Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-31, 06:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzypuff
Känner du dig hotad av Theodor på något sätt? För att han är betydligt mer intelligent och beläst än vad du någonsin kommer att bli? Modigt att sitta och kasta skit på någon som inte är här och kan försvara sig.
Den skiten har han kastat på sig själv.

Hans enorma intellekt tycks ha varit väldigt bristfälligt eftersom han hamnat på rättspsyk som mördare.
Senast redigerad av develi 2023-01-31 kl. 07:01.
Citera
2023-01-31, 06:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Av dina inlägg tycks det som att du bland annat saknar förmåga till empati. Det kan helt enkelt vara så att du är oförmögen att förstå den mardrömslika situation som TE och hans närstående befunnit sig i enligt framkomna uppgifter.
Jaja, det har du kört med förut. Du tycks ha svårt att förstå att du är på fb och diskuterar ett mordfall på bas av kriminologi och terrorism.
Vilket sällan eller aldrig är ett forum där mördare omhuldas och daltas med.
Inte av mig iaf.

Empati har jag i huvudsak för hans mordoffer och personer som fantiserar om att döda skolbarn och beundrar Breivik och annat massmördarslödder har jag föga till övers för.

Det jag dock kan tycka är att det är tragiskt att en person beter sig som TE bakom kulisserna, dvs snarare än att vara sanningsenlig inför vården - dvs sitter och har så sjuka dialoger och tankar.
Eftersom han aldrig öppnar upp så fortsätter han i samma skeva hjulspår.
Sin hårddisk och dagbok har han högt skattade likt en Gollum.

För kännedom ifrågasätter jag dig mer än TE i aktuellt ämne. Honom referererar jag snarare till. Jag anser att du tappat helhetsbilden kring vad det rör sig om och försöker tolka TE som en mer ordinär patient.
Det är han nämligen inte, han tillhör en mer extrem subgrupp inom AST.
De som tyvärr kan hamna på rättspsyk eller fängelse slutligen eftersom de ägnar sig åt kriminalitet likt TE och kan landa på mord.
Citat:
TE:s svårigheter att fungera i sociala sammanhang måste ha inneburit en förfärlig situation först i Uppsala och sedan i Linköping. Han klarade inte studentlivet utan tvingades flytta tillbaka till föräldrarna vid relativt hög ålder. För varje normalt tänkande människa bör det vara lätt att förstå den känsla av misslyckande som TE också beskriver.
Han har iscensatt flera mordbränder, vilket var vad jag nämnde. Vad fan har det med svårigheter i sociala sammanhang att göra?
Om du inbillar dig att jag ska ha överseende så kan du byta tankespår direkt.

Absolut ingen person - hur svårt än tillvaron kan uppfattas - kan legalisera en handling där nån riskerat att brinna inne.
TE är inte nåt unikum när det kommer till att ha personliga problem, men tack och lov sitter de flesta inte och copar likt honom.
Vad fan nu eldsvådorna hade för terapiform..
Ångestdämpande eller vad har du tänkt dig?
Nåt rop på hjälp lär det knappast ha varit.
Han har dolt det väl i 10 år.
Citat:
För en människa som i detta läge söker hjälp från psykiatrin men istället för mänskligt bemötande känner sig ”avselekterad” och övergiven måste känslan av vanmakt bli omänskligt svår att hantera på egen hand. Att en sådan person går sönder och faller in i missbruk av olika slag är en närmast självklar reaktion. Tycker du att det är konstigt?
Angående droger så odlade han och sålde - det är vad som framkom i FUP och som jag också nämnde ang studentlivet.
Du tycks ha en förkärlek att blunda för det som skrivs och sen köra tirader om hur synd det är om honom istället.
Håll dig till det du citerar om du ska svara.

Vad det gäller hans eget drogmissbruk så kan jag mycket väl förstå om en person fastnar i skiten.
Vad du dock bör ta till sig är att det att han inte enbart tog benso eller rökte för att lugna ner sig. Han experimenterade och inbillade sig bli klarsynt med svampar och LSD.

