2022-07-07, 19:47
Medlem
Kaptagons avatar
Låt säga att Sverige hamnar i en väpnad konflikt med Ryssland på ett annat sett. Hur tror ni att hur tror ni att flesta av våra invandrare/flyktingar kommer att reagera? Kommer de att fly igen, stanna kvar och slås , eller kollaborera med fienden för att de ska få fördelar när väl fienden tagit över? En annan tanke är hur kommer våra gängkriminella kommer att reagera när Ryssen marscherar in i våra utanförskapsområden?
Citera
2022-07-07, 19:51
Medlem
991ESSs avatar
Då flyr alla europeiska män som kan till andra kontinenter, Afghanistan, Somalia mm
Citera
2022-07-07, 19:52
Medlem
Jag tror att de kommer samarbeta med ryssen. Vad tror du?
Citera
2022-07-07, 20:20
Medlem
Naknekejsarens avatar
Osäker på frågans filosofiska natur.

Ser inget starkt dilemma för invandrare i detta fallet. Krig är ohyggligt, varför ska de offra sina liv och sina lemar för en nation som de inte känner är deras nation? Ska de kriga då för välfärden de får från svenskarna? För tryggheten som kommer med A-kassa? För demokrati?

Eller vad sägs om för att skydda det som europeernas förfädder byggt? Typ strida för Europas skönhet?

Nej, jag tror inte att frågan behöver studeras närmare. Svaret är uppenbar.
Citera
2022-07-07, 20:23
Medlem
Kaptagons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Jag tror att de kommer samarbeta med ryssen. Vad tror du?

Det kommer inte vara många som känner lojalitet med Sverige så jag tror att de flesta kommer fly. Några kommer att samarbeta med fienden medans en liten del kommer att stanna och slås.
Citera
2022-07-07, 20:48
Medlem
nedboys avatar
Jag tror bara att det helt enkelt åker hem och fortsätter som vanligt i sina hemländer.
Citera
2022-07-07, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 991ESS
Då flyr alla europeiska män som kan till andra kontinenter, Afghanistan, Somalia mm
Hahahahahahaha
Citera
2022-07-07, 21:33
Medlem
Flyktingarna har flytt från diktartur och förtryck. De om några står upp för internationell solidaritet och vet värdet av att försvara demokrati, allas lika värde, hbtq-rättigheter.
Citera
2022-07-07, 21:58
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SydneyPowell
Flyktingarna har flytt från diktartur och förtryck. De om några står upp för internationell solidaritet och vet värdet av att försvara demokrati, allas lika värde, hbtq-rättigheter.

Haha, förstod bara att du var sarkastisk när hbtq nämndes.
Citera
2022-07-07, 22:06
Medlem
TheSamePersons avatar
Som någon var inne på, jag tror inte heller att tråden hör hemma i filosofi så vi får se hur moderatorerna gör med den sen.

Tills dess vill jag börja med att fråga om "slås" som användes här av två medlemmar (varav TS) är rätt egentligen? För mig betyder "slås" att bli slagen och alltså inte att fajtas. Slåss däremot betyder att fightas, iaf fysiskt. Så, frågan är:

betyder "slås", förutom "att bli slagen", också att fajtas fast med vapen istället för fysiskt eller använde de två medlemmar ordet fel helt enkelt?

Om jag som muslim skulle kriga för Sverige om det var aktuellt (dvs om t.ex Sverige hamnar i krig medan jag är i Sverige)? Jag vet faktiskt inte. Jag skulle såklart först kolla vad religionen säger (har för mig att jag redan utredde frågan men kommer ej ihåg svaret) och om jag får så gör jag nog det. Det är trots allt ett land till vilket jag gav en hel del och från vilket jag fick en del. På något sätt är det ändå mitt land.

Det är dock betydligt säkrare och tryggare och lättare att inte behöva brottas med såna dilemman och hamna i en situation där man måste ta såna svåra beslut. Och för att det ska ske tror jag att det är bäst att var och en bor i sitt land. Men det betyder inte, till skillnad från vad många svenskar som inte vill se invandrare i Sverige tror, att alla problem kommer att försvinna bara för det.
Citera
2022-07-07, 22:09
Medlem
Pungpuckels avatar
Beror ju helt på bidragen.

Finns det bidrag och hämta, så flockas dom.
Bidrag slut, muslim sniffa på annat land
Citera
2022-07-07, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon
Låt säga att Sverige hamnar i en väpnad konflikt med Ryssland på ett annat sett. Hur tror ni att hur tror ni att flesta av våra invandrare/flyktingar kommer att reagera? Kommer de att fly igen, stanna kvar och slås , eller kollaborera med fienden för att de ska få fördelar när väl fienden tagit över? En annan tanke är hur kommer våra gängkriminella kommer att reagera när Ryssen marscherar in i våra utanförskapsområden?
Ja, det är väl bara att kolla hur det fungerade med afghaner odyl som var i Ukraina när kriget började. De flydde väl illa kvickt och försökt ta plats från kvinnor och barn som skulle evakueras till Polen, så det lär väl inte fungera bättre här. Om möjligt tror jag mer på de gängkriminella. Tror inte de vill ge upp sin livsstil och vad de har, så där enkelt pga ryssarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in