2022-07-08, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Vad Ryssland gör i Litauen är spekulationer innan det har hänt. Rysslands hot kom dock redan innan konflikten om transporterna. Ryssland har för övrigt redan innan Ukraina kriget anklagat Litauen för att glorifiera nazister. Det återstår att se vad som sker men att det finns en uppenbar risk är de flesta överens om.

Ja München var en tydlig varning och också ett bevis för att Rysslands aktiviteter är planerade sedan länge.
Att östländer vill gå med i försvarsalliansen NATO blir ju därmed ännu enklare att förstå, de vill helt enkelt inte fastna på fel sida den nya järnridå som Putin just nu reser.

Din fråga om vad Ukraina skall göra om de återerövrar sina landsdelar idag ockuperade av Ryssland förmodar jag är ironisk.
Om inte så får jag väl ställa motfrågan om Ryssland ockuperade Gotland vad skulle Sverige göra med Gotland om de lyckas återerövra det?

Varför Ukrainas män väljer att försvara sitt hemland som för några månader sedan hade tusentals ryska soldater precis utanför Kiev är inte för någon människa med någon slags ryggrad svårt att förstå!

Nej vaddå ironisk?
På allvar. Även om inte mer än knappt hälften i Donbass är etniska ryssar, så är majoriteten ryskspråkig.
Ryska som språk är nedgraderat, och man får inte ens ge ut tidningar på ryska, utan att motsvarande upplaga trycks på ukrainska.
Ganska stora inskränkningar vad gäller litteratur, musik och kultur med rysk anknytning. Det största oppositionspartiet som hade starkast stöd i regionen är nu förbjudet, och dess ledare sitter frihetsberövad.
Är det den rätta vägen att gå om man vill få människorna i Donbass och Krim att gilla väst och Zelensky?
Jag tror att Ukrainas kamp är förgäves, även om de vinner på slagfältet, eftersom det inte går att vinna folkets stöd på det sättet. Det måste finnas inom dem.
Nu tror jag inte att alla gillar Ryssland heller efter vad som nu händer, men en självstyrande republik som är vänligt inställd till båda sidor hade kanske varit möjlig efter efter den väststödda statskuppen 2014?
Citera
2022-07-08, 15:13
Medlem
Aldrig fattat det där heller med att gå ut i krig och få arslet sönderskjutet eller sprängt. Minns när man såg "Saving private Ryan", alla som tränat upp sig i 3 år för att bli soldat (synonym för skottmat), och så öppnas dörren frampå landstigningsbåten och nästa sekund kommer 800 kulor vinandes rakt in. Vad känner man då, när man ser alla framför sig trasas i bitar och inser att om 0,5 sekunder är det min tur? Vad hinner man känna/tänka innan det svartnar? Var det värt det?

Jag har liksom ett liv att leva, kommer inte funka så bra om man ser till att bli söndertrasad. Idioter har alltid funnits, kommer alltid att finnas, hur mycket man än krigar och slåss. Det gör ingen större skillnad. Det som i så fall gör skillnad, det är om dom styrande/ledande själva riskerar att påverkas av krigets utkomst. Då har historien visat, med obönhörlig tydlighet, att prioriteringar om krig blir extremt annorlunda.
Men dom som skapar krig är inte 'de styrande'. De som skapar krig är dom som greppar gevär och ger sig ut och skjuter, dödar och förstör. Om alla gav fan i det skulle krig aldrig uppstå, oavsett vad dom styrande i toppen gapar om.

Om livet/situationen där man befinner sig går ner sig och blir skit, då flyttar man på sig dit det inte är skit. Gäller oavsett krig eller naturkatastrof osv. Kanske lättare att säga för nån som inte har familj/barn och inte är beroende av sitt inarbetade sociala nätverk för jobb och liknande. Men dock .. så resonerar jag.

