2022-07-06, 22:31
Medlem
Har senaste två veckorna känt tryck runt näsroten. Ögonen är glansiga och känner även tryck där, framförallt när jag blundar. Ätit Lergigan mot Sömnbesvär tidigare vilket gjorde att slemhinnorna torkade ut i näsan. Har också pollenallergi men har aldrig haft ett sådant tryck förut i ansiktet pga det. Inte helt täppt i näsan, kan andas med högra näsborren.

Efter att näsan började lukta lite illa så gick jag till doktorn I måndag och fick Kåvepenin mot bihåleinflammation samt Nasonex. Känner ingen bättring ännu. Frågan är om det är något annat eller om de måste spola bihålorna?
Citera
2022-07-06, 22:55
Medlem
Airwave92s avatar
låter som att Lergiganet ligger bakom
Citera
2022-07-06, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
låter som att Lergiganet ligger bakom

Yes men har inte ätit den sedan 2 veckor tillbaka. Hoppas detta inte håller i sig permanent?

Spolning av bihålor har jag aldrig gjort förut men vad jag hört är det rätt så smärtsamt..
Citera
2022-07-07, 00:12
Medlem
Airwave92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrum
Yes men har inte ätit den sedan 2 veckor tillbaka. Hoppas detta inte håller i sig permanent?

Spolning av bihålor har jag aldrig gjort förut men vad jag hört är det rätt så smärtsamt..

Du kan alltid mäta trycket i ögat hos optikern, det har jag gjort
Citera
2022-07-07, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
Du kan alltid mäta trycket i ögat hos optikern, det har jag gjort

Gjorde det, värdena var normala enligt doktorn.

Ögontryck hö: 16 mmHg
Ögontryck vä: 17 mmHg
Citera
2022-07-07, 00:35
Medlem
Syster-Smisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrum
Har senaste två veckorna känt tryck runt näsroten. Ögonen är glansiga och känner även tryck där, framförallt när jag blundar. Ätit Lergigan mot Sömnbesvär tidigare vilket gjorde att slemhinnorna torkade ut i näsan. Har också pollenallergi men har aldrig haft ett sådant tryck förut i ansiktet pga det. Inte helt täppt i näsan, kan andas med högra näsborren.

Efter att näsan började lukta lite illa så gick jag till doktorn I måndag och fick Kåvepenin mot bihåleinflammation samt Nasonex. Känner ingen bättring ännu. Frågan är om det är något annat eller om de måste spola bihålorna?

Köp en sk näskanna, eller liknande på typ hälsokost och spola dina bihålor själv.
Man blandar ljummet vatten med lite salt och bockar sig framåt med huvudet och häller in i ena näsborren, sen rinner det genom bihålorna och kommer det ut genom den andra näsborren.
Busenkelt och riktigt bra.
Har du smuts/bakterier/pollen som fastnat där kommer det med ut. 🙂
Är du täppt i näsan måste du dock ta nässpray först, annars är passagen för trång.

Låter kanske obehagligt men det är det inte. Känns inte alls som en kallsup tex..
Citera
2022-07-07, 02:12
Medlem
Gabrielswes avatar
Rinexin är bra mot igensatta bihålor/näsa.
Citera
2022-07-07, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabrielswe
Rinexin är bra mot igensatta bihålor/näsa.

Fått det på recept nu av doktorn. Hoppas det hjälper!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in