Detta ökade hans redan ytterst dåliga omdöme som autist. Hans kognition var redan i form av tunnelseende, typisk överfixering och det är rejält illa om en sådan person hamnar på fel intressen.

Hade han snarare inte ljugit så förbannat inför vården om sitt drogade hade han möjligen inte mördat.
Denna cocktail av skev kognition och droger ökade nämligen hans paranoia och det ledde till mord.
Ihop med särintressen som föga är lämpliga för en som inte är rätt skruvad från början och som sagt en ytterst olämplig psykolog till rådgivare.
Senast redigerad av develi 2023-01-31 kl. 07:08.
Citera
2023-01-31, 09:15
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jaja, det har du kört med förut. Du tycks ha svårt att förstå att du är på fb och diskuterar ett mordfall på bas av kriminologi och terrorism.
Vilket sällan eller aldrig är ett forum där mördare omhuldas och daltas med.
Inte av mig iaf.

Empati har jag i huvudsak för hans mordoffer och personer som fantiserar om att döda skolbarn och beundrar Breivik och annat massmördarslödder har jag föga till övers för.

Det jag dock kan tycka är att det är tragiskt att en person beter sig som TE bakom kulisserna, dvs snarare än att vara sanningsenlig inför vården - dvs sitter och har så sjuka dialoger och tankar.
Eftersom han aldrig öppnar upp så fortsätter han i samma skeva hjulspår.
Sin hårddisk och dagbok har han högt skattade likt en Gollum.

För kännedom ifrågasätter jag dig mer än TE i aktuellt ämne. Honom referererar jag snarare till. Jag anser att du tappat helhetsbilden kring vad det rör sig om och försöker tolka TE som en mer ordinär patient.
Det är han nämligen inte, han tillhör en mer extrem subgrupp inom AST.
De som tyvärr kan hamna på rättspsyk eller fängelse slutligen eftersom de ägnar sig åt kriminalitet likt TE och kan landa på mord.

Han har iscensatt flera mordbränder, vilket var vad jag nämnde. Vad fan har det med svårigheter i sociala sammanhang att göra?
Om du inbillar dig att jag ska ha överseende så kan du byta tankespår direkt.

Absolut ingen person - hur svårt än tillvaron kan uppfattas - kan legalisera en handling där nån riskerat att brinna inne.
TE är inte nåt unikum när det kommer till att ha personliga problem, men tack och lov sitter de flesta inte och copar likt honom.
Vad fan nu eldsvådorna hade för terapiform..
Ångestdämpande eller vad har du tänkt dig?
Nåt rop på hjälp lär det knappast ha varit.
Han har dolt det väl i 10 år.

Angående droger så odlade han och sålde - det är vad som framkom i FUP och som jag också nämnde ang studentlivet.
Du tycks ha en förkärlek att blunda för det som skrivs och sen köra tirader om hur synd det är om honom istället.
Håll dig till det du citerar om du ska svara.

Vad det gäller hans eget drogmissbruk så kan jag mycket väl förstå om en person fastnar i skiten.
Vad du dock bör ta till sig är att det att han inte enbart tog benso eller rökte för att lugna ner sig. Han experimenterade och inbillade sig bli klarsynt med svampar och LSD.

Detta ökade hans redan ytterst dåliga omdöme som autist. Hans kognition var redan i form av tunnelseende, typisk överfixering och det är rejält illa om en sådan person hamnar på fel intressen.