Vill folk ge sig ut och döda, ev bli dödade själva, då skulle jag lätt sitta med en drink i solen, eventuellt variera dagen med att sätta på deras deprimerade ensamma hustrur som är hemma med ungar och inte får några besked. Alla gör vi våra egna val och prioriteringar.
So shoot me
Senast redigerad av Robbinist 2022-07-08 kl. 15:24.
Citera
2022-07-08, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Aldrig fattat det där heller med att gå ut i krig och få arslet sönderskjutet eller sprängt. Minns när man såg "Saving private Ryan", alla som tränat upp sig i 3 år för att bli soldat (synonym för skottmat), och så öppnas dörren frampå landstigningsbåten och nästa sekund kommer 800 kulor vinandes rakt in. Vad känner man då, när man ser alla framför sig trasas i bitar och inser att om 0,5 sekunder är det min tur? Vad hinner man känna/tänka innan det svartnar? Var det värt det?

Jag har liksom ett liv att leva, kommer inte funka så bra om man ser till att bli söndertrasad. Idioter har alltid funnits, kommer alltid att finnas, hur mycket man än krigar och slåss. Det gör ingen större skillnad. Det som i så fall gör skillnad, det är om dom styrande/ledande själva riskerar att påverkas av krigets utkomst. Då har historien visat, med obönhörlig tydlighet, att prioriteringar om krig blir extremt annorlunda.

Om livet/situationen där man befinner sig går ner sig och blir skit, då flyttar man på sig dit det inte är skit. Gäller oavsett krig eller naturkatastrof osv. Kanske lättare att säga för nån som inte har familj/barn och inte är beroende av sitt inarbetade sociala nätverk för jobb och liknande. Men dock .. så resonerar jag.

Vill folk ge sig ut och döda, ev bli dödade själva, då skulle jag lätt sitta med en drink i solen, eventuellt variera dagen med att sätta på deras deprimerade ensamma hustrur som är hemma med ungar och inte får några besked. Alla gör vi våra egna val och prioriteringar. So shoot me
+1till dig gode herre!
Det fantastiska med att vara en modern människa född på 1900talets slut, är att man har möjligheten att inte vara dum nog och dö för att försvara eliten.
Hade krig i Sverige hänt eller varit påväg, så hade jag direkt stuckit till sydligare breddgrader och absolut inte dött bara för sakens skull!
Citera
2022-07-08, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist

Om livet/situationen där man befinner sig går ner sig och blir skit, då flyttar man på sig dit det inte är skit. Gäller oavsett krig eller naturkatastrof osv. Kanske lättare att säga för nån som inte har familj/barn och inte är fast beroende av sitt inarbetade sociala nätverk för jobb och liknande. Men dock .. så resonerar jag.

Vill folk ge sig ut och döda, ev bli dödade själva, då skulle jag lätt sitta med en drink i solen, eventuellt variera dagen med att sätta på deras deprimerade ensamma hustrur som är hemma med ungar och inte får några besked. Alla gör vi våra egna val och prioriteringar. So shoot me

En 18-årings filosofi utan framtidsutsikter. Vad ska dina barnbarn med ett land till? Huvudsakligen att farfar fått knulla horor I Thailand. En nation med bucket lists är en döende nation. Knulla, konsumera, res till Bali och sedan dö. Frukta döden till varje pris och inse att man aldrig riktigt levt när det är dags då ens ärolösa logiska liv blir en ärolös logisk död. Du inser att du försöker rationalisera din egen rädsla för att leva då döden är nära förknippad med livet. Bli en vän med döden och dess magi och du blir en vän med livet.

