Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-09, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreshReset
Man kan skylla på vården hit och dit.. Men det går helt enkelt inte att kontrollera allt och alla. Visst kan vården bli bättre men jag tror inte man ska skylla på vården i detta ärende.

Jo det ska man. Vården är katastrof när det kommer till psykiskt sjuka. Det ränner omkring tusentals, kanske tiotusentals, potentiella mördare som mår dåligt. Senast för två dagar sedan gick jag igenom stan, en neger som ser ut att må dåligt kommer gåendes mot mig och precis när han går förbi mig så släpper han en kniv som faller i marken.
Man läser även om knivskärningar titt som tätt och flera av de är säkert relaterade till psykfall. Det var ju inte speciellt länge sedan det där afghanska psykfallet sprang runt och högg 7 pers i Jönköping, men ingen dog.

Men eftersom vi tagit hit hundratusentals resurskrävande människor så prioriteras inte de psykiskt sjuka. De får hjälpa sig själva eller ta livet av sig, så resonerar man. Köerna till psykiatrin är enorma.
Citera
2022-11-09, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagejagvemedu
Säger ju de att det är ett spel för gallerierna, vad är det du inte fattar pundarjävel

Vad menar du? Att han vill se ut så för att framstå som psykiskt sjuk och för att han då lättare ska kunna dömas till rättspsykiatrisk vård?
Eller att han kör omvänd psykologi och ser ut så bara för att dölja sin nazism?
Citera
2022-11-09, 16:35
Medlem
Awkwardmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Ja, det är mycket vanligt att vården inte fungerar. Att vanmakten till slut driver någon av alla dessa över gränsen är inte särskilt konstigt.

Men ovanligt. Dom flesta skadar sig själva på olika sätt (tex sprit och droger).
Citera
2022-11-09, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreeWilhelmFree
Verkar vara en schysst kille. Har själv schizofreni som är en psykossjukdom. Jag kan se hur det var helt logiskt för honom att agera som han gjorde. Du hade gjort samma sak förmodligen. Cannabisen spädde bara på det. Han har en hel värld och världsbild som tydligen påminde om Anna-Lindhs mördares. Kanske kände han för första gången på länge en slags gemenskap när han läste om den mördaren. Och även de andra mördarna. Spökbarn, som han själv, i hans värld. Förmodligen var han så paranoid, delvis på grund av cannabisen, att han inte gav några varningssignaler till myndigheterna? Kanske hade rätt psykofarmaka och ett massivt socialt stöd i form av regelbunden kontakt med psykiatrin och boendestöd kunnat hjälpa honom. Det skulle inte förvåna mig om han tar sitt liv.

Intressant, men måste schizofreni nödvändigtvis medföra tankar på att skada andra? Paranoia och vanföreställningar absolut, men finns tankar om våldshandlingar typiskt med i bilden?

Jag tror också att han tar sitt liv vid första möjliga tillfälle.
Citera
2022-11-09, 16:37
Medlem
Awkwardmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky
"– För tre år sedan inledde jag en spökdans, jag blev en spökpojke som inte lyckades etablera mig i vuxenvärlden."

Jag är rätt säker på att det är hans språk, autist/rollspelsfantasi som gör att han pratar sådär. Inte att hon bokstavligen tror spöken och troll är runt omkring honom. Träffat typen. Pratar liksom i gåtor och liknelser som blir bisarra för utomstående.
Citera
2022-11-09, 16:38
Medlem
Jagejagvemedus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocavanilla
Vad menar du? Att han vill se ut så för att framstå som psykiskt sjuk och för att han då lättare ska kunna dömas till rättspsykiatrisk vård?
Eller att han kör omvänd psykologi och ser ut så bara för att dölja sin nazism?

Exakt!
Citera
2022-11-09, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awkwardman
Jag är rätt säker på att det är hans språk, autist/rollspelsfantasi som gör att han pratar sådär. Inte att hon bokstavligen tror spöken och troll är runt omkring honom. Träffat typen.

Absolut, det låter dessutom väldigt konstruerat. Han vill framstå som galen och intellektuell samtidigt. Det var ett jävla tjat om spökdans innan han fick sitt hissy fit.
Citera
2022-11-09, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anktalare
Du kanske har svårt att sätta dig in i att vara ett tilltänkt offer av någon som faktiskt går till handling och mördar de han listar, det är jävla skillnad mot att sitta på Flashback och hota om mord.

Testa skriva ut dina riktiga uppgifter här i tråden och se hur du upplever hot (även om dem kommer vara tomma hot i jämförelse med de Annie fått ta del av).

Meed Lööf har ju inte varit extra hotad pga Theodor. De fångade honom omgående. Det var så de fick reda på att Lööf var ett potentiellt offer. Det var väl först några dagar senare?

Det är det jag inte förstår, hur man kan vara ett brottsoffer i efterhand.