Hade han snarare inte ljugit så förbannat inför vården om sitt drogade hade han möjligen inte mördat.
Denna cocktail av skev kognition och droger ökade nämligen hans paranoia och det ledde till mord.
Ihop med särintressen som föga är lämpliga för en som inte är rätt skruvad från början och som sagt en ytterst olämplig psykolog till rådgivare.
Dina amatördiagnoser och långa egna berättelser om TE ändrar inte det som tydligt framkommer i FUP och RPU: Psykiatrin har som vanligt inte fungerat enligt lagkraven. Att du vill skylla allt på TE påverkar inte lagkraven på vården. Det som är relevant för tråden är att TE ville sätta fokus på allvarliga samhällsproblem. Tråden handlar om politik och terrorism och problemen med psykiatrin är ett politiskt problem som triggat dådet. Alla vet sedan länge vad du tycker om TE och du behöver inte upprepa det fler gånger.
Citera
2023-02-01, 03:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Dina amatördiagnoser och långa egna berättelser om TE ändrar inte det som tydligt framkommer i FUP och RPU: Psykiatrin har som vanligt inte fungerat enligt lagkraven. Att du vill skylla allt på TE påverkar inte lagkraven på vården. Det som är relevant för tråden är att TE ville sätta fokus på allvarliga samhällsproblem. Tråden handlar om politik och terrorism och problemen med psykiatrin är ett politiskt problem som triggat dådet. Alla vet sedan länge vad du tycker om TE och du behöver inte upprepa det fler gånger.
Nja, nu är det väl inte riktigt diagnoser jag diskuterar. Att han tillhör en subgrupp inom AST säger sig självt, han är kriminell.
Dessa har betydligt värre problem än övriga och är mer gränslösa.
Ett svårare klientel.

Antar dock att du inte har en susning om grupperingen innan jag nämnde den i tråden.

Ska förklara mer övertydligt eftersom du ständigt avviker från ämnet du citerar, dvs tiden innan han får diagnos Asperger.

Jag skrev att TE anlade mordbränder, odlade narkotika och sålde (kriminellt).
Samtidigt som han hade fantasier att mörda skolelever (absurt).

Sen fortsatte han fantisera om att mörda människor och beundrade massmördare (absurt)

Sen mördade han (kriminellt och mer än absurt).
Senast redigerad av develi 2023-02-01 kl. 03:32.
Citera
2023-02-01, 09:27
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Nja, nu är det väl inte riktigt diagnoser jag diskuterar. Att han tillhör en subgrupp inom AST säger sig självt, han är kriminell.
Dessa har betydligt värre problem än övriga och är mer gränslösa.
Ett svårare klientel.

Antar dock att du inte har en susning om grupperingen innan jag nämnde den i tråden.

Ska förklara mer övertydligt eftersom du ständigt avviker från ämnet du citerar, dvs tiden innan han får diagnos Asperger.

Jag skrev att TE anlade mordbränder, odlade narkotika och sålde (kriminellt).
Samtidigt som han hade fantasier att mörda skolelever (absurt).

Sen fortsatte han fantisera om att mörda människor och beundrade massmördare (absurt)

Sen mördade han (kriminellt och mer än absurt).
Jag avviker inte från ämnet. Jag känner till diagnoskriterierna för AST. Du överdriver när det gäller att ”fantisera om att mörda människor och beundrade massmördare” och struntar i vad TE faktiskt sagt.

Det är psykiatrin som inte haft en susning om vad TE lider av eftersom det bara varit ett fåtal psykiatriska vårdkontakter. Både TE och hans mamma har beskrivit att psykiatrin fungerat dåligt och att fungerande kommunikation, kontinuitet och uppföljning saknats. Alltså precis som vanligt inom svensk psykiatri. Det är uppenbart att ordentlig utredning och adekvata åtgärder saknats från första stund.

Jag upprepar från mitt förra inlägg: Alla vet sedan länge vad du tycker om TE och du behöver inte upprepa det fler gånger.
Citera
2023-02-01, 10:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag avviker inte från ämnet. Jag känner till diagnoskriterierna för AST. Du överdriver när det gäller att ”fantisera om att mörda människor och beundrade massmördare” och struntar i vad TE faktiskt sagt.
Men snälla nån...

Finns det ingen gräns på din jävla projicering, ditt daltande med mördaren som inkluderar trivialisering om vad som faktiskt står i FUP?!

Det framgår mer än övertydligt i FUP och via hans dagböcker;

▪️ATT han fantiserade om att döda skolbarn, politiker och även allmänheten i Visby om han haft bättre vapen.

Det har funnits i hans huvud ända sen "2012 så hade det varit i form av någon skolattack."
Då anlägger han däremot mordbränder.

Han valde sen ut offret på plats, hon var mer lättillgänglig.
Henne har han däremot inte kartlagt innan eller fantiserat om att mörda likt AL.
Han såg snarare på plats att hon var där via programmet.

