Citat:
Vad Ryssland gör i Litauen är spekulationer innan det har hänt. Rysslands hot kom dock redan innan konflikten om transporterna. Ryssland har för övrigt redan innan Ukraina kriget anklagat Litauen för att glorifiera nazister. Det återstår att se vad som sker men att det finns en uppenbar risk är de flesta överens om.
Ja München var en tydlig varning och också ett bevis för att Rysslands aktiviteter är planerade sedan länge.
Att östländer vill gå med i försvarsalliansen NATO blir ju därmed ännu enklare att förstå, de vill helt enkelt inte fastna på fel sida den nya järnridå som Putin just nu reser.
Din fråga om vad Ukraina skall göra om de återerövrar sina landsdelar idag ockuperade av Ryssland förmodar jag är ironisk.
Om inte så får jag väl ställa motfrågan om Ryssland ockuperade Gotland vad skulle Sverige göra med Gotland om de lyckas återerövra det?
Varför Ukrainas män väljer att försvara sitt hemland som för några månader sedan hade tusentals ryska soldater precis utanför Kiev är inte för någon människa med någon slags ryggrad svårt att förstå!
Ja München var en tydlig varning och också ett bevis för att Rysslands aktiviteter är planerade sedan länge.
Att östländer vill gå med i försvarsalliansen NATO blir ju därmed ännu enklare att förstå, de vill helt enkelt inte fastna på fel sida den nya järnridå som Putin just nu reser.
Din fråga om vad Ukraina skall göra om de återerövrar sina landsdelar idag ockuperade av Ryssland förmodar jag är ironisk.
Om inte så får jag väl ställa motfrågan om Ryssland ockuperade Gotland vad skulle Sverige göra med Gotland om de lyckas återerövra det?
Varför Ukrainas män väljer att försvara sitt hemland som för några månader sedan hade tusentals ryska soldater precis utanför Kiev är inte för någon människa med någon slags ryggrad svårt att förstå!
Nej vaddå ironisk?
På allvar. Även om inte mer än knappt hälften i Donbass är etniska ryssar, så är majoriteten ryskspråkig.
Ryska som språk är nedgraderat, och man får inte ens ge ut tidningar på ryska, utan att motsvarande upplaga trycks på ukrainska.
Ganska stora inskränkningar vad gäller litteratur, musik och kultur med rysk anknytning. Det största oppositionspartiet som hade starkast stöd i regionen är nu förbjudet, och dess ledare sitter frihetsberövad.
Är det den rätta vägen att gå om man vill få människorna i Donbass och Krim att gilla väst och Zelensky?
Jag tror att Ukrainas kamp är förgäves, även om de vinner på slagfältet, eftersom det inte går att vinna folkets stöd på det sättet. Det måste finnas inom dem.
Nu tror jag inte att alla gillar Ryssland heller efter vad som nu händer, men en självstyrande republik som är vänligt inställd till båda sidor hade kanske varit möjlig efter efter den väststödda statskuppen 2014?
Tror lätt du är en sådan som åkt runt och tortera kvinnor och diverse för att göra din kung nöjd under inkvisitionen.