2022-07-07, 00:09
Medlem
Ska fatta mig kort.

Min morfar bor i ett hus för ca 1,4 mille. Inköpt för 500 tusen för x antal år sedan. Mormor gick nyligen bort och han vill flytta till en bostadsrätt men ser gärna att jag ska köpa huset så han kan få va i huset ibland.

Nu har han förälskat sig i en lägenhet som det är budgivning på, för typ 700 tusen MEN bouppteckningen är inte klar🤯 till råga på detta så kommer gubben få betala en vinstskatt på typ 200 tusen för att priserna stigit så här..för ett hus som han inte gjort 7 i.

Hur kan man komma som lindrigast ur en sån här situation? Vill gärna att han ska kunna leva lite nu sista åren men det verkar inte kunna bli så..

Skulle jag kunna köpa lägenheten till honom och sedan byta? Han tror inte att han har råd att lägga ett högre bud än vad det är uppe i nu om han ska betala vinstskatt + betala av huslånet på 400 tusen..är helt snurrig efter allt tänkande så HJÄLP
Citera
2022-07-07, 01:56
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kandelaberrr
Ska fatta mig kort.

Min morfar bor i ett hus för ca 1,4 mille. Inköpt för 500 tusen för x antal år sedan. Mormor gick nyligen bort och han vill flytta till en bostadsrätt men ser gärna att jag ska köpa huset så han kan få va i huset ibland.

Nu har han förälskat sig i en lägenhet som det är budgivning på, för typ 700 tusen MEN bouppteckningen är inte klar🤯 till råga på detta så kommer gubben få betala en vinstskatt på typ 200 tusen för att priserna stigit så här..för ett hus som han inte gjort 7 i.

Hur kan man komma som lindrigast ur en sån här situation? Vill gärna att han ska kunna leva lite nu sista åren men det verkar inte kunna bli så..

Skulle jag kunna köpa lägenheten till honom och sedan byta? Han tror inte att han har råd att lägga ett högre bud än vad det är uppe i nu om han ska betala vinstskatt + betala av huslånet på 400 tusen..är helt snurrig efter allt tänkande så HJÄLP

Har du råd att hjälpa din morfar så är det väl en bra grej att få igenom affären nu, ja om ni nu har en
bra relation dvs. Ni får skriva papper på affären helt enkelt.
Citera
2022-07-07, 12:17
Medlem
BekraftadNegers avatar
Han kan skjuta upp del av vinsten om han köper bostadsrätten. Skatten som behöver betalas blir med dina siffror 100k.

Om du köper lägenheten och ni senare byter rakt av tar du över hans inköpsvärde, så du kommer få betala skatten den dagen du säljer.

Gjort liknande flera gånger. Inga problem men gäller att se hela bilden. Brände mig första gången när jag inte tänkte på att jag tar över den latenta skatteskulden.
Citera
2022-07-08, 18:42
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kandelaberrr
Ska fatta mig kort.

Har han inte gjort några förbättringar på huset dom senaste 5 åren? I sådana fall så får han ta upp det vid försäljningen samt mäklararvode etc etc så blir vinstskatten mindre i så fall. Menar du att han ska betala bostadsrätten med pengarna som han få för huset? I så fall kommer han ligga +- noll efter försäljningen. Eller så lägger han 15% kontant och behåller resten vid försäljning av huset som en buffert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in