▪️Han satt i Visby och googlade om massmördare och la ut på sin sida om ultrasvinet Bryant som han identifierade sig och tyckte synd om enligt dagboksanteckningar.

Kronologi:

Han börjar den 1 juli med att reka i kyrkan där Lööf skulle hålla tal och tar kort på en bibel.

2 juli eftersöker han allmänt på Almedalsveckan.

3 juli 2022 söker på Martin Bryant.

Lägger upp tweets med artiklar och foto på Bryant.

Bryant genomförde en masskjutning 1996,
Massakern i Port Arthur, där han sköt ihjäl 35 och skadade 23 personer.

Samma dag finns bilder på skjutvapen samt en konversation ang en person som vill köpa en pistol.

4 juli 2022
Karta över Almedalen.
Foto på vilka som ska medverka i domkyrkan, bla Annie Lööf.

5 juli 2022
Under natten läser Engström flera tweets av Crimo.
Han mördade 7 personer och skadade flertal i 4 juli paraden.

Söker ånyo på Martin Bryant.

Därefter Ing-Marie inkl flera bilder på hennes föreläsningar.
Hunger Games Japan, en film.
En bild på program för Hjärne.
Program där bla Annie Lööf medverkar.

6 juli 2022
kl 08.46 tittar han på en bild med Crimo.
Kl 08.52 tittar han på en tweet angående Annie Lööf.
Kl 11.46 tar han skärmdump på en bild som visar Ing-Marie samt bild på flera föreläsningar.

▪️Han kallar sig The swedish Breivik i dagboken månaden innan mord.

▪️Han har även chattat innan nåt annat år med den skeva psykologen om fördelarna med asperger och då jämfört med olika mördare med samma diagnos:

"Men inte fel att du får en asperger diagnos heller oavsett om Hitler hade det eller inte. Vi har ju en förmåga att utmärka oss även idag om än oftast med en negativ klang:

Breivik spekulerades i att han hade asperger under rättegången,
Peter Mangs, skytten i Malmö, har asperger
(..)"

TE räknar upp ytterligare 5 mördare med asperger samt ett självmord samt fortsätter:

" Så vi har ju en förmåga att generera uppmärksammade brottsfall i media.

Synd att det bara var Mangs och Breivik som gjorde något nyttigt med sina brott dock.
Breivik är ganska störd samtidigt riktigt skicklig som lyckades med det han gjorde (..)"
Senast redigerad av develi 2023-02-01 kl. 10:53.
Citera
2023-02-01, 14:06
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Men snälla nån...

Finns det ingen gräns på din jävla projicering, ditt daltande med mördaren som inkluderar trivialisering om vad som faktiskt står i FUP?!

Det framgår mer än övertydligt i FUP och via hans dagböcker;

▪️ATT han fantiserade om att döda skolbarn, politiker och även allmänheten i Visby om han haft bättre vapen.

Det har funnits i hans huvud ända sen "2012 så hade det varit i form av någon skolattack."
Då anlägger han däremot mordbränder.

Han valde sen ut offret på plats, hon var mer lättillgänglig.
Henne har han däremot inte kartlagt innan eller fantiserat om att mörda likt AL.
Han såg snarare på plats att hon var där via programmet.

▪️Han satt i Visby och googlade om massmördare och la ut på sin sida om ultrasvinet Bryant som han identifierade sig och tyckte synd om enligt dagboksanteckningar.

Kronologi:

Han börjar den 1 juli med att reka i kyrkan där Lööf skulle hålla tal och tar kort på en bibel.

2 juli eftersöker han allmänt på Almedalsveckan.

3 juli 2022 söker på Martin Bryant.

Lägger upp tweets med artiklar och foto på Bryant.

Bryant genomförde en masskjutning 1996,
Massakern i Port Arthur, där han sköt ihjäl 35 och skadade 23 personer.

Samma dag finns bilder på skjutvapen samt en konversation ang en person som vill köpa en pistol.

4 juli 2022
Karta över Almedalen.
Foto på vilka som ska medverka i domkyrkan, bla Annie Lööf.

