2022-07-13, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb
Är fortfarande förundrad hur man ens kommer på tal att starta en insamling det första man gör. Bara något dygn efter detta inträffat. Att man drar nytta av sin dotters mordförsök för att få in pengar. Eller kan någon förklara detta beteende?

Det hade inte ens funnits på mina tankar åtminstone inte när man inte ens vet utgången.
Tycker också att "stackars mamman det är hennes födelsedag snart" -uppgiften från någon som verkar vara i kretsen var ganska osmakligt. :/ En mamma som bryr sig om det nu känns helt otänkbart? Flickan behöver stöd och hjälp, men jag vet inte om jag är trygg med att swisha hennes moster i Göteborg direkt. Näe...
Citera
2022-07-13, 17:55
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Labingi
Vi vet inte om huruvida det är barnet som är skyldigt till attacken.
Dom har inte fallit, nej, men så här långt förefaller det inte finnas något som talar mot polisens huvudhypotes. Och det är ju inte säkert att dom någonsin kommer att falla, givet den misstänkte gärningsmannens uppgivna ålder. Ska detta göra att vi här på Flashback i evigheters evighet ska låtsas som att det nog inte säkert är han som är gärningsmannen, bara för att han är svart och barn till asylsökande?

Citat:
Dessvärre råkar barnet ha en kognitiv funktionsnedsättning och vara svart. Jag tror inte den här tråden skulle varit lika stor om barnet anklagat för att vara skyldigt till attacken skulle varit en storvuxen vit särskoleelev.
Kanske inte lika stor som nu, men stor nog. Narrativet Med en vettig migrationspolitik hade han aldrig befunnit sig i Sverige hade bortfallit, visst. Men narrativet Högproblematisk våldsverkare ger ifrån sig hur många varningssignaler som helst, men får likafullt chans att begå ett extremt allvarligt brott får flashbackarna gå igång rätt bra bara det. Och skolan ska ju nu utvärdera om de på något sätt hade bort handla annorlunda.
Citera
Medlem
Dofternas avatar
Från Facebook:

"Mår så otroligt dåligt över Sveriges agerande över traumatiska upplevelser 😈😈😈💔💔💔 Min dotter va den som fann flickan i Skellefteå för nästan 1 vecka sedan ( där även mitt barnbarn) som är 10 år fick se obehagliga saker som någon aldrig ska behöva se och uppleva 😥💔💔💔 Dom fick ingen hjälp på plats 😈 Hon kunde ringa jourhavande präst fick jag reda på när jag ringde polisen å frågade vart hon kunde vända sig ( men bara före kl 9 !!!) hon hade en psykolog tid som dom slarvade bort!! Frågade om det va akut så kunde hon få en tid på måndag 😈😈😈 Barnbarnet har inte fått någon hjälp 😈Jag tror ju att man behöver bearbeta en sån här traumatisk händelse 💔💔💔💔 Tänker på den lilla flickan & hennes familj 💔💔💔💔"
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Det ska tydligen vara mostern som gjorde det, inte mamman.

En tänkbar förklaring är att anhöriga var i chock över vad som hade hänt, och det väckte en känsla av att man ville agera. Göra något.

Själv hoppas jag på att aldrig själv hamna i en sådan situation där jag kanske agerar på ett märkligt sätt.

Jag förstår tanken av att hjälpa, absolut men ser det som ett märkligt tänk. att bara tänka "pengar". För mig och väldigt många andra låter det märkligt. Tror inte särskilt många tänker så för att hjälpa. Köpa ballonger för ex 5000 kr, eller vaddå?
Citera
2022-07-13, 17:56
Medlem
Känns mer och mer som om hon aldrig kommer att vakna upp.
Citera
2022-07-13, 17:56
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkentinken
Har tittat på den nu, lite förvånande måste jag säga att hans svar var då jag fått uppfattningen att skolan gjort socanmälningar. Få se vad som kommer fram senare. Men i slutändan så hade nog ingen anmälan från skolan haft någon betydelse eftersom soc redan visste om anfallet i tunneln

Soc är ohyggligt tandlösa i såna här fall, enda gången jag känner till som verkar bli rätt är AliKhan-omhändertagandet och då pratar vi ett barn av fyrtio (minst) som omhändertagits.
Citera
2022-07-13, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Vad exakt gör dig så förbannad?

