2022-07-07, 19:52
Medlem
jbswebecks avatar
Ganska rak fråga det finns en mängd yrken man får säga sig ha en titel fast man inte har nån utbildning? Vilka några som jag kommer på direkt är Kock vem som helst kan kalla sig för kock. Så länge du jobbar på en krog i baren eller köket kan du kalla dig vad du vill. Kockar är förövrigt en av de grupper som vill bli kallade för kock fast dom kanske inte är det. Finns det liknande yrken?
Citera
2022-07-07, 19:54
Avslutad
Det gäller de flesta yrken.
Citera
2022-07-07, 19:59
Medlem
RiverStyxs avatar
De allra flesta yrken skulle jag säga, utom vissa skyddade titlar. Du kan t.ex. kalla dig snickare bäst du vill även om du knappt kan slå in en spik, för det är ingen skyddad titel.

Läkare, journalist, biolog eller liknande kräver ju att du faktiskt utbildat dig till det för att du ska komma undan med att kalla dig det. Sen ljuger ju så klart många och framställer sig som dessa ändå fast de inte är det.

Men en kvasi vetenskap som ekonomi… jag ser inte varför en amatör som håller på med trading inte skulle kunna kalla sig ekonom. Civil Ekonom däremot är en titel, det borde ingen kalla sig utan en examen som civilekonom.
Citera
2022-07-07, 20:02
Medlem
AngieDs avatar
Kebabtekniker.
Citera
2022-07-07, 20:02
Medlem
Det första jag tänker på är politiska titlar, som t ex olika ministertitlar. En fördel där är att du dessutom kan få en finare titel ju dummare du är…..
Citera
2022-07-07, 20:03
Medlem
AngieDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
De allra flesta yrken skulle jag säga, utom vissa skyddade titlar. Du kan t.ex. kalla dig snickare bäst du vill även om du knappt kan slå in en spik, för det är ingen skyddad titel.

Läkare, journalist, biolog eller liknande kräver ju att du faktiskt utbildat dig till det för att du ska komma undan med att kalla dig det. Sen ljuger ju så klart många och framställer sig som dessa ändå fast de inte är det.

Men en kvasi vetenskap som ekonomi… jag ser inte varför en amatör som håller på med trading inte skulle kunna kalla sig ekonom. Civil Ekonom däremot är en titel, det borde ingen kalla sig utan en examen som civilekonom.

Finns många duktiga jouralister som inte har journalistutbildning dock.
Citera
2022-07-07, 20:04
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
På 1970-talet fanns det tunnpapperstinna telefonkataloger i printform som Televärket delade ut varje kalenderår.

De medborgare som hade ett telefonabonnemang kunde bli listade med namn, titel och gatuadress.

Uppfinningsrikedomen i titlar var vid. Titeln hemmafru förekom.

De som var vänster, politiskt, skrev ofta ingen titel alls. De var klasslösa och fria.

OnT: Komponera din egen titel.
Citera
2022-07-07, 20:04
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngieD
Finns många duktiga jouralister som inte har journalistutbildning dock.

Men då är ju frågan, är de egentligen ”journalister” eller snarare reportrar?
Citera
2022-07-07, 20:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Läkare är en skyddad titel. Journalist och biolog är det inte.
Citera
2022-07-07, 20:05
Medlem
AngieDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black-Rat
Det första jag tänker på är politiska titlar, som t ex olika ministertitlar. En fördel där är att du dessutom kan få en finare titel ju dummare du är…..
Ja Dan Eliasson är ett bra exempel. Ytterligare bra exempel är Morgan Johansson även fast han inte är korkad bara väldigt envis att försvara invandrare, han är ju rätt vältalig även om man inte håller med honom.
Citera
2022-07-07, 20:08
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Läkare är en skyddad titel. Journalist och biolog är det inte.

Du har säkert rätt. Jag bara rabblade upp några jag kom att tänka på. Jag trodde iaf journalist var skyddad titel dock. De är ju så jävla high and mighty att det är svårt att tro de låter lekmän kalla sig samma som de som gått ur journalisthögskolan. Men visst, kanske du har rätt.
Citera
2022-07-07, 20:08
Medlem
Kvalitetssnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Ganska rak fråga det finns en mängd yrken man får säga sig ha en titel fast man inte har nån utbildning? Vilka några som jag kommer på direkt är Kock vem som helst kan kalla sig för kock. Så länge du jobbar på en krog i baren eller köket kan du kalla dig vad du vill. Kockar är förövrigt en av de grupper som vill bli kallade för kock fast dom kanske inte är det. Finns det liknande yrken?

Hora eller becknare borde falla under det du söker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in