2022-07-08, 12:15
Medlem
WykkedWitchs avatar
Jag har upptäckt något fantastiskt.
När jag sitter på verandan här ute i mitt skogstorp och spelar Meforash eller Morbid Angel etc etc så kommer snart kajor och kråkor och slår sig ner på veranda-räcket.

Intressant att detta händer endast när jag spelar den typen av musik.
Och så fort jag känner ängslan över hur detta hänger ihop så flyger de sin kos direkt.
Det sägs att Kråk-indianerna påstådde att dessa fåglar är en port till ’onda makter’ på andra sidan graven. Kråkan som kraftdjur visar på att när den kommer till ditt liv har du mycket magi omkring dig och du bör bryta upp gamla mönster.
Har någon mer upplevt märkliga fenomen kring kajor, kråkor eller korpar?
Citera
2022-07-08, 12:25
Medlem
xXoyKillSss avatar
Det är djur med en hjärna i samma storlek som en vindruva.

Människa = mat.

Ibland undrar man asså
Citera
2022-07-08, 13:37
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WykkedWitch
När jag sitter på verandan här ute i mitt skogstorp och spelar Meforash eller Morbid Angel etc etc så kommer snart kajor och kråkor och slår sig ner på veranda-räcket.

Och så fort jag känner ängslan över hur detta hänger ihop så flyger de sin kos direkt.
Det sägs att Kråk-indianerna påstådde att dessa fåglar är en port till ’onda makter’ på andra sidan graven. Kråkan som kraftdjur visar på att när den kommer till ditt liv har du mycket magi omkring dig och du bör bryta upp gamla mönster.
Inte hört just de banden, men är det inte sån metalmusik där de "growlar", alltså brölar och ryter?
Kråkfåglar är oerhört intelligenta och nyfikna, de kanske identifierar sig med growlandet och tycker att det påminner om deras egna kraxande läten?

Eller så kanske ljudet påminner om en döende älgtjur eller något, de är ju allätare och därmed också asätare.

De flesta djur med lite intelligens är ganska bra på att känna av när andra djur är ängsliga och illa till mods, och reagerar nästan alltid med "fight or flight".
Det kallas överlevnadsinstinkt.

För indianerna symboliserade kråkfågeln vishet.
Att den skulle stå för "onda makter" har de kristna hittat på.

Fundamentalistiska kristna betraktar alla hedniska religioners symboler som symboler för "onda makter".
Trodde det var allmänt känt vi det här laget.

Även i nordiska mytologi symboliserade kråkfåglar, framför allt korpar, vishet.
Oden hade två korpar, Hugin och Munin dvs Tanke och Minne, som såg och visste allt.
Citera
2022-07-08, 17:13
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:

Har du problem med att jag tittar på dig till och från?
Vet du inte att vi ser vad fågeln ser för någonting?
Citera
2022-07-08, 17:17
Medlem
LustigaKurres avatar
Citat:

kråkor och skator kan vara väldigt smarta och nu lämmnar jag fältet fritt för flejmare; Nordeuropeiska korpar är inteligentare än delfiner,gorillor och 6:e klassare.
Citera
2022-07-08, 17:20
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LustigaKurre
kråkor och skator kan vara väldigt smarta och nu lämmnar jag fältet fritt för flejmare; Nordeuropeiska korpar är inteligentare än delfiner,gorillor och 6:e klassare.

Helt rätt.

Det ända i djurriket som är ointelligent är egentligen idol dyrkande vetenskaps människan som lever i betong bur hela livet och jobbar fastän aldrig får betalt för sitt arbete utan måste jobba genast igen.
Citera
2022-07-09, 00:11
Medlem
prokaryotkungens avatar
Kråkfåglar är intelligenta.
Intelligens har alltid varit farligt.
I det läget finns det inget bättre än att hävda koppling mellan ondskans makt och kråkfåglar så blir man av med problemet genom att skapa hatande slavar som jagar bort dem eller dödar dem.

Är det något människan ogillar så är det att ha med smarta djur att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in