Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
Du har rätt i att undersökningen inte gjordes av brå, mitt misstag. BRÅ s rapport från 2005 visar dock en tydlig överrepresentation gällande sexbrott av invandrare även där. Lunds universitet har även dom gjort en undersökning 2021 som Björn Söder (SD) plockade upp och skickade en fråga till Morgan Johansson.
Resultaten visar bland annat att en majoritet av våldtäktsmännen var första eller andra generationens invandrare (59,3 procent). 47,8 procent av gärningsmännen föddes utomlands. Bland dessa invandrare var Mellanöstern/Nordafrika den vanligaste födelseregionen (34,5 procent) följt av
resten av Afrika (19,1 procent) och Östeuropa (15 procent).
Eftersom du svarade på min fråga "Vad är för nyheter tycker du dom borde skriva om idag, som inte redan rapporterats?"
Så tog jag för givet att det handlade om nyhetsvärde. Men om du hellre vill prata om orsak och verkan i aktuellt fall så går det bra.
Jag känner inte till detaljer kring mordet på Tommie Lindh. Men första träffen på google är en artikel av expressen med ingress "Han våldtog en kvinna under knivhot – sedan använde han kniven för att mörda Tommie Lindh innan han begick nästa våldtäkt. När Abubaker Mohamad Awad fotograferades av polis skrattade han och viftade med segertecken. Nu döms han till livstids fängelse. Även en stor bild på gm med texten mördaren och våldtäktsmannen.
Tack för erkännandet.
Det du skriver visar att BRÅ varit ganska selektiva och inte redovisat tydligt hur illa det är. Även om det framkommer att det finns en överrepresentation i deras rapporter.
Expressen-artikeln hade jag inte sett tidigare, den var mer uppriktig än något jag sett tidigare på Expressen. SR och SVT höll däremot tyst.
Expressen underlät däremot att informera om de politiska hatmotiven mot mordoffret.
De kunde även ha nämnt att sydsudanesiska ungdomar i samtliga åldersgrupper presterade under IQ 55 i ett omfattande test, vilket hade ökat förståelsen både för att Mohanmad misslyckades på komvux men även hela beteendet med våldtäkt, mord, avsaknad av ånger och hånskratten i rätten.
Om fler visste sanningen och vad som pågår hade aktuellt dåd lätt kunnat undvikas, på många olika sätt.