• 1
  • 2
2022-07-20, 03:25
Medlem
Vaclav-Korunkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DesertBeagle
Vi är säkert många här med en massa utbildning i bagaget. Det finns säkert många med mig med utbildning som har lett ingenstans, eller utbildning som vi skaffat oss som visade sig - suga. Och som vi ångrar idag. Jag tänker att detta kan bli en rolig tråd där vi tillsammans bekänner vad vi pluggat - och varför vi ångrar det idag.

TS börjar…
Efter lumpen och utlandstjänst så började livet för DesertBeagle som socionom vid sisådär 25 års ålder. 3.5 år på universitetet för det. Det är en ok utbildning, inget ont om den, men för mig var det helt fel, vilket jag fattade efter ungefär ett år in. Jag hatade verkligen skiten. Det var jag och två andra killar plus sen 35 tjejer i klassen. Men som den karlakarl som man är ger man ju inte upp - så jag läste klart utbildningen och tog min bachelor. Kom ut i yrkeslivet efter utbildningen och hoppade runt i ett par olika kommuner. Sthlms förorter, Salem och Botkyrka bl.a. Satt mest och surfade flashback på mitt kontor. Det blev inte mycket gjort kan jag säga.. Trots det var jag väldigt omtyckt av mina klienter. Jag fick till och med julklappar av några av dom.

Fyll på. Jag vill höra era bästa misstag.

Journalisthögskolan. Världens tråkigaste jobb.
Citera
2022-07-22, 11:11
Medlem
Nu kanske inte mitt val platsar riktigt i tråden, men på sätt och vis så kan jag ångra att jag läste min master på industriell ekonomi.

Av utbildningen var väl halva innehållet bra och resterande halva behöver förbättras.
Störst besvikelse val när man kom ut och började jobba. Trots att jobb-beskrivningen förväntade sig "högskolestudier eller motsvarande" fick man jobba med personer som jobbat sig uppåt från golvet. När man diskuterar med dessa personer som inte har en "management approach" på att lösa problem likt vi hade i skolan, så går det helt enkelt inte att diskutera när man pratar helt olika språk.
Citera
2022-07-22, 16:01
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Får man fråga hur du lyckades bli så omtycket av dem när du knappt jobbade, heh?

Kommunala anställningar har inte samma prestationskrav som inom privat sektor
Citera
2022-07-22, 19:21
Medlem
19hundra80sjus avatar
Läste två år på folkhögskola, yrkesutbildning till fritidsledare. Utbildningen som sådan var väl ok, men skolan och alla lärare där talade hela tiden om hur eftertraktade man var på arbetsmarknaden efter examen, hur lätt det skulle vara att få jobb osv, vilket visade sig vara total bullshit eftersom i stort sett alla de jobben de sa att vi skulle kunna få antingen kräver universitetsutbildning och/eller lärarlegitimation alternativt var av typen volontärarbete. Jag var ung och dum som svalde det skitsnacket.
Citera
2022-07-22, 19:46
Medlem
Jag stod i valet och kvalet att väljamellan elektriker utbildningen och socionom. Min dåvarande pojkväns att han inte kunde vara ihop med en elektriker till kvinna att det bara är flator som är elektriker....

Så ung och kär som jag var så valde jag bort elektriker utbildningen. Fan vad jag ångrat mig.

Läste till socionom. Är så trött på gnälliga och egoistiska missbrukare så jag döööör.
Citera
2022-08-05, 09:02
Medlem
Jag gick 2 månader på apotekarprogrammet för 10+ år sedan. Förstår inte riktigt vad jag tänkte när jag valde det. Vem fan vill jobba på apotek? Visst kan man jobba med annat också, typ myndighet eller läkemedelsföretag men det kändes inte som att det kryllade av såna jobb. Blev läkare istället.
Citera
2023-02-26, 20:02
Medlem
Phyllobatess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marojo
Jag gick 2 månader på apotekarprogrammet för 10+ år sedan. Förstår inte riktigt vad jag tänkte när jag valde det. Vem fan vill jobba på apotek? Visst kan man jobba med annat också, typ myndighet eller läkemedelsföretag men det kändes inte som att det kryllade av såna jobb. Blev läkare istället.

Kan förstå det! Apotekarutbildningen verkar jättespännande sett till innehållet, mycket roligare än läkarprogrammet... men dötrist att jobba på apotek! Inte svårt att få jobb som kemiingenjör dock och då borde det väl inte vara några problem.
Citera
2023-02-26, 23:29
Medlem
Phyllobatess avatar
Jag ångrar att jag inte valde en teknisk utbildning.

Hade A i samtliga ämnen. Svårast var de språkliga... Jag fick A ändå och fick 2.0 på den verbala delen på högskoleprovet... så jag har väl inga regelrätta problem där. Poängen är dock att jag utan problem fick A i de naturvetenskapliga ämnena, i synnerhet i matematik och fysik. Det var där jag hade talang. Kan gå med i MENSA med rätt ordentligt god marginal.

Ändå så tvivlade jag på min förmåga att klara en teknisk utbildning. Det var ju så svååååååårt.

Inte enda anledningen till att jag valde bort en teknisk utbildning, men ändå. Synd.
Citera
2023-02-26, 23:34
Medlem
Kycklingtasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phyllobates
Jag ångrar att jag inte valde en teknisk utbildning.

Hade A i samtliga ämnen. Svårast var de språkliga... Jag fick A ändå och fick 2.0 på den verbala delen på högskoleprovet... så jag har väl inga regelrätta problem där. Poängen är dock att jag utan problem fick A i de naturvetenskapliga ämnena, i synnerhet i matematik och fysik. Det var där jag hade talang. Kan gå med i MENSA med rätt ordentligt god marginal.

Ändå så tvivlade jag på min förmåga att klara en teknisk utbildning. Det var ju så svååååååårt.

Inte enda anledningen till att jag valde bort en teknisk utbildning, men ändå. Synd.
Vad pluggade du i stället då?
Citera
2023-02-26, 23:41
Medlem
Phyllobatess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingtass
Vad pluggade du i stället då?

En utbildning som förvisso kräver asbra betyg men som varken ger strålande betalt eller har särskilt bra arbetsförhållanden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in