Jag har utbildning på området, jag har själv undersökt skelett. Och nej, man tittar oftast enbart på knäled och visdomständer i Sverige.

Det heter bedömning för att det just är bara en bedömning, annars hade det hetat "åldersbestämning".

https://www.migrationsverket.se/Andr...bedomning.html

Du jobbar alltså med någonting som du inte har koll på? Vet inte om jag ska skratta eller gråta, det är verkligen synonymt med dagens Sverige.

- Röntgenundersökning av visdomständer
- Magnetkameraundersökning av knäled
- För 21-årsgränsen kan dessa undersökningar eventuellt kompletteras med undersökning av nyckelbenet
- När det gäller bedömning av 15-årsgränsen kan utöver röntgenundersökning av visdomständer även röntgenundersökning av hand/handled utföras.

Att göra en bedömning på att någon är över 15 år är det som egentligen är minst svårt. Sen blir det absolut svårare att sätta en 100% exakt ålder när man är mellan 18-19år.

Hoppas du halkar i duschen och dör. Att såna här brott likt detta ens har möjlighet att äga rum är pga såna smutsiga individer som dig.

Ingen direkt chock att du återkommer i trådar där man diskuterar olika afghanska folkgrupper heller. Nu så klarnar allting väldigt tydligt.
Senast redigerad av bjurskan 2022-07-13 kl. 18:02.
Citera
2022-07-13, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nitman
Efter överfallet – skolan utreder om de borde slagit larm
1:36 min
Publicerat idag kl 17.28
Nu undersöker skolan om de har missat något kring den pojke som misstänks för mordförsök och våldtäkt på en flicka i Skellefteå förra torsdagen.

Henrik Bolin är avdelningschef för grundskolan i Skellefteå och enligt honom finns ännu inget som tyder på att de borde ha larmat.

Flickan har ännu inte kunnat höras av polis på grund av det allvarliga skadeläget. https://sverigesradio.se/artikel/eft...de-slagit-larm
Slagit larm om vad, till vilka och när? Är det i kontexten förra veckan eller år (enl uppgift har massor av larm slagits, pojken flyttat skola och klass flertalet gånger, samt bytt skolform)? Så vad var var frågan chefen fick och vad avsåg den för "larm"?
Citera
2022-07-13, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manurihn.32
Känns mer och mer som om hon aldrig kommer att vakna upp.

Jag hoppas verkligen lilla tjejen vaknar upp snart, förhoppningsvis får hennes hjärna lite mer chans till vila av att vara nedsövd. Tänker ofta på tjejen och hennes närmsta familj.
Citera
2022-07-13, 17:58
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Jag förstår tanken av att hjälpa, absolut men ser det som ett märkligt tänk. att bara tänka "pengar". För mig och väldigt många andra låter det märkligt. Tror inte särskilt många tänker så för att hjälpa. Köpa ballonger för ex 5000 kr, eller vaddå?
Det är ju inte så att man måste swisha pengar.
Citera
2022-07-13, 18:00
Medlem
Citat:
Är fortfarande förundrad hur man ens kommer på tal att starta en insamling det första man gör. Bara något dygn efter detta inträffat. Att man drar nytta av sin dotters mordförsök för att få in pengar. Eller kan någon förklara detta beteende?

Det hade inte ens funnits på mina tankar åtminstone inte när man inte ens vet utgången.
det var väl systern till morsan som gjorde det. var väl ett försök att hjälpa till på något sätt.
Citera
2022-07-13, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
"skolan utreder om de borde slagit larm"

Det tyder på att de vet att det har förekommit problematik kring GM på skolan. Nu med facit i hand blir de skakis minsann, men nu är det försent.

Fast i ärlighetens namn, har du jobbat med sånt här på en skola? Det har jag! Problem kring elever förekommer hela tiden, det är alltid en avvägning vad som anmäls till soc och när man avvaktar. Jag har inte jobbat på särskola men jag kan tänka mig att det blir ändå svårare där, när det ju kan bli så att ett oönskat beteende beror på hans diagnoser. Om det inte handlar om rena övergrepp där så kan jag förstå att inte allt leder till en anmälan. På särskolan så har man ju en högre bemanning och en åtgärd kanske blir punktmarkering av eleven på skolan. Min gissning är att det spelar in att det är sommarlov nu, det är ju soc som ska ha koll på honom efter tunnelhändelsen och nu med lov så verkar dom inte ha haft det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in