5 juli 2022
Under natten läser Engström flera tweets av Crimo.
Han mördade 7 personer och skadade flertal i 4 juli paraden.

Söker ånyo på Martin Bryant.

Därefter Ing-Marie inkl flera bilder på hennes föreläsningar.
Hunger Games Japan, en film.
En bild på program för Hjärne.
Program där bla Annie Lööf medverkar.

6 juli 2022
kl 08.46 tittar han på en bild med Crimo.
Kl 08.52 tittar han på en tweet angående Annie Lööf.
Kl 11.46 tar han skärmdump på en bild som visar Ing-Marie samt bild på flera föreläsningar.

▪️Han kallar sig The swedish Breivik i dagboken månaden innan mord.

▪️Han har även chattat innan nåt annat år med den skeva psykologen om fördelarna med asperger och då jämfört med olika mördare med samma diagnos:

"Men inte fel att du får en asperger diagnos heller oavsett om Hitler hade det eller inte. Vi har ju en förmåga att utmärka oss även idag om än oftast med en negativ klang:

Breivik spekulerades i att han hade asperger under rättegången,
Peter Mangs, skytten i Malmö, har asperger
(..)"

TE räknar upp ytterligare 5 mördare med asperger samt ett självmord samt fortsätter:

" Så vi har ju en förmåga att generera uppmärksammade brottsfall i media.

Synd att det bara var Mangs och Breivik som gjorde något nyttigt med sina brott dock.
Breivik är ganska störd samtidigt riktigt skicklig som lyckades med det han gjorde (..)"
Jag har inte gjort någon ”projicering” eller ”trivialisering”. Jag påtalar bara det faktum att du hela tiden struntar i TE:s egna förklaringar och gör din egen berättelse. I inlägg efter inlägg. Jag förstår inte ditt problem. Är du missnöjd med domen?
Citera
2023-02-01, 21:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag har inte gjort någon ”projicering” eller ”trivialisering”. Jag påtalar bara det faktum att du hela tiden struntar i TE:s egna förklaringar och gör din egen berättelse. I inlägg efter inlägg. Jag förstår inte ditt problem. Är du missnöjd med domen?
Jo, det är exakt vad du gör när du påstår att jag överdriver:
"Du överdriver när det gäller att ”fantisera om att mörda människor och beundrade massmördare”

Jag har ånyo fått påvisa att det jag skriver står som sakfakta i FUP:
Att han beundrade massmördare och ville döda människor.
Pga av dig behöver saker citeras ur FUP om och om igen.

Du förstår fortfarande inte?
1. Du är på fb och jag ifrågasätter din argumentation kring mördaren och blivande terroristen TE. Inte hans dom.

2. Jag har ingen anledning att bry mig om en mördares argument, så sett att jag tror på dem rakt av likt dig och bejaka dumheterna.
Du rättfärdigar motivet likt TE.

Han har asperger, gillar massmördare, fantiserar om att döda barn sen 10 år tillbaka.
De här orden från honom kan du ju suga på vad de innebär redan 2012 och innan psyk:

"Han inte kan avkrävas empati gentemot andra när han inte har tillhörighet i gemenskapen".

Förklara vad de innebär.

Han har fortsatt i samma anda med diskussioner om mord på politiker som hämnd.

Genomgående dryper det av självcentrering och offerrroll.

Genomgående dryper det självrättfärdigande.

Genomgående dryper det projicering av skuld på andra som aldrig ens sett honom - varav denna helt wacko inställning är grunden till mord.

Han har drogat fram en ännu värre hjärna med tilltagande paranoia.

Han må uppleva att hela världen är emot honom likt alla andra narcissistiska och ego personer - saken är den att han totalt brister i att se sitt eget ansvar i det hela.

Det kallas självinsikt och vård kräver delaktighet.
Att omhulda nåt sånt gör absolut inte att nån kommer på rätt spår.

En upplevelse är nämligen inte det samma som en ultimat sanning.

Han kör snarare med fasader och skrockar över sitt IQ likt den andra fjanten till psykolog. - men där hjälp skulle kunna finnas håller han däremot käften och fortsätter knarka.

