här