Om nån säger "förra året var jag så arg på dig att jag funderade på att mörda dig", blir jag ett brottsoffer då?
Citera
2022-11-09, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreeWilhelmFree
Verkar vara en schysst kille. Har själv schizofreni som är en psykossjukdom. Jag kan se hur det var helt logiskt för honom att agera som han gjorde. Du hade gjort samma sak förmodligen. Cannabisen spädde bara på det. Han har en hel värld och världsbild som tydligen påminde om Anna-Lindhs mördares. Kanske kände han för första gången på länge en slags gemenskap när han läste om den mördaren. Och även de andra mördarna. Spökbarn, som han själv, i hans värld. Förmodligen var han så paranoid, delvis på grund av cannabisen, att han inte gav några varningssignaler till myndigheterna? Kanske hade rätt psykofarmaka och ett massivt socialt stöd i form av regelbunden kontakt med psykiatrin och boendestöd kunnat hjälpa honom. Det skulle inte förvåna mig om han tar sitt liv.

Varför skulle han ta sitt liv?

Om han döms till rättspsykiatrisk vård så väntar ett ganska soft liv. De har det väldigt bra där. Behandlas som vilka patienter som helst och erbjuds förhållandevis mycket stimulans i form av olika nöjen. Tror att han kommer må bättre med tiden. Fängelse hade varit betydligt värre.
Citera
2022-11-09, 16:40
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Förstår dock inte hur han kan vara psykotisk och att det skulle påverkat honom?

Han planerade sitt dåd och han ville skada folk som han retade sig på. Förstår inte hur det kan ses som psykotiskt. För mig är man psykotisk när man exempelvis mördar någon för att man tror att den vill skada en själv(vanföreställning), eller för att man ser saker som ingen annan ser och då begår ett dåd. Dvs att man är helt borta, inne i en psykos. Hur kan man vara helt borta om man planerar sitt dåd, söker upp den man ska döda och man gör det för att man känner hat mot personen?

Känns mer som att han kanske stod och vägde mellan att ta livet av sig eller inte. Och då kom fram till att han ska hämnas och ge igen istället för att ta sitt egna liv. Han hade säkert räknat med att dö också vid attentatet.
Mnja, att han hade och fortfarande har vanföreställningar ter sig som ganska uppenbart. Han var ett ”spökbarn” som blev en ”sagopojke”.

Psykotisk kanske inte var rätt ordval - men han befinner sig fortfarande i ”en egen värld” och då är väl frågan om det är rimligt att hans trasiga psyke ska ställas mot rättssamhällets logik.

Vet inte vad alternativet skulle vara?

Kanske fortsatt behandling tills hans psyke, om möjligt, blivit mer stabilt.
Citera
2022-11-09, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Mnja, att han hade och fortfarande har vanföreställningar ter sig som ganska uppenbart. Han var ett ”spökbarn” som blev en ”sagopojke”.

Psykotisk kanske inte var rätt ordval - men han befinner sig fortfarande i ”en egen värld” och då är väl frågan om det är rimligt att hans trasiga psyke ska ställas mot rättssamhällets logik.

Vet inte vad alternativet skulle vara?

Kanske fortsatt behandling tills hans psyke, om möjligt, blivit mer stabilt.

Frågan är om det inte är fejkat för att på så sätt slippa fängelse och istället hamna på lyxpensionatet rättspsyk. Låter helt överdrivet det där med spöke och sagogrejen. Låter inte som att någon som är så borta kan planera ett mord i en annan stad på det sättet. Men jag kanske har fel.

Jag får inte ihop hans planerade hämnddåd med att han skulle vara så borta i skallen, och att hans i så fall psykotiska tillstånd hade fått honom att begå ett sånt dåd. Hade han istället typ klätt ut sig till ett spöka och huggit ner någon på stan så hade jag kunnat köpa det, men det här känns mer som en hämndaktion.
Citera
2022-11-09, 16:52
Medlem
Citat:
Frågan är om det inte är fejkat för att på så sätt slippa fängelse och istället hamna på lyxpensionatet rättspsyk. Låter helt överdrivet det där med spöke och sagogrejen. Låter inte som att någon som är så borta kan planera ett mord i en annan stad på det sättet. Men jag kanske har fel.

Jag får inte ihop hans planerade hämnddåd med att han skulle vara så borta i skallen, och att hans i så fall psykotiska tillstånd hade fått honom att begå ett sånt dåd. Hade han istället typ klätt ut sig till ett spöka och huggit ner någon på stan så hade jag kunnat köpa det, men det här känns mer som en hämndaktion.

Ja jag kan hålla med om det.
Tydligen fick han ett utbrott läste jag precis, när åklagaren la fram dagbokssidor där han beskriver att han skulle simulera psykisk sjukdom i en rättegång.
https://www.expressen.se/nyheter/krim/nu-stalls-theodor--engstrom-infor-ratta/
Citat:
Mitt under den andra rättegångsdagen blev den terroråtalade Theodor Engström så upprörd att rättens ordförande beslutade om paus.

– Fullständigt otroligt! Fullständigt riggat, ropade han när häktesvakterna satte på honom handbojor igen.

Orsaken till utbrottet var att åklagarens frågor började handla om anteckningar som kan tolkas som att Engström umgåtts med tanken att spela allvarligt psykiskt störd om han greps för brott.

Efter pausen fick han utveckla sitt resonemang.

– Man kan alltid insinuera saker. Ni har dagboksanteckningar som jag fört och har valt ut två sidor från dem. Jag har en lång historik inom psykiatrin, säger Engström.

Killen har ju uppenbarligen problem. Social fobi, ångest, med mera.
Men han vet vad han gjort, och han vet varför han gjorde det. Därmed har han haft motiv. Inte så att han trodde att Wieselgren var en utomjording.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in