Bägge blev losers via den stilen.

Att se positivt på diagnos Asperger via att anse att anse att mördare med AST är coola är totalt vanvett.
Senast redigerad av develi 2023-02-01 kl. 21:18.
Citera
2023-02-01, 23:55
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jo, det är exakt vad du gör när du påstår att jag överdriver:
"Du överdriver när det gäller att ”fantisera om att mörda människor och beundrade massmördare”

Jag har ånyo fått påvisa att det jag skriver står som sakfakta i FUP:
Att han beundrade massmördare och ville döda människor.
Pga av dig behöver saker citeras ur FUP om och om igen.
[...]
De här orden från honom kan du ju suga på vad de innebär redan 2012 och innan psyk:

"Han inte kan avkrävas empati gentemot andra när han inte har tillhörighet i gemenskapen".

Förklara vad de innebär.
Du citerar bara delar och upprepar dig för att du inte är nöjd med de svar du får. I FUP står också att TE:s anteckningar uppges vara skrivna i ”karaktärsskapande form” och att det är oklart om det är fantasier, planering eller om delar av det hänt i verkligheten. Du struntar också i TE:s förklaringar och upprepar dina egna tolkningar och fantasier.

Jag sätter in ditt lösryckta och förvanskade citat från ”Pyrodagbok” i sitt sammanhang (från aktbil. 55):
[...] Han skriver att han under tiden mådde väldigt dåligt, kände sig förpassad av samhället och att attentaten var ett sätt för honom att få utlopp för sin ångest. Engström beskriver relativt ingående sina tankar, målval, tillvägagångsätt, händelseförlopp och resultat. Det förekommer även en bild på vad som påstås vara en av brottsplatserna och hänvisningar till lokaltidningens notiser om ett av attentaten. Han skriver också angående skuldfrågan att han är oförmögen att kontrollera sig själv och inte kan avkrävas empati gentemot andra när han inte har tillhörighet i gemenskapen. Han skriver ändå att han är ledsen och inte vill göra någon illa, men att det trots detta kommer fortsätta brinna.
Det var vid denna tid han sökte hjälp från psykiatrin men upplevde att han inte fick någon hjälp. Det här handlar om en uppenbart sjuk eller störd person som känner sig oförmögen att kontrollera sig själv. Det är ofattbart att psykiatrin missade allt detta när TE sökte hjälp för att han mådde dåligt.
Citera
2023-02-02, 04:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Du citerar bara delar och upprepar dig för att du inte är nöjd med de svar du får. I FUP står också att TE:s anteckningar uppges vara skrivna i ”karaktärsskapande form” och att det är oklart om det är fantasier, planering eller om delar av det hänt i verkligheten. Du struntar också i TE:s förklaringar och upprepar dina egna tolkningar och fantasier.

Jag sätter in ditt lösryckta och förvanskade citat från ”Pyrodagbok” i sitt sammanhang (från aktbil. 55):
[...] Han skriver att han under tiden mådde väldigt dåligt, kände sig förpassad av samhället och att attentaten var ett sätt för honom att få utlopp för sin ångest. Engström beskriver relativt ingående sina tankar, målval, tillvägagångsätt, händelseförlopp och resultat. Det förekommer även en bild på vad som påstås vara en av brottsplatserna och hänvisningar till lokaltidningens notiser om ett av attentaten. Han skriver också angående skuldfrågan att han är oförmögen att kontrollera sig själv och inte kan avkrävas empati gentemot andra när han inte har tillhörighet i gemenskapen. Han skriver ändå att han är ledsen och inte vill göra någon illa, men att det trots detta kommer fortsätta brinna.
Det var vid denna tid han sökte hjälp från psykiatrin men upplevde att han inte fick någon hjälp. Det här handlar om en uppenbart sjuk eller störd person som känner sig oförmögen att kontrollera sig själv. Det är ofattbart att psykiatrin missade allt detta när TE sökte hjälp för att han mådde dåligt.
Han sökte till vårdcentral Capio i Linköping.
Hans kontakt med psykiatrin är senare på annan ort varav han erhåller diagnosen.

