Citat:
Ursprungligen postat av
WykkedWitch
Jag har upptäckt något fantastiskt.
När jag sitter på verandan här ute i mitt skogstorp och spelar Meforash eller Morbid Angel etc etc så kommer snart kajor och kråkor och slår sig ner på veranda-räcket.
Intressant att detta händer endast när jag spelar den typen av musik.
Och så fort jag känner ängslan över hur detta hänger ihop så flyger de sin kos direkt.
Det sägs att Kråk-indianerna påstådde att dessa fåglar är en port till ’onda makter’ på andra sidan graven. Kråkan som kraftdjur visar på att när den kommer till ditt liv har du mycket magi omkring dig och du bör bryta upp gamla mönster.
Har någon mer upplevt märkliga fenomen kring kajor, kråkor eller korpar?
Inte hört just de banden, men är det inte sån metalmusik där de "growlar", alltså brölar och ryter?
Kråkfåglar är oerhört intelligenta och nyfikna, de kanske identifierar sig med growlandet och tycker att det påminner om deras egna kraxande läten?
Eller så kanske ljudet påminner om en döende älgtjur eller något, de är ju allätare och därmed också asätare.
De flesta djur med lite intelligens är ganska bra på att känna av när andra djur är ängsliga och illa till mods, och reagerar nästan alltid med "fight or flight".
Det kallas överlevnadsinstinkt.
För indianerna symboliserade kråkfågeln vishet.
Att den skulle stå för "onda makter" har de kristna hittat på.
Fundamentalistiska kristna betraktar
alla hedniska religioners symboler som symboler för "onda makter".
Trodde det var allmänt känt vi det här laget.
Även i nordiska mytologi symboliserade kråkfåglar, framför allt korpar, vishet.
Oden hade två korpar, Hugin och Munin dvs Tanke och Minne, som såg och visste allt.