2022-07-08, 00:57
Medlem
morgans-skors avatar
Om man har skåp, garderober och hyllor av gammalt trä som luktar 50-tal, kan man bara pensla på någon träolja då? Jag vill liksom isolera in allt mög.
Senast redigerad av morgans-skor 2022-07-08 kl. 01:03.
Citera
2022-07-08, 08:44
Medlem
sommarlovs avatar
Rengör istället, torka med fuktigt trasa på alla ställen, med vad som helst som det står rengöring på.
Citera
2022-07-09, 09:17
Medlem
morgans-skors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Rengör istället, torka med fuktigt trasa på alla ställen, med vad som helst som det står rengöring på.

Har redan provat det, fungerar inte. Även provat ättika och annat hushållsmög.
Citera
2022-07-09, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morgans-skor
Har redan provat det, fungerar inte. Även provat ättika och annat hushållsmög.

Har du testat att smörja in med osaltat smör?
Citera
2022-07-09, 10:19
Medlem
morgans-skors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnullaBella
Har du testat att smörja in med osaltat smör?

Nej. Spelar det roll om det är rapsolja i?
Citera
2022-07-29, 02:15
Medlem
morgans-skors avatar
Någon som vet? Tänkte att jag gör det här mot alla regler och låtsas som ingenting sen. Men det ska inte vara hälsovådligt såklart.
Citera
2022-07-31, 10:56
Medlem
morgans-skors avatar
Något fel med att köra det här i gamla träskåp och trägarderober i äldre hus?

https://www.k-rauta.se/produkt/vaxolja-herdins-matt-klar-500ml/7311771043046

Vaxolja.

Hårdaxolja är väl ännu bättre? Fast det verkar ju vara giftigt..
https://www.biltema.se/fritid/resa/resvaskor/hardvaxolja-3-l-2000043995

Vill inte att det ska märkas allt för mycket eller att garderoben börjar ruttna. Tror det är en del plywood i de där garderoberna... vad händer om man oljar in sånt?

edit: dessa kommer ju med varningar om självantändning... (ja, det är en grej: https://www.youtube.com/watch?v=9WCkxpphHBU)
---------------------------------------

EUH066 Upprepad kontakt kan ge torr hud eller hudsprickor.
H225 Mycket brandfarlig vätska och ånga.
H226 Brandfarlig vätska och ånga.
H304 Kan vara dödligt vid förtäring om det kommer ner i luftvägarna.
H312 Skadligt vid hudkontakt.
H318 Orsakar allvarliga ögonskador.
H319 Orsakar allvarlig ögonirritation.
H336 Kan göra att man blir dåsig eller omtöcknad.
H361d Misstänks kunna skada det ofödda barnet.

Vad fan ska jag göra åt de äckliga gamla skåpen då?
Senast redigerad av morgans-skor 2022-07-31 kl. 11:14.
Citera
2022-07-31, 11:07
Medlem
morgans-skors avatar
Nån som har koll på vad som händer om man slipar skiten? Slipa bort allt mög? Skiten stinker gammalt mög.

Finns lite slitage, verkar vara ett annat och mjukare lager under allt mög. Antar att jag förstör ytan..?
Citera
2022-07-31, 12:15
Medlem
först en rengöring sen MP 52 som finns i de flesta livsmedelsaffärer
Citera
2022-07-31, 16:53
Medlem
vantablacks avatar
Det är lite svårt att ge bra råd eftersom jag inte vet vad för material det är du vill fixa, är det liksom massivt trä, spånskiva, folierat ihoppressat trä osv?

Men min personliga erfarenhet är att om det är "naket" trä eller spånskiva som luktar så KAN vax/olja göra att det bara luktar ännu värre, helt anekdotisk åsikt men olja/vax/fett tillför fukt (även om det är fett) och om gammalt illaluktande trä blir "fuktigt" luktar det mer, inte mindre.
Citera
2022-07-31, 20:59
Medlem
morgans-skors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vantablack
Det är lite svårt att ge bra råd eftersom jag inte vet vad för material det är du vill fixa, är det liksom massivt trä, spånskiva, folierat ihoppressat trä osv?

Men min personliga erfarenhet är att om det är "naket" trä eller spånskiva som luktar så KAN vax/olja göra att det bara luktar ännu värre, helt anekdotisk åsikt men olja/vax/fett tillför fukt (även om det är fett) och om gammalt illaluktande trä blir "fuktigt" luktar det mer, inte mindre.

Ett gammalt städskåp som luktar kemikalie-fabrik. Förra hyresgästen måste ha spillt klorin där eller något sådant. Den dåliga luften läcker ut i hela rummet. Har funderat på att sätta dit en tätlist och täppa för varenda springa.

Att täcka över (isolera) all träyta i skåpet med hyllpapper gör väl inte ett skit?
Citera
2022-08-01, 13:43
Medlem
vantablacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morgans-skor
Ett gammalt städskåp som luktar kemikalie-fabrik. Förra hyresgästen måste ha spillt klorin där eller något sådant. Den dåliga luften läcker ut i hela rummet. Har funderat på att sätta dit en tätlist och täppa för varenda springa.

Att täcka över (isolera) all träyta i skåpet med hyllpapper gör väl inte ett skit?

Okej, vet fortfarande inte vad för material det handlar om. Är det målat eller trärent förresten?

Tror både hyllpapper och tätlist är värdelösa lösningar tyvärr.

Planerar du att vara borta någonting i närtid? Jag hade satsat på att försöka vädra ut skiten ordentligt, efter(!) en redig rengöring.

Jag hade ett städskåp i min nuvarande lägenhet som också hade en märklig lukt, luktade typ lite kemiskt och påminde om doften av något slags myggdödarmedel som användes när jag var liten men sedan förbjöds (gissar jag, eftersom det inte finns att köpa längre).
Min gamla lägenhet och min nya överlappades så den nya stod tom i en och en halv månad från att jag fick nycklarna, jag åkte tidigt dit och städade ur skåpet som luktade, först skrubbade jag med såpa, sen sprayade jag med ättika och skrubbade igen, och så fick skåpet stå vidöppet samtidigt som jag öppnade alla vädringsluckor i lägenheten till max. Fick stå så i någon vecka och när jag kom tillbaka var lukten i princip borta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in