Nej, det är inte lössryckt. Det är för att highlighta en vissa sak som framgår, en viss åsikt hos TE.
Det gör varken till eller ifrån med omgivande text - eftersom jag undrar om du begriper vad han de facto säger.

Han kan "inte kan avkrävas empati gentemot andra när han inte har tillhörighet i gemenskapen."

Översättning:
Jag frågar inte om nån ångest som du bytte spår till.
Antingen har du allvarliga problem med läsförståelse och klarar inte extrahera vad som efterfrågas - eller så är det ånyo ett försök att undvika kärnfrågan.

Du skriver att TE är en "uppenbart sjuk eller störd person".
Ja inte har han alla getterna hemma men;
Han är de facto autistisk.

Varken autism eller ångest är nåt som enskilt och generellt leder fram till den person TE är.
Mängder av människor har tyvärr ångest men anlägger inte mordbränder.
De lustar inte heller att mörda skolbarn och knarka.
.. Eller för all del odla och sälja cannabis, planera båtstölder och beundra massmördare.

Brasor brukar snarare ligga lustfyllda pyromaner varmt om hjärtat.
Eller om nån bär på skevt hat och hämnd likt TE.
Det är givetvis inte ångestdämpande men TE fick möjligen temporär ro i själen, likt han tycks ha kort efter mordet, dvs en falsk känsla av att handlingen var en bra lösning.
Sen börjar maran rida honom igen.

Det som däremot ökar risken för ännu grövre kriminalitet är droger och den radikaliseringsprocess han döljer för vården.
Han är nämligen gravt autistisk och hans hemmaverkstad bland svampar och extremism är direkt olämpligt.

En annan farlig komponent som går hand i hand med hans särintressen är fantasierna som går på repeat.
År ut och år in utan friskt input. Dagbok efter dagbok. Pyrodagbok är en sjuk beteckning, en annan är operation Werewolf på datorn.

Just de sjuka fantasierna särskiljer honom från andra autister och i högsta grad hur folk för dagbok rent generellt.

Han är sin egen värsta fiende men tror han är ursmart i det fördolda på både självmedicinering och lösningar.

En perfekt grogrund för vad det sen kulminerar i angående hans hat mot staten, politiker och annat han skyller på, dvs mord.

" vi har ju en förmåga att generera uppmärksammade brottsfall i media" skriver TE till RE (som högst troligt är barndomskamraten med autism).
Beundrar att Mijailovic mördade Anna, beundrar Breivik som mördade 77 och skadade 315 människor, beundrar Mangs som var rena terroristen i Malmö som krypskytt.
... och vidare till Lööf som då polaren tycker ska hängas i en lyktstolpe.

Voilà. En perfekt radikaliseringsprocess.

Sen kryddar TE detta kommande år med mer droger och flummigt input och bygger på sin paranoia.
Sen agerar han ut sin mångåriga fantasi som är just exakt att mörda för att hämnas.
Letar efter Lööf och mördar sen en annan kvinna.

Han samlar nämligen på oförrätter. tycker synd om sig själv:
Identiskt likt andra galna massmördare, incels, skolskjutare och andra misfits vars skeva hjärnor inbillar sig vara ute på en privat mission och har nåt värde.

Egentligen är han inte helt olikt en seriemördare.
Den no doubt främsta gemensamma nämnaren i den gruppen är skeva fantasier som går likt ett manus i hjärna.
Deras är dock av sexuell karaktär - men målet är att mörda.
De för inte sällan dagbok och vissa inbillar sig vara ute i på en mission.
Senast redigerad av develi 2023-02-02 kl. 05:06.
Citera
2023-02-02, 12:03
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Han sökte till vårdcentral Capio i Linköping.
Hans kontakt med psykiatrin är senare på annan ort varav han erhåller diagnosen.
Nej, det står att han citat ”fick 2013 diagnosen asberger på Capio och Psykiatri i Linköping” (aktbil. 58). Det framgår också att han mådde mycket dåligt men inte fick någon hjälp.