Jag tror dessutom inte att du knullar mer än vad jag gör.
Citera
2022-07-08, 16:12
Medlem
Det lustiga med de som inte vill slåss för sitt land är att de prompt måste övertyga andra om det moraliska i sin handling. Kan det bero på att de innerst inne förstår att det är fegt och att de måste dra ner andra till sin nivå för att inte förakta sig själva?
Citera
2022-07-08, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnoAlco
Det lustiga med de som inte vill slåss för sitt land är att de prompt måste övertyga andra om det moraliska i sin handling. Kan det bero på att de innerst inne förstår att det är fegt och att de måste dra ner andra till sin nivå för att inte förakta sig själva?
Haha projektering på hög nivå för att rättfärdiga din lust att mörda andra människor i en konflikt du ej har med att göra.
Det gör inte dig modig, visar bara hur korkad du är Tror lätt du är en sådan som åkt runt och tortera kvinnor och diverse för att göra din kung nöjd under inkvisitionen.
Men du lever så ärofyllt och du är så otrolig som åker till Ukraina, men sluta låtsas som om att man föds med en plikt för att försvara en jävla gräns på jorden.
Senast redigerad av Ekronwo 2022-07-08 kl. 16:17.
Citera
2022-07-08, 16:16
Medlem
Z.Topeliuss avatar
Citat:
Det kallas medberoende, en missbrukare vill inte vara själv det är därför han vill att andra ska missbruka också, slippa ensamheten, tomheten i känslan av att vara värdelös.
Citera
2022-07-08, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Z.Topelius
Det kallas medberoende, en missbrukare vill inte vara själv det är därför han vill att andra ska missbruka också, slippa ensamheten, tomheten i känslan av att vara värdelös.
Du är värdelös, samma med alco. Du är en liten loska i universum vars tid på jorden betyder noll. Varför låtsas som att du är värd mer än ditt eget liv. Du är en nolla, jag är en nolla, krigspitten alco är en nolla. Men hellre lever jag och tar del av den lilla späck av liv man får i evigheten, än att leker cool och dör i ett krig som inte har med mig att göra.
Citera
2022-07-08, 16:21
Medlem
nytthuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
De har väl inte brutit mot svensk lag? Har du svårt att förstå...?

Ofta har de brutit mot svensk lag då de tar sig till Sverige illegalt. Ofta reser de dessutom till hemlandet på semester. Så visst går det fly från krig.
Citera
2022-07-08, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekronwo
Haha typiskt en stridspitt att tro att du lever bättre än andra. Du sitter här på fb och skriver som en tönt angående att vara man eller mus, så sluta låtsas som att du inte tror du är någon hjälte.

Mitt liv är inte värt att offras till råttor i Ukraina, ett jävla skit land med en befolkning som liknar europeiska negrer. Men far du dit och dö du som har så meningsfullt liv. Jag super, knulla och äter gott. Reser och lever det liv man lever en gång!
Du är bara en ryssofob precis som 80% av svenska befolkningen, hjärntvättad av västmedia att hata ryssen och skydda den västliga globalismen, du är bara ett sheep redo att slaktas

Du mår verkligen dåligt av att se andra explodera sina liv och försöker rättfärdiga det genom att dra ner andra i ditt meningslösa liv. Som du säger så består det av att supa, knulla och äta. Din mamma måste vara stolt.

Jag har drivit många företag, satt flera barn till världen, har fantastiska vänner och en härlig flickvän och har multipla gånger testat min lycka i Österled. Det måste svida i dina ögon.

Om du verkligen var nöjd med ditt liv så skulle du inte vara här och kasta skit på andra som lever ett mer meningsfullt liv.
Citera
2022-07-08, 16:26
Medlem
Z.Topeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekronwo
Haha projektering på hög nivå för att rättfärdiga din lust att mörda andra människor i en konflikt du ej har med att göra.
Det gör inte dig modig, visar bara hur korkad du är Tror lätt du är en sådan som åkt runt och tortera kvinnor och diverse för att göra din kung nöjd under inkvisitionen.
Men du lever så ärofyllt och du är så otrolig som åker till Ukraina, men sluta låtsas som om att man föds med en plikt för att försvara en jävla gräns på jorden.
Och vad projicerar du, en form av avundsjuka, att du aldrig gjort något på ” riktigt ” åker man iväg i en ideell övertygelse så sköter man sig, gör man det för pengar, som tex Wagnergruppen. Där moral inte är en attraktiv egenskap. Ja då händer andra grejor.
Citera
2022-07-08, 16:26
Medlem
nytthuss avatar
Citat:

Förstår inte alla dessa svenska män som leker tuffa på internet och skryter om hur de minsann hade försvarat Sverige. I verkligheten knyter ni näven i fickan när dottern gruppvåldtas och sonen förnedringsrånas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in