• 1
  • 2
2022-07-09, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mittriktiganamn
Om man säger att man tyvärr inte har legitimation på sig vad händer då? Blir man tagen av ordningsvakter när man går av? Åker polisen ut på en sån grej?

Ordningsvakt eller polis åker ut på sådant, de är dessa som verkställer tilläggsavgiften om du nu vägrar betala eller visa ID. Brukar också alltid finnas ett par väktare i närheten som vill synas av någon konstig anledning. Ska du nu spela dum och försöka slingra dig är det bäst att försöka vara snäll och be om att få gå av på nästa hållplats för att köpa en biljett till nästa tåg eller liknande, möjligt att det är svårare nu eftersom de har kroppskameror m.m. på SJ. SJ har vidare konduktörer som kollar biljetter efter varje hållplats så det är idiotiskt i sig att försöka planka där. Skulle du få en lapp där denne ber dig skriva dina personuppgifter så är mitt råd att skriva rätt namn eftersom du annars kan göra dig skyldig till urkundsförfalskning eller så skriver du ingenting men då kommer såklart ordningsvakt/polis vänta på nästa hållplats.
Senast redigerad av sweetcrypto 2022-07-09 kl. 03:08.
Citera
2022-07-09, 03:14
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zitilites
Senaste jävla gångerna jag rest med tåg (över 4 timmars resa) kom det inte ens någon kontrollant. Den ända gången jag såg en kontrollant som bara gick förbi mig. Hade lätt kunnat spara över 2 tusenlappar på resor genom att skitit i biljett.

Men upp till dig om det är värt att chansa

Detta retar mig också… Åker tåg åtminstone en gång i månaden och det känns som att de inte kontrollerar biljetten ens 50% av alla resor.

Sen påmindes jag av kraftfoders inlägg angående att köpa biljett ombord. Vet inte om det är möjligt längre men det gjorde man ju ofta i sina yngre dagar, minns inte om jag någonsin åkt gratis på det sättet men det är inte omöjligt.
Citera
2022-07-09, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mittriktiganamn
Vad händer och hur sannolikt är det att åka fast när man plankar på SJ-tåg? Dela gärna med et av framgångsrika strategier.

Tack på förhand
Mvh
Mittriktiganamn

Jag åker ganska ofta tåg med SJ och min uppfattning är att under Covidperioden såg jag sällan nån konduktör som kollade biljetter. Det ropades ut i högtalarna att om man satt på sin bokade plats så var de nöjda. Nu i sommar har jag under fyra veckor åkt långa sträckor med tågbyte och där var det biljettkontroll på samtliga tåg.
Har också varit med om att tre personer från nåt land långt borta i världen som åkte utan biljett blev hämtade av polis vid nästa station.
Citera
2022-07-09, 11:14
Medlem
Zitilitess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel

Sen påmindes jag av kraftfoders inlägg angående att köpa biljett ombord. Vet inte om det är möjligt längre men det gjorde man ju ofta i sina yngre dagar, minns inte om jag någonsin åkt gratis på det sättet men det är inte omöjligt.

Jag tror tyvärr inte det är möjligt längre
Citera
2022-07-09, 13:19
Avstängd
moshans avatar
Du blir avslängd på närmaste station.
Citera
2022-09-03, 23:25
Medlem
Ingen biljett på SJ,, ,du går gå av vid nästa station,,,deg är allt
Citera
  • 1