Citat:
Nej, det är inte lössryckt. Det är för att highlighta en vissa sak som framgår, en viss åsikt hos TE.
Det gör varken till eller ifrån med omgivande text - eftersom jag undrar om du begriper vad han de facto säger.
Det är fullständigt lösryckt eftersom du tagit en halv(!) mening ur sitt sammanhang. Det du håller på med är ett fullständigt vanvettigt karaktärsmord på TE. Jag hänvisar i övrigt till mitt tidigare inlägg i frågan.

Citat:
Du skriver att TE är en "uppenbart sjuk eller störd person".
Ja inte har han alla getterna hemma men;
Han är de facto autistisk.
Ja, och det var det han behövde professionell hjälp med. Denna hjälp fick han inte. Med adekvat hjälp hade utvecklingen med all säkerhet blivit annorlunda. Nu visar FUP och RPU vad som hände istället. Kan vi avsluta denna diskussion nu?
Citera
2023-02-02, 22:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Det är fullständigt lösryckt eftersom du tagit en halv(!) mening ur sitt sammanhang. Det du håller på med är ett fullständigt vanvettigt karaktärsmord på TE. Jag hänvisar i övrigt till mitt tidigare inlägg i frågan.
Nej.

Det visar att TE självrättfärdigar.
Det visar att han skjuter skuld på potentiella offer vid den tid då han anlade mordbränder och fantiserade om att genomföra skolatttacker och mörda elever.

Detta beteende går hand i hand med en person som är narcissistisk.
Det indikerar även att han att har empatistörningar och det sammanfaller med hans empatistörda uttalanden efter mordet 10 år senare.
Dvs att han kände sig nöjd och ville bli nån sorts föredöme och uppmuntrade andra att göra likadant.

Om nån oskyldig dör i hans framfart behöver han inte känna nån empati:

Det visar att TE är udda inom AST.
Han kan inte jämföras med andra inom spektrat rakt av. Denna subgrupp kan du tydligen ingenting om och totalt ignorerar. Annars hade du diskuterat detta likaväl som mig.
Han kan inte diskuteras i termer som ångest hos mer normala patienter.
Han är nämligen av svårare art och redan kriminell.

Med mer normal patienter menas en öppenhet och ärlig vilja till hjälp istället för att ljuga om droger, kriminalitet och försöka dominera och styra vården med att ett begränsat antal frågor får ställas. Säga upp kontakter och tro sig vara bättre själv på att kurera.
Att hänvisa till sin mor angående frågor, hon som kört honom dit.
Sen gnäller han retroaktivt om mammafängelset och hur traumatiskt han har det som ett stackars otacksamt offer.

Falsk som fan med andra ord.

Den del du helst inte vill jag ska diskutera utan hellre köra på som om det här vore ett forum för psykiatrin snarare än terrorism.

TE är en mördare som gillar massmördare. Han ser fördelar med diagnos Asperger och jämför sig då (eller båda, han anv ordet "vi" till RE) med andra mördare ang diagnosens fördelar. Period.
Citat:
Det du håller på med är ett fullständigt vanvettigt karaktärsmord på TE.
Jag citerar ur FUP vad han gör och säger ihop med sin skeva polare.
Det finns ingenting som jag inte styrkt med hänvisningar och citat.

Jag missade dock att han var kvar i Linköpingområdet ang diagnos, att han än inte flyttat mot hemtrakten. Så tack för det citatet.

Till ditt förtret rubbar jag dina cirklar om att framställa TE som ett fett offer som man ska tycka synd om.
Du rättfärdigar hans motiv och resonerar identiskt likt dårfinken.
Samma tunnelseende, samma oförmåga att se sammanhang och mönster.
Det är dig jag ifrågasätter.

TE ser man vad han är, han skiljer sig knappt en millimeter från andra massmördare el ensamagerande terrorister el skolskjutare.
Samma beteende som incels el andra med aspergers likt galningen och massmördare Bryant han uppenbart beundrade då han både postar i sociala media och skriver om honom i dagboken under mordveckan.
Ånyo en identifiering likt när han drar upp en hel hög med mördare med AST i chatten med TE nåt tidigare år.
Den del som du skyr som pesten vill säga och vill blunda för.
Senast redigerad av develi 2023-02-02 